Lite frågor Angående Pajero
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Lite frågor Angående Pajero
Hej Jag har lite frågor angående Pajeros växelådor.
Jag har köpt en Pajero som de stoppat i en Peugeot diesel i.
Ja den ville inte starta och gå ordentligt när jag skulle testa bilen, så jag kunde inte provköra.
Hur som så har jag fått något slags liv i motorn nu, och skulle flytta på bilen,
Då märker jag att det inte går att backa med låg växeln i
Ja man måste lägga i hög växel för att kunna backa, den dras ur sitt läge när man för i backen på låg växel.
Säljaren säger att det skall vara så, att det är original för att spara växel lådorna.
På min andra Pajero jag har, En bensinare, så går det utmärkt att backa med låg växeln,
Har kört några pajeros och aldrig varit med om att det inte går att backa med lågväxeln i.
Har nu frågat flera före detta pajeros ägare om det är så original på deras bilar, men ingen har haft det fenomenet.
Någon som har koll på hur tusan det ligger till, skall det inte gå att backa med lågväxeln ?
Jäkligt skumt i så fall.
Säljaren till bilen påstod att man var tvungen att riva lådan för att ta bort en spärr som förhindrade att man kunde lägga i låg och backen samtidigt.
Känns lite otroligt att alla som jag kört och folk jag pratat med har lyckats köpa bilar där det redan är gjort på, som det då i så fall skall vara gjort på min bensinare.
Visst jag kan byta lådorna, men är det ej så att det faktiskt finns en sådan spärr original. så lär jag ju fundera på hur jag löser det hela.
Vill påpeka att den med diesel motorn är en bensinare som de bytt motor i och reggat om, så den är inte diesel från början, utifall det skulle vara någon skillnad på det.
En Peugeot 505 diesel med turbo har det byggt i hop med lådorna.
MVH Hasse
Jag har köpt en Pajero som de stoppat i en Peugeot diesel i.
Ja den ville inte starta och gå ordentligt när jag skulle testa bilen, så jag kunde inte provköra.
Hur som så har jag fått något slags liv i motorn nu, och skulle flytta på bilen,
Då märker jag att det inte går att backa med låg växeln i
Ja man måste lägga i hög växel för att kunna backa, den dras ur sitt läge när man för i backen på låg växel.
Säljaren säger att det skall vara så, att det är original för att spara växel lådorna.
På min andra Pajero jag har, En bensinare, så går det utmärkt att backa med låg växeln,
Har kört några pajeros och aldrig varit med om att det inte går att backa med lågväxeln i.
Har nu frågat flera före detta pajeros ägare om det är så original på deras bilar, men ingen har haft det fenomenet.
Någon som har koll på hur tusan det ligger till, skall det inte gå att backa med lågväxeln ?
Jäkligt skumt i så fall.
Säljaren till bilen påstod att man var tvungen att riva lådan för att ta bort en spärr som förhindrade att man kunde lägga i låg och backen samtidigt.
Känns lite otroligt att alla som jag kört och folk jag pratat med har lyckats köpa bilar där det redan är gjort på, som det då i så fall skall vara gjort på min bensinare.
Visst jag kan byta lådorna, men är det ej så att det faktiskt finns en sådan spärr original. så lär jag ju fundera på hur jag löser det hela.
Vill påpeka att den med diesel motorn är en bensinare som de bytt motor i och reggat om, så den är inte diesel från början, utifall det skulle vara någon skillnad på det.
En Peugeot 505 diesel med turbo har det byggt i hop med lådorna.
MVH Hasse
REO M621 "M35A2" 68a Multifuel
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen
Re: Lite frågor Angående Pajero
Ja för tusan, det är en gammal best, en årsmodell 1988, med korta hjulbasen, en 3 dörrars alltså 

REO M621 "M35A2" 68a Multifuel
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen
Re: Lite frågor Angående Pajero
Luktar väldigt konstigt. Aldrig råkat ut för det på någon heller på någon Pajero. Låter som bullshit.
Motorbyte i all ära, men är det inte ganska dumt att byta till en Peugeotmotor?
Poängen brukar ju vara att få en kraftigare eller åtminstone mer pålitlig motor, och Peugeot är väl inte direkt kända för något av alternativen
Motorbyte i all ära, men är det inte ganska dumt att byta till en Peugeotmotor?

