ErraNs Wrangler.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: ErraNs garage
Fett!!!
Vad behöver man göra mer? Öka bränsletrycket?
Ja vet inte, har börjat läsa på angående stroker motor nu men usa har lite konstiga grejer för sig...Robe skrev:Fett!!!
Där tycker dom de blir för hög kompression så dom e rädda för "spikningar" om man använder sig av org kolvar med 4.2l vev å stakar (9,5:1) men de e ju va vi i sverige kör på när vi laddar 1.5bar med turbo i en volvomotor tex.
Org. 4.0l har 8,7:1 i komp.
Men deras macksoppa e ju bara 90 å 91 oktanig medans vi har 95 å 98 här.
Så ja tror de e lagom komp.
Men ja måste läsa på angående insprutningen innan ja börjar bygga motor.
Ja antar att en ställbar bränsletrycksregulator (satan va jobbigt ord) kommer användas så man kan justera fram lagom tryck så de inte spikar men även inte drar för mycke soppa.
Ja vet inte va kompressorn klarar att ladda heller.
De kommer bli ett jävelusiskt laborerande med remskivor så ja får fram lagom ladd. Vill inte ladda för mycket...
Kanske 0.5bar. Bara så de kan bli lite pysande när man släpper gasen.
Mtankarna skenade iväg på jobbet idag dock. Arbetskompisen börja prata om hilmerssons opel manta...
De hade vart häftigt med både kompressor och turbo... så ja kan visa v8erna var skåpet ska stå!

#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
-
- Användare
Malpassi progressiv btr 1:1,4 ,henko tankmonterad pump och en smalbandslambdamätare och börja på ett grundsoppatryck på 3bar sen är du hemma för 0,5-0,6bar
Börjar den gå snålt på varv så är det bara att skruva upp trycket mer!

Börjar den gå snålt på varv så är det bara att skruva upp trycket mer!

Ska du bygga egen instrumentbräda?
Intresserad av lite plast om du säljer isåfall
Är det den kompressorn Niclas haft liggande?

Ja ska göra en ny plåt bara. Alla pkastbitar å mätare ska ja ha kvar e tanken. Gillar inte å ha en slät tråkig plåt.Fisketorp skrev:Ska du bygga egen instrumentbräda?
Nä de e inte den kompressorn. Men den hade passat mig bättre. Å min hade funkat bättre för de han ska ha sin till... kanske ska erbjuda honom ett byte...?

#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Klart du ska ha plåt.. Bara banka me hammaren så blir den oslät!ErraN_XJ skrev:Ja ska göra en ny plåt bara. Alla pkastbitar å mätare ska ja ha kvar e tanken. Gillar inte å ha en slät tråkig plåt.Fisketorp skrev:Ska du bygga egen instrumentbräda?
Nä de e inte den kompressorn. Men den hade passat mig bättre. Å min hade funkat bättre för de han ska ha sin till... kanske ska erbjuda honom ett byte...?
Kidsen hjälper gärna till

Bara att fråga honom

Dock mäter inte amerikanarna oktan på samma sätt som oss européer.ErraN_XJ skrev:Men deras macksoppa e ju bara 90 å 91 oktanig medans vi har 95 å 98 här.
För bensin i Europa är det RON (Research Octane Number) som anges, i USA används PON (Pump Octane Number). Fast det kanske du redan tagit hänsyn till.

nej de har ja inte hört talas om förrän nu!M_Back skrev:Dock mäter inte amerikanarna oktan på samma sätt som oss européer.ErraN_XJ skrev:Men deras macksoppa e ju bara 90 å 91 oktanig medans vi har 95 å 98 här.
För bensin i Europa är det RON (Research Octane Number) som anges, i USA används PON (Pump Octane Number). Fast det kanske du redan tagit hänsyn till.
tack för infon!
vet du va som skiljer RON å PON? men motorn funkar fint på våran 95oktaniga macksoppa här i sverige så ja antar att en överladdad sexa skulle trivas med 98 oktan från våra pumpar....
som sagt så vill ja inte ladda mer än 0.9bar. ja föredrar 0,6bar, för de ger mig en stabil,överladdad motor som ger den kraft som jag behöver när vi e ute å kör i skogen.
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
vi får se hur instrumenten placeras när de e klart... kanske original.....Fisketorp skrev:Klart du ska ha plåt.. Bara banka me hammaren så blir den oslät!ErraN_XJ skrev:Ja ska göra en ny plåt bara. Alla pkastbitar å mätare ska ja ha kvar e tanken. Gillar inte å ha en slät tråkig plåt.Fisketorp skrev:Ska du bygga egen instrumentbräda?
Kidsen hjälper gärna till
Bara att fråga honom
ja ska lägga fram de på ett bra sätt för honom. ja vet ju att han läser detta, så de finns ingen anledning att ljuga! :
Recalling that favour.....

