Att tänka på vid köp av gård????

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Roger Patrol
Guru

Re: Att tänka på vid köp av gård????

Inlägg av Roger Patrol » tis jul 21, 2015 9:09

hur är det med mark ?
vet du det finns något som heter Block/blocknr . det får man eu bidrag på och den som är skriven på det hos länstyrelsen äger rätten över marken, viktigare alltså än att äga marken, markägaren styr inte över sin egen mark utan man handlar med dessa Block
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

sverker
Rutinerad

Inlägg av sverker » tis jul 21, 2015 10:51

Det där kan bli riktigt fint, vagnslidet har ju timmrade väggar så det ska du i så fall inte riva utan ge det ett nytt tak istället.

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » tis jul 21, 2015 12:48

Nu vet jag inte vad det kostar och vad husen brukar kosta i din kommun. Men är det marginaler så hade jag inte varit rädd för att köpa ett gammalt hus.

Jag köpte mitt hus 1996 för 250.000:- med taxering på runt 220.000:- (det var ett dödsbo så värdet var lågt ställt). Första året var röv då räntan låg på 7% och 50.000 i toplån... men nu! Jag har gjort alla de renoveringar som flera beskriver här... Ny el, nytt avlopp, ny fasad, nya fönster och dörrar + ändrad planlösning. Jag har strippat huset ända in till stommen och byggt upp det igen... Jag tog ett renoveringslån på 1.000.000:- (vilket ligger som ett blanco lån och räntefritt under den tiden jag renoverade). När jag började närma mig inflyttningsklart så gjorde jag en omvärdering av huset och jag fick huset värderat till 1.4 miljoner och allt gick in i bottenlån. Så nu har jag en boendekostnad på ca 4000:- (ränta och inkluderar amorterar 2000:-/månad). Detta gick för att "min by" har blivit otroligt attraktiv och priserna gått upp.

Kolla hur in/utflyttningen är i det området där du ska köpa. Finns marginaler att få det omvärderat så du blir av med eventuella topplån...

I övrigt tycker jag inte du ska tveka, det ser ut att vara en mycket trevlig och charmig gård i klassisk stil... försök att inte riva undan ruffliga vagnslider eller så, de är en viktig del i gårdens helhet... Ett tips, låna/köp boken "Så renoveras torp och gårdar" (ICA förlaget), en bra bok om hur man bevarar gamla kulturmiljöer och just behålla den genuina gårdsindelningen kan öka värdet :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Wild_Devil
Guru

Inlägg av Wild_Devil » tis jul 21, 2015 13:16

KÖP KÖP KÖP ! ! !

Så blir jag av med allt ert skrot här från gården ! :haha:

Och jag känner ju dig så jag ska vara tyst i övrigt då jag inte kan komma på nåt positivt eller snällt att säga om detta annars.... 8)

Ang avloppet så låter det helkonstigt då Köpings kommun har profilerat sig som den kommunen som ska vara först med att kräva markbädd/rening/miljötänk på all avlopp..

Vet ju hur jagad jag själv blev och var ju tvungen att ordna rening trots stor och godkänd 3-kammare..
Och hur folk blir belagda med vite på små kollonihus tom...

Men i ditt fall finns det bara en sak att tänka på och räkna med som väger tyngst....
Den lilla saken som heter TID.....
Se hur mycket tid du har för dina projekt nu som står och ståt läänge....

Bor ju själv i hus och är ensam så jag vet hur det är...

Rest my case ;)
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

elste
Guru

Inlägg av elste » tis jul 21, 2015 14:31

Fakta
Byggnaden
Byggnadstyp 2-plans Mangårdsbyggnad med flyglar och uthus
Byggnadsår 1909 Ursprungligen 1700 talet.
Grundmur Stenfot
Stomme Timmer
Fasad Trä
Fönster 2-glas
Bjälklag Trä
Tak Plåt
Uppvärmning Panna ved o el. Accumelatortank.

