Nu är det dags för en uppdatering!
Fick ihop kylsystemet med ny kylare och oljekylare, allt blev skitfint.
Skulle starta, snurrade på som satan men ingen gnista ALLS.
Höll på och felsökte en dag eller två, konstaterade att tändmodulen i HEI fördelaren va kass.
Bytte den, körde runt motorn några varv med fin gnista, men innan den tände så slog det stopp!
Vred såklart av, och då började det rinna soppa ur förgasaren.
Kollade oljan, som mest bestod av bensin, släppte ur och bytte olja.
Under tiden så delade brorsan på förgasaren och konstaterade att det var väldigt mycket rost i den
Gjorde rent, slog ihop, vred på nyckeln och motorn gick bättre än vad den gjort sen jag köpte bilen!
Dan efter va det dags för provkörning, justerade tv-vajern så gott jag kunde, och tog sen en liten tur framför garaget där vi har några hundra meter asfalt.
Tyckte den växlade på lite höga varv, så justerade vajern, vände, och åkte tillbaks till garaget.
Redan då, efter några hundra meter, kändes det som om att nåt slirade, och sen skickade den inte i tvåan.
Slog av och frihjulade in i garaget.
Undersökte tv-vajern men kunde inte se nåt fel, kollade oljenivån i lådan, fyllde på 2-3dl.
Lät lådan svalna ordentligt, åkte samma sväng igen, stannade längst bort på rakan, kollade olja igen, allt såg bra ut. Satte mig i bilen, kastade i växel, och inte en reaktion! Provade alla lägen, men inget alls, så kröp under och kollade växellänkaget, men det rörde sig som det skulle.
Satt och funderade sådär 5-20minuter, sen provade jag igen, då drev den på alla växlar.
Puttrade tillbaks till garaget, men kändes som om den slirade när jag gick ned på ettan sista metrarna.
Upprepade proceduren efter att ha ryckt i vajern och kollat olja.
Då drev den bra, skulle vända längst bort på rakan, la i backen för att ta ett omtag och det hände inget alls!
La i driven igen, men bilen rörde sig inte alls, provade backen igen, ingenting!
Stod några minuter, provade igen, och då drev den såpass att jag kunde fisa till garaget.
Så jag antar att lådan är lite kass? Eller vad säger experterna?
Plockade ned lådan igår, oljan luktade inte direkt nåt bränt, och det var inge skit i tråget.
Sista vändan tickade det lite om lådan på alla lägen utom P, va kan det ha varit?
Så, nån som tror sig veta va som va fel? Eller va lådan kass redan innan jag började köra?