Poängen brukar ju vara att få en kraftigare eller åtminstone mer pålitlig motor, och Peugeot är väl inte direkt kända för något av alternativen

Re: Lite frågor Angående Pajero
Har en bensinare med TD motor iofs orginal.
Men backar och kör framåt utan problem med lågväxel.
Men backar och kör framåt utan problem med lågväxel.
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Lite frågor Angående Pajero
Det kan inte vara så att lådan hamnat i nåt annat läge efter motorbytet så att spaken slår emot nånstans när du ska backa? Jag fick det fenomenet på min när jag karosshöjde nämligen....
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lite frågor Angående Pajero
Hej Hasse!
Jag har ägt två gamla tredörrars Pajeros, en från 1983 med 2.3 liters motorn och en från 1987 med 2.5 ( den jag körde i Estland du vet?) Kort hjulbas och turbodiesel i båda två alltså. Och nej, inte av dom har haft nån spärr. Låter som hittepå från säljarens sida...
Nuhar jag visserligen för mig att det är lådan och utväxlingen i axlarna skiljer mellan bensin och diesel men ändå.
Jag är nog mer inne på TerranoJohans teori.
Jag har ägt två gamla tredörrars Pajeros, en från 1983 med 2.3 liters motorn och en från 1987 med 2.5 ( den jag körde i Estland du vet?) Kort hjulbas och turbodiesel i båda två alltså. Och nej, inte av dom har haft nån spärr. Låter som hittepå från säljarens sida...

Jag är nog mer inne på TerranoJohans teori.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Lite frågor Angående Pajero
Jo möjligt den hamnat i fel läge efter motor bytet.
en trolig orsak,
Nä jag har aldrig hört om någon backspärr på lågen på Pajero heller, då hade jag inte ens tänkt tanken på att använda en sådan till tur-lättare offroad och fiske bil.
Får väl skylla mej själv när jag tog hem bilen utan att kunna provköra,
Men den såldes på premisserna att den var ok, den skulle gå också, så jag tyckte jag såg en del igenom fingrarna när jag köpte den ändå,
Man tror ju gott om de flesta i regel.
Förhoppningsvis okunskap hos säljaren.
Men han var då benhård i att det skulle vara så, Och frågasatte min kunskap om dem. Något jag ville kolla noggrannare innan jag ringer igen och tar nästa snack eller besök hos han.
en trolig orsak,
Nä jag har aldrig hört om någon backspärr på lågen på Pajero heller, då hade jag inte ens tänkt tanken på att använda en sådan till tur-lättare offroad och fiske bil.
Får väl skylla mej själv när jag tog hem bilen utan att kunna provköra,
Men den såldes på premisserna att den var ok, den skulle gå också, så jag tyckte jag såg en del igenom fingrarna när jag köpte den ändå,
Man tror ju gott om de flesta i regel.
Förhoppningsvis okunskap hos säljaren.
Men han var då benhård i att det skulle vara så, Och frågasatte min kunskap om dem. Något jag ville kolla noggrannare innan jag ringer igen och tar nästa snack eller besök hos han.
REO M621 "M35A2" 68a Multifuel
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen
Re: Lite frågor Angående Pajero
Tänk logiskt. Om du är ute och kör i skogen på lågväxeln och det tar stopp - inte f-n klarar man att backa ut därifrån med högväxeln då. Självklart måste det finnas lågväxel även bakåt 