Driftskostnad
Elkostnad 32 000 krår
Renhållning 3 000 krår
Försäkring 7 500 krår
Totalt 42 500 krår

Övriga byggnader
Västra flygelbyggnaden 1-plan ca 60m2. El o va. Kök, vardagsrum och sovrum samt mindre rum. Östra flygelbyggnaden 2-plan . Ej el o va. Innehåller diverse rum samt tvättstuga. Här finns 2 äldre kakelugnar. (El i fd tvättstuga.) Portlider med tak i dåligt skick. Lagård stall. Loge med torkanläggning (varmluft) för spannmål. Delvis med betonggolv. Traktorgarage.

Tomt 21 580 kvm, Trädgårdstomt
Taxeringskod 121, 220
Taxeringsvärde 761 000 kr
Taxeringsvärde för byggnad 449 000 kr
Taxeringsår 2011
VA Enskilt vatten året om. Enskilt avlopp.
Servitut etc Last, Avtalsservitut Ledning mm Last, Avtalsservitut Kraftledning mm Last, Avtalsservitut Kraftledning mm Last, Avtalsservitut Kraftledning mm Last, Ledningsrätt Starkström

Beskrivning
Mangårdsbyggnaden ca 150 m2 boyta. BV: Entre, kök, matsal , vardagsrum, sovrum.Badrum med dusch och tvättställ. Wc separat.Tvättavdelning. Trapphus till övervåning. ÖV: Hall, Badrum, kök, sal med utgång till ballkong, 2 sovrum. Vind: Sovrum ej värme, kakelugn.Kallrum, hall. Byggnaden är uppförd ursprungligen på 1700-talet och därefter ombyggd och tillbyggd troligen på 1830-talet. År 1876 fick byggnaden sitt nuvarande utseende. Västra flygeln troligen byggd omkring mitten på 1800 -talet. Portlidret och lagården söder om bostadsbyggnaderna är ca 200 år. Logbyggnaden med torkanläggning (varmlufttork) för spannmål är troligen byggd senare. Västra flygeln fn uthyrd. Planlösning med entre,kök , badrum, vardagsrum och litet rum. Torkanläggningen hyrs av en jordbrukare i närheten. Flygeln och huvudbyggnaden har ett elabbonemang med undermätare på flygeln. Torkanläggningen har eget elabbonemang. (Elkostnad senaste året ca 28.000 kr, torkanl ca 3.600 kr) Vatten från egen brunn. Avloppsanläggningen försedd med infiltrationsanläggning.

Kök
BV: Kök utrustat med elspis.

Kök
ÖV: Kök med elspis, kyl och ventilator.

Tvättrum
BV: Tvättmaskin tumlare. Cementgolv.

Badrum
BV: Badrum har dusch och tvättställ. Wc separat.

Badrum
ÖV: Badrum rustat 1984. Duschplats, wc och tvättställ. Plastmatta på golv och plast på vägg.

Typ:Enfamiljshus
Upplåtelseform:Friköpt
Rum:6 rum
Boarea/Biarea:150/100 kvm
Byggår:1909
Tomtarea:21 580 kvm, Trädgårdstomt

utgångspris 1,69

men har fått reda på att dom fått bud på 1,4 men inte accepterat, redan där lite väl saftigt med tanke på grannarna (kan nån säga sprängmedelsfabrik?)

jag tänkte nog att man tar en del i taget typ
östraflygeln göra den helt till fin och bo bar (kan ju hyras ut sen)
tak fasad ev tilläggsissolering av väggar
sen övervåning huvudhuset
för det kommer ju ställa till det med botten våningen då avlopp och liknande bör arrangeras om helt
sen gör man om botten

elste
Guru

Inlägg av elste » tis jul 21, 2015 14:35

Wild_Devil skrev:KÖP KÖP KÖP ! ! !

Så blir jag av med allt ert skrot här från gården ! :haha:

Och jag känner ju dig så jag ska vara tyst i övrigt då jag inte kan komma på nåt positivt eller snällt att säga om detta annars.... 8)
Rest my case ;)
/R
ja du skulle må då va nu är det ju så att jag väll bara skyldig till typ en promille av allt skit som står på din gård :poke:

elste
Guru

Inlägg av elste » tis jul 21, 2015 14:38

Sdkfz251 skrev: I övrigt tycker jag inte du ska tveka, det ser ut att vara en mycket trevlig och charmig gård i klassisk stil... försök att inte riva undan ruffliga vagnslider eller så, de är en viktig del i gårdens helhet... Ett tips, låna/köp boken "Så renoveras torp och gårdar" (ICA förlaget), en bra bok om hur man bevarar gamla kulturmiljöer och just behålla den genuina gårdsindelningen kan öka värdet :tumbup:
ja jag vet att det hadde vart snyggast så men dom har aktivt valt att inte fotografera baksidan av det huset tror jag

där är det lite sämre skick
kan nog dock gå att rädda den timrade delen

elste
Guru

Inlägg av elste » tis jul 21, 2015 14:43

hakan13 skrev:ja där har du lite att bita i om/när det blir köp... ;-) om inte annat så har du ju en bra anledning att köpa en egen grävmaskin... (bra att ha grej)
men mera allvarligt... är det mycket mark till? ska du driva jordbruk?? arrendera ut??
eller är det avstyckat?? om det är avstyckat kan det ju va bra att ha koll på var vatten och avlopp ligger... kan ju ligga på grannens mark...
men det är ju bra att du kan fixa elen skälv!! måste ju spara massor!!
sen är det väl inte värre än att du får ta ett rum i taget!!
och vagnslidret är väl som du sa bara att slå ner!! är garanterat alldeles för mycket jobb att fixa tyvärr... för ena ändan ser ju ut att va skitgammal...
håkan.
får lura ut Wild_Devil med den han har

inte mycke mark ett par små åkerplättar runt om passar bättre som hage till får än att bry sig om att krafsa i jorden tror jag

1700tal typ

hakan13
Forumräv

Inlägg av hakan13 » tis jul 21, 2015 14:48

Ja det är väl den timrade delen som är mest värd att rädda... ;-)

elste
Guru

Inlägg av elste » tis jul 21, 2015 14:59

om inte så är det mycket reservdelstegel till resten av gården och åtminstone en hel vinters eldande

Fisketorp
Guru

Inlägg av Fisketorp » tis jul 21, 2015 18:01

Som redan nämnt.
kolla med avlopp!!

Vi fick en lapp av kommunen efter att vi blev ägare till huset. lika så två av våra grannar efter att de köpt husen. ungefär som tidigare ägare fått dispens.

Skulle inte lita ett ord på en mäklare. kan ju be han skriva in i kontraktet något i stil med att han lovat att avloppet inte behöver åtgärdas. skulle han aldrig gå med på även om han råka ha rätt.

hakan13
Forumräv

Inlägg av hakan13 » tis jul 21, 2015 19:05

tror inte att det är så himla ovanligt att äldre ensamma fastighetsägare får dispens av kommunen...
kollade på ett hus en gång... där ägaren hävdade att det fanns dispens så nåt avlopp behövde minsann inte fixas!! men när jag kollade med kommunen så upphörde dispensen så fort det byter ägare!! så man hade ett år på sig att fixa det!!
håkan.

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » tis jul 21, 2015 19:30

Jag gillar inredningen skarpt :tumbup:
Roger Patrol skrev:hur är det med mark ?
vet du det finns något som heter Block/blocknr . det får man eu bidrag på och den som är skriven på det hos länstyrelsen äger rätten över marken, viktigare alltså än att äga marken, markägaren styr inte över sin egen mark utan man handlar med dessa Block
stödrätter heter det, och man kan som markägaren köpa sådana om det inte ingår vid köpet.
Det har förresten inget att göra med rätten till marken, det är bara rätten till att få gårdsstöd.
Det finns dock andra stöd man kan få utan stödrätter, som tex miljöstöd för betesmark om man har några djur som kan beta.

Men nu tror jag inte att det var ngn mark till denna fastighet, så sorry för OT :rodnar:

olle67
Veteran

Inlägg av olle67 » ons jul 22, 2015 9:40

Ring SVT dom spelar in nya hem till byn direkt om dom får hyra stället, :mrgreen: nä skämt åsido,bostads husen ser ju mkt välskötta ut..men ha träd emellan husen,de precis kasst,bort me dom....skitar ner,kan välta,tar massa plats,domkan stå nån annan stans..har ju själv en gård o de inget ja ångrar,men de mkt jobb....va begär dom för de??
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » ons jul 22, 2015 10:57

Tror budet ligger på 1.4 nu Olle....
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar