Getingbo
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Getingbo
Som Gustafsson sa, i dom flesta hemförsäkringar ingår gratis bekämpning av såna där små kräk. Under förutsättning att boet är i bostadshuset.
Att försöka få dom att flytta är nog ingen större idé. (tror inte ens det går eftersom det är drottningen som börjar bygga boet på våren) Ser heller ingen anledning till att döda dom i onödan, men byggnaderna på tomten vill jag att dom håller sig ifrån så där blir det rensning.
Verkar som jag har fått ett bo under takpannorna, dom kryper in precis ovanför ytterdörren naturligtvis. Men dom har faktiskt hittills varit snälla, flyger inte ens in om man har dörren öppen på dagarna.
Att försöka få dom att flytta är nog ingen större idé. (tror inte ens det går eftersom det är drottningen som börjar bygga boet på våren) Ser heller ingen anledning till att döda dom i onödan, men byggnaderna på tomten vill jag att dom håller sig ifrån så där blir det rensning.
Verkar som jag har fått ett bo under takpannorna, dom kryper in precis ovanför ytterdörren naturligtvis. Men dom har faktiskt hittills varit snälla, flyger inte ens in om man har dörren öppen på dagarna.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Finns många sätt...
Gift funkar naturligtvis.
Jordgetingar dödar man med en skvätt besin i hålet och sen över med jord som dom inte kan sticka undan.
Heltäckande biodlarkläder är kanske inte var mans egendom men funkar bra mot getingar också när man skall ta dom.
Gemensamt för alla metoder är att man bör ta det sen på kvällen eller tidigt på morrgonen när det är svalt och alla är hemma. Gör man det på dagen är många av dom ute och jobbar. Dom blir också slöare av kyla och därmed lättare att hanskas med.
Ja, det finns en getingdrottning i boet, men dom kan fightas utan henne.
Gift funkar naturligtvis.
Jordgetingar dödar man med en skvätt besin i hålet och sen över med jord som dom inte kan sticka undan.
Heltäckande biodlarkläder är kanske inte var mans egendom men funkar bra mot getingar också när man skall ta dom.
Gemensamt för alla metoder är att man bör ta det sen på kvällen eller tidigt på morrgonen när det är svalt och alla är hemma. Gör man det på dagen är många av dom ute och jobbar. Dom blir också slöare av kyla och därmed lättare att hanskas med.
Ja, det finns en getingdrottning i boet, men dom kan fightas utan henne.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
Man kanske skulle göra som när jag jagar bananflugor.
Hårspray och tändare framför ger en värmande effekt
Är väl bara att fortsätta panga bona dem sätter upp och hoppas de hittar ut i naturen igen.
Tackar för alla tips. Om än somliga lite me drastiska än andra
Hårspray och tändare framför ger en värmande effekt

Är väl bara att fortsätta panga bona dem sätter upp och hoppas de hittar ut i naturen igen.
Tackar för alla tips. Om än somliga lite me drastiska än andra

Startgas! Det innehåller eter vilket har tröttande effekt. Tog ett mindre bo på följande sätt:
plastpåse runt boet sedan spruta in gasen i påsen ett tag. Håll sedan tätt ett tag. Glöm inte handskar!!!
plastpåse runt boet sedan spruta in gasen i påsen ett tag. Håll sedan tätt ett tag. Glöm inte handskar!!!
Valp-63. Nu med winch!
Valp -62.
Valp -62.
Jag mår fan dåligt av att läsa den här tråden! UUUUUUHUHU hade fan fått panikångest-nära-döden-upplevelse om det varit jag som suttit och gnuggat rygg med det där äcklet! Finns fan inget obehagligare än getingar!Ninetoes skrev:För ganska exakt ett år sedan höll jag på och pillade på bromsarna på suzukin inför besiktningen, givetvis utomhusbefteraom jag egentligen inte har något garage. Runt parkeringen är det stora snåriga buskar och eftersom jag hade parkerat rätt nära den ena busken så satt jag i en dryg timme och jobbade med kvistarna rivande mot ryggen. Plötsligt börjar det surra av bara helvete, då upptäcker jag att en halvmeter in i busken hänger ett getingbo stort som en vattenmelon. Det var så stort så det inte bara hade en öppning undertill som dom har när dom är små ytan flera "köksingångar" på sidorna också. Det aset har jag suttit och nästan gnidit ryggen mot den senaste timmen.... Fifan!
Hursomhelst. Jag drog fram vattenslangen och gick in och hämtade en såndär tändare med "pip" som vi brukar ha att tända i kaminen med.
Tre sekunder senare var bort borta och dom flesta invånarna likaså. Boet är ju i princip byggt av papper så det brinner väldigt bra, jag behövde aldrig använda vattenslangen för det brann upp så snabbt men min metod är kanske inte att rekommendera inomhus... Det flög runt några vilsna stackare och undrade vart boet tagit vägen men dom flejmade jag med bromsrengöring, flaskan stod ju passande nog framme liksom....![]()
Är det förresten nån som vet om getingar likt bin har en sektledare som sitter i boet och ger order som det gäller att få kol på.

Det skulle väl kanske vara den stora modellen av getingar isf.Finns fan inget obehagligare än getingar!
Har ett bo med vanliga getingar, och ett bo med el´grosso getingar på balkongen.
Har du vägarna förbi, kan du få en fika

Låter ju helt otroligt mysigt med två sorter på en och samma balkong! Där vill man ju bara sitta och njuta... Vore ju hemskt om de skulle försvinna
Dåre!

Dåre!
-
- Veteran
Jag tycker inte getingar är så farliga, lite irriterande ibland bara.
Men spindlar, fy *** dom klarar jag bara inte av.
Men spindlar, fy *** dom klarar jag bara inte av.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
- Rutinerad
Går alltid på getingbona med Radar på försommaren då de börjar bygga.
Man ser ofta var de flyger in (takfot, pannor, m.m.). Då är det lätt att slå ut det lilla samhället. Nu efter sommaren har de oftast byggt jättebon. Blä, de har inget på villatomter att göra.
Man ser ofta var de flyger in (takfot, pannor, m.m.). Då är det lätt att slå ut det lilla samhället. Nu efter sommaren har de oftast byggt jättebon. Blä, de har inget på villatomter att göra.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721