Re: Lite frågor Angående Pajero
Går det att hålla lågväxeln på plats när du backar?
Eller bryter det väldigt i spaken
Eller bryter det väldigt i spaken
Re: Lite frågor Angående Pajero
Nä det går inte ens att pressa i backen medans man håller i spaken till lågväxeln,
man är inte i närheten,
Spelar ingen roll hur man sliter antingen hamnar båda spakarna i neutral eller så är det hög växeln som gäller.
Jo logistiskt så är jag helt med, och har aldrig hört om en bil som det inte skall gå att backa på låg växel med. Har ju kört offroad i några år nu och med ett antal olika bilmärken. och tycker jag borde kunna det nu.
Så när säljaren benhårt höll på att det var så på den modellen gav jag upp snacket. lade på luren och, har jagat fakta att visa han.
Hade han sagt att det var något knas på lådorna så ok då har jag inte reagerat, men säljer man en bil som skall vara ok, och har otur att den inte går rent vid test, så ja låt gå för det, om den stått en tid, Men att medvetet sälja en bil med fel på lådorna utan att säga något , känns si så där.
Har då helt klart för mej att det inte finns en Pajero modell som det ej går att köra på låg och backa samtidigt med nu, Ville bara ha det klart, så jag inte missat något med just en modell.
Det är ju lite svårt att ha koll på varenda bil och låda som tillverkats.
man är inte i närheten,
Spelar ingen roll hur man sliter antingen hamnar båda spakarna i neutral eller så är det hög växeln som gäller.
Jo logistiskt så är jag helt med, och har aldrig hört om en bil som det inte skall gå att backa på låg växel med. Har ju kört offroad i några år nu och med ett antal olika bilmärken. och tycker jag borde kunna det nu.
Så när säljaren benhårt höll på att det var så på den modellen gav jag upp snacket. lade på luren och, har jagat fakta att visa han.
Hade han sagt att det var något knas på lådorna så ok då har jag inte reagerat, men säljer man en bil som skall vara ok, och har otur att den inte går rent vid test, så ja låt gå för det, om den stått en tid, Men att medvetet sälja en bil med fel på lådorna utan att säga något , känns si så där.
Har då helt klart för mej att det inte finns en Pajero modell som det ej går att köra på låg och backa samtidigt med nu, Ville bara ha det klart, så jag inte missat något med just en modell.
Det är ju lite svårt att ha koll på varenda bil och låda som tillverkats.
REO M621 "M35A2" 68a Multifuel
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen
Re: Lite frågor Angående Pajero
Utan att kunna just pajero så skulle jag tro att det är nåt länkagerelaterat. Växellåda och fördelningslåda är väl ändå två separata lådor som inte brukar ha intern kontakt med varandra.
Jag har aldrig hört om nån bil som inte tillåter lågväxel på backen.
Jag har aldrig hört om nån bil som inte tillåter lågväxel på backen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Lite frågor Angående Pajero
Aldrig hört talas om någon spärr, har ingen på någon av mina och aldrig hört/läst något om att den skulle tas bort. I call bullshit.
Däremot lyckades jag en gång vända växelspaken bak och fram. Vill minnas att vissa växlar gick i, andra inte...
Annars vettifan...
Tycker också det låter som ett märkligt morotsval, när det finns utmärkta pajero dieslar...
Däremot lyckades jag en gång vända växelspaken bak och fram. Vill minnas att vissa växlar gick i, andra inte...
Annars vettifan...
Tycker också det låter som ett märkligt morotsval, när det finns utmärkta pajero dieslar...
Göteborgare lätt besatt av Pajero
2.8 manuell lwb 96 modifierad
2.8 automat lwb 99 förbättrad för dd
3.5 automat swb 99 putsobjekt
3.0 12v manuell lwb 94 erfarenhetskälla. skrotfärdig
2.8 manuell lwb 96 modifierad
2.8 automat lwb 99 förbättrad för dd
3.5 automat swb 99 putsobjekt
3.0 12v manuell lwb 94 erfarenhetskälla. skrotfärdig
Re: Lite frågor Angående Pajero
Min 2wd vill hoppa ur till 4wd ibland.
Beror på gummit sitter galet. Och sker vid obelastat alternativt backning.
Beror på gummit sitter galet. Och sker vid obelastat alternativt backning.
Re: Lite frågor Angående Pajero
Jag har inte velat lägga mer energi på bilen, då förra ägaren ej skickat in ägarbytar paprena och ej svarar på telefon eller sms
jag har ju en bil att ta lådor i från, men börja med det utan att ägarbytet gått igenom, känns inte ok.
Får ta och åka hem till "förre" ägaren och ta han personligen, även om det blir en lång tur, så vad tusan gör man när de inte skicker in paprena

jag har ju en bil att ta lådor i från, men börja med det utan att ägarbytet gått igenom, känns inte ok.
Får ta och åka hem till "förre" ägaren och ta han personligen, även om det blir en lång tur, så vad tusan gör man när de inte skicker in paprena

REO M621 "M35A2" 68a Multifuel
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen
Re: Lite frågor Angående Pajero
om bilen hade varit körbar så klär man ut sig till förra ägarn... och kör förbi alla fartkameror som man hittar fort som bara den...
annars parkerar man nånstans där det blir svindyra pböter...
bägge sätten borde ju få fart på gamla ägarn...
håkan.
annars parkerar man nånstans där det blir svindyra pböter...
bägge sätten borde ju få fart på gamla ägarn...

håkan.