Cheva big block renovering

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Cheva big block renovering

Inlägg av Spiken » ons mar 11, 2015 9:11

Ska renovera en 454a snart, dragit ut på tiden som vanligt.

Motorn ska gå på vanlig 95 och helst ett vanligt tändsystem, typ HEI. Vill klämma ur så mycket som möjligt och fortfarande ha den körbar. 500-600hk vore trevligt.

Blir 9,5:1 i komp tror jag. Högre så går det nog inte ställa tändningen där man vill ha den utan att riskera spikningar. Rätt/fel?
Strokersats på 496cui har jag tänkt på. Finns större men vad jag har förstått så går det åt speciell svängdämpare och svänghjul som måste balanseras ihop med vev, extern balansering med andra ord. Är den större motorn värd pengarna/besväret?

Blir nya toppar. Oval eller rektangulär? Hur pass körbart är det med rektangulärportstoppar?
En eller tvåplansinsug? Enplan jobbig på låga varv? Dålig efekt på höga varv med tvåplan?
Vill ha ett register på 2500-6500. Gärna mer, men det går väl åt betydligt dyrare grejor om man ska upp till 7500?

Rullkam eller inte? Det är ju lite trevligare spec på dom, mindre trevligt pris.

Maskinen ska sitta i en gammal pickis. C20, C30 eller K20.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av Grottulf » ons mar 11, 2015 11:44

Jag kan ju dela med mig av det jag har lärt mig av mina efterforskningar, och till viss del erfarenhet.

Rektangulär portar o enkelplanssinsug är ju fränt, men ganska kasst till annat än än en race-bil som bara ska gå på fullgas.

Har du ett par fräscha original toppar med bra gjutningar (typ 781:or eller 049:or), så kör på det.
Men har du peanut-portar eller om topparna är i renoveringsbehov, så kan det vara värt att satsa på ett par eftermarknadstoppar med ovalportar.
Det finns ganska billiga om det duger med gjutjärn.

7500 varv kostar nog mer än det smakar i är jag rädd för, men 6500 ska väl inte vara några större problem, men då bör du nog satsa på smidd vev o fyrbultat block.

Är det en äldre original-motor så blir det lite dyrt med rullkam, men får du tag i ett nyare block (minns inte vilken generation), så har de det original, och då blir det mycket billigare.

Strokning är rätt dyrt om man räknar kr/hk, men ska man ändå byta vev o kolvar så vafan "Nothing beats cubic inches" heter det ju :twisted:

Tänk bara på att det blir ännu mer belastning vid samma varvtal, då kolvhastigheten ökar.
Så det ställer ännu högre krav på vev o bottendel.

Vill du lära mer av mina misstag kan du kolla här:
http://wildwasby4wd.se/forum/viewtopic.php?t=2493" onclick="window.open(this.href);return false;

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av Spiken » ons mar 11, 2015 14:32

Haha.

Hoppades att du skulle svara. Tycker att det var en jäkla fin motor du byggt, och imponerande effekt.
Det verkar som att jag fick några rätt i mitt tänk.

Blocket är 4-bultat, men resten är inte så mycket att ha. Peanut toppar, glapp i kolvbultarna, krokiga stakar och repig vev. 496 satsen jag tittat på kostar ca 16 000:- borrning 060 tillkommer. Kompletta alutoppar låg på samma peng per par. Skilde inte så mycket på oval/rect. Fördelen med oval är väl körbarhet och att jag har ett RPM insug liggandes. Ska duga till 6500 enligt Edelbrock. Rectangulär skulle vara bra om jag ville spåra ur helt och prova Hilborn sprutet, tror väl inte att det är helt realistiskt att det blir av...

Läste din tråd... igen. Vad har du för komp nu? Fattade inte riktigt det där med "genomblödning"
Kompförhållandet är väl oförändrat? Menar du att man kan ha lite extra högt förhållande och räkna med att lite komp smiter ut om man har vild kam med överlapp? Låter lite svårt att räkna på.

Hur pass "snäll" blev din maskin att köra vanligt med?
Nästan 500hk i en Camaro måste vara lagom :tumbup:

edit: hittade precis ditt medeland från 2012... tiden går.
där stog ju allt jag ville veta.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av Grottulf » ons mar 11, 2015 16:54

Hehe, fan va senil jag är, den diskussionen hade jag helt glömt bort :rodnar:
Men angående borrning, så är det ju många stroker-kit som har kolvar med största överdimension för att få ut så mycket kubik som möjligt.
Men jag tycker att det är lite onödigt med .060 kolvar (ifall den inte redan är borrad .030 och behöver ytterligare borrning).
Jag tycker nog att att är bättre att ha marginal för en borrning till, än få några ynka kubik extra som .060 ger.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av Spiken » ons mar 11, 2015 22:20

Du tror inte så mycket på stor motor... eller? Ger inte så mycket?

Angående borr så var mitt tänk att när man ändå borrar så borrar man. 454a går väl att borra 090? Då har jag 030 till godo. Har en nyslipad standardvev ligger, men jag blev sugen på en stroker motor.

Maxborr och en 396 vev kanske, med en varv-utav-helvete-kam?
Nä, får sova på saken.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av Grottulf » tor mar 12, 2015 7:17

Jodå, ju större desto bättre :D
Men öd-kolvar ger ju inte så mycket som själva strokningen.

Och vad jag har hört så är det inte helt säkert att en del block klarar mer än 060 borrning.
Men jag kan minnas fel...

Motor firman jag anlitade tyckte att jag var lite dum som hade köpt 030-kolvar innan de hade kollat på blocket.
De menade att det hade räckt med 010 eller om det var 020...

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av Spiken » tis aug 04, 2015 10:29

Priset på stroker kitten har gått upp och dollarn också, blev en prishöjning på över 30% så jag kör med standardvev. Inlämnat för balansering nu.

Topparna blir rektangulärportare med ett tvåplansinsug. Topparna är från Kina!?!
Är det något att ha???

Han som säljer dom säjer naturligtvis att det är bra grejor, om man köper tomma toppar och låter en firma montera ihop dom och göra lite jobb på dom. Fräsa säten, portmatcha och liknande.
Någon som vet???

Skillnader på dom olika generationerna? 4 5 eller 6?
6an har väl rullkam? 4an känner jag igen, men 5an då? Är det -90 talarna?

Blocket som jag har är från tidigt -90 tal. Ingen rullkam och inget uttag för soppapump.
Generation 5... eller?

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av Rössvik » fre aug 14, 2015 16:17

det låter som ett tbi block.... men har du inte funderat på en 396a vev i blocket o få en 427a??
o du har inte funderat på etanol som bränsle?? då slipper du köra så lågkompat....
lift your truck fat chicks can´t jump!

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av Spiken » fre aug 14, 2015 21:51

Jodå, tbi har det varit.

Har nog funderat på alla alternativ, men köpa en 396 vev när det låg en 454 vev på hyllan? Nja...
Etanol har jag också funderat på, men jag har ingen erfarenhet av det. Massa "nya" problem som man ska lista ut.

Ångrar jag mig med kompet och vill tanka metanol så går det alltid att bulta dit en kompressor
(Grottulfs idé från en tidigare tråd, mycket vis man)

Har dragit ner lite på hästarna och satsar lite mer på körbarheten... med betoning på lite.
Motorn kommer att hamna i en C30 crew cab, som nu har en enkel hytt och en 3,5 tons Hiab flakväxlare.

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av olle67 » sön aug 16, 2015 22:04

Läst nya ACCS bladet??där e de en kille som köpt motor delar från Kina,sen gick motorn som en potta skit,visa sig att dom nya lyftarna va 2mm lägre än dom gamla slitna lyftarna... :(
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av Spiken » mån aug 17, 2015 23:18

olle67 skrev:Läst nya ACCS bladet??där e de en kille som köpt motor delar från Kina,sen gick motorn som en potta skit,visa sig att dom nya lyftarna va 2mm lägre än dom gamla slitna lyftarna... :(
Å fasen :shock:
Inte med i ACCS längre, var med från starten men slutade för några år sen.

Det ända kinesiska jag funderat på är topparna, allt annat är märken som man känner igen.
Vi har en motorbyggare här i byhålan som klämt ut 600-700hk ur big blockare med kinatoppar.
Sen får vi väl se hur länge det går :roll:
Har inte köpt några än...

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av Strömmen » tis aug 18, 2015 21:10

Fasen Spiken du får se till att surra växlarflaket med en sådan snurra.
Snabbaste växlartrucken i byn!!!
/anders

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av Spiken » ons aug 19, 2015 23:33

Strömmen skrev:Fasen Spiken du får se till att surra växlarflaket med en sådan snurra.
Snabbaste växlartrucken i byn!!!
/anders
Nja, lastbilar har ju diesel och dieselhästar är väl dubbelt så starka?
Så då motsvarar väl min maskin 200-250 diesel hk... och det är ju jättelite... för en lastbil :roll:
Tur att det är en liten växlare på ynka 3,5 ton (det är väl där gränsen går på B-reggat?)

Har handlat lite saker nu.
-kolvar med en liten knöl på.
-kam, väldigt snäll kam.
-lyftare.
-kam, vev och ramlager.
-oljepump, pick up och drivning.
=13 000 spänn, nästan. Pust! Undrar lite vad slutnotan kommer hamna på, har ju knappt börjat med motorn.
Får nog hyra ut en bit av kåken...

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av Rössvik » tor aug 20, 2015 20:39

Spiken skrev:Jodå, tbi har det varit.

Har nog funderat på alla alternativ, men köpa en 396 vev när det låg en 454 vev på hyllan? Nja...
Etanol har jag också funderat på, men jag har ingen erfarenhet av det. Massa "nya" problem som man ska lista ut.

Ångrar jag mig med kompet och vill tanka metanol så går det alltid att bulta dit en kompressor
(Grottulfs idé från en tidigare tråd, mycket vis man)

Har dragit ner lite på hästarna och satsar lite mer på körbarheten... med betoning på lite.
Motorn kommer att hamna i en C30 crew cab, som nu har en enkel hytt och en 3,5 tons Hiab flakväxlare.
tja då är de ju inte så svårt val med veven :mrgreen: nja de e inte så konstigt högt komp o en förgasare gjord för etanol o du är hemma, hade en stroker pontiac för några år sen o den gav 400+ hästar o 800+ nm o den satt i en raggarbil inga bekymmer 900rpm på tomgång för jämn o fin tomgång o allt vrid redan vid 3000 ungefär..... men körde runt 13 i komp på den o en väldigt snäll rullopinne o ett lågt alu insug....
lift your truck fat chicks can´t jump!

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Cheva big block renovering

Inlägg av Spiken » sön okt 11, 2015 21:28

Nu är blocket hemma igen.
Borrat .030
Vev balanserad
Kolvar och stakar viktjusterade
Ny flexplatta som är balanserad med veven. Visade sig att det finns minst tre olika till 454 gen.V.
Kamlager bytta

12 000:- fattigare, så nu är spisen uppe i 25 000:-

Borrade ett 200m djupt hål i trädgården också, blev lika djupt hål i plånboken.
Tycker att det vore bättre om familjen kunde gå omkring i skoteroverall så jag kan bygga motor.

Skriv svar