#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Hittade en rätt bra bild!

Händer inte mycket i garaget nu mer än å laga bilar för folk...
Men medans ja väntade på en kompis att hämta sin bil igår så fick ja gjort en mall till bromsoken bak!

Men medans ja väntade på en kompis att hämta sin bil igår så fick ja gjort en mall till bromsoken bak!

#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Bästa stället å lagra info? -Sin egen byggtråd!
http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Håll till godo!
http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Håll till godo!
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Milstolpe!!!
Efter några kvällar i garaget med min bror till hjälp så har ja fått klart en del av de som hindrat mig från att ställa ner jeepen på garagegolvet.
Smällde ihop ett stag mellan fjädertornen fram å helsvetsade tornen så ja slapp oroa mig för att grejerna skulle falla isär när de kom tyngd på...

Såhär ser den ut för tillfället! Observera att detta är full infjädring då ja inte har gas i airshocksen nu.
Finns egentligen ingen nytta med att ställa ner den på golvet mer än å se att inget tar i.
Fick några punkter att åtgärda dock.
* remskivan på vevaxeln ligger emot balken på framaxeln när ja har 1cm kvar å fjädra in.
* övre fästena på bakaxeln tar i golvet när ja har ca 2-3cm infjädring kvar bak.
* panhardstaget ligger emot ramen vid full infjädring.
Men mer va de inte. Dessutom kommer infjädringen ändå bromsas av gummin ca 1" från fullt infjädrat så de kan hända att de klarar sig fram iallafall!
Ska se om man kan få byggt klart karossfästen i nästa vecka så kan de börja svetsas snart!
Efter några kvällar i garaget med min bror till hjälp så har ja fått klart en del av de som hindrat mig från att ställa ner jeepen på garagegolvet.
Smällde ihop ett stag mellan fjädertornen fram å helsvetsade tornen så ja slapp oroa mig för att grejerna skulle falla isär när de kom tyngd på...

Såhär ser den ut för tillfället! Observera att detta är full infjädring då ja inte har gas i airshocksen nu.
Finns egentligen ingen nytta med att ställa ner den på golvet mer än å se att inget tar i.
Fick några punkter att åtgärda dock.
* remskivan på vevaxeln ligger emot balken på framaxeln när ja har 1cm kvar å fjädra in.
* övre fästena på bakaxeln tar i golvet när ja har ca 2-3cm infjädring kvar bak.
* panhardstaget ligger emot ramen vid full infjädring.
Men mer va de inte. Dessutom kommer infjädringen ändå bromsas av gummin ca 1" från fullt infjädrat så de kan hända att de klarar sig fram iallafall!
Ska se om man kan få byggt klart karossfästen i nästa vecka så kan de börja svetsas snart!
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Sen innan ja gick hem så fick ja prova å lyfta lite....

Sen kan ja fortfarande inte förklara varför bilderna kommer på sidan... lev med de!
Vågade inte lyfta mer pga att karossen står löst på ramen, men de går å lyfta mer... lite mer än va min gamle xj klarade av!
Men huven kommer behöva kapas upp om 38er ska få plats.

Sen kan ja fortfarande inte förklara varför bilderna kommer på sidan... lev med de!

Vågade inte lyfta mer pga att karossen står löst på ramen, men de går å lyfta mer... lite mer än va min gamle xj klarade av!

Men huven kommer behöva kapas upp om 38er ska få plats.
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Härligt!!
Klar till 31e då
Skit i 38er, mupphjulen klär den
Klar till 31e då

Skit i 38er, mupphjulen klär den