På strömledaren har jag monterat en 8 Amp hängsäkring.
Anordningen för att hjälpa mig själv eller andra om batteriet av någon anledning skulle bli så totalt urladdat och bilen är låst och centrallåset vägrar låsa upp samt att bilen har eluttag för drag.
Och om det till råga på eländet inte går att få in någon nyckel i något av de utvändiga låscylindrarna.
Alternativet är att krypa in under bilen och medelst startkablar till startmotor och jord ladda batteriet. Inte så trevligt vintertid i snöslask.
Nu undrar jag, som aldrig har använt min "teoretiska laddkabel", vad det finns för nackdelar med "min teoretiska laddkabel"?
Vad kan ta skada?

Vanligen är cigarettändaruttag på bilar vara avsäkrade med 8 Amp.
Bör jag i stället ha 5 Amp i min hängsäkring?
Jag kanske har uppfunnit hjulet igen.



Vidare.
För några år sedan hade jag en SMW "Resvagn"(SMW har aldrig tillverkat husvagnar

Den hade LINDE elpåskjutsbromsar.
Av den anledningen hade jag 4 kvmm kabel från batteriet till eluttaget "54G".
(Men jag har inget minne av grövre kabelarea till "31" = jorden.

En ny fundering.
Skulle man kunna driva en ARB-kompressor via eluttaget för släpet om man drar en 4 kvmm kabel direkt till eluttagets "54G"?
ARB-kompressorn är avsäkrad med 30 Amp. Den säkringen brann några gånger när jag i en följd pumpade de fyra 35"-däcken på min G-Wagen från 0,5 till 2,5.
Bör jag i så fall avsäkra nämnda kabel med 25, 30 eller 40 Amp?
Pallar släpvagnsuttaget för 30 Amp?

Som några vet så har jag bl a en Deffe



Fritt fram att spåna.

