S10 funderingar
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
S10 funderingar
Funderar på att köpa en s10 (runt årsm 2000). Fördelar och nackdelar? Nått man ska titta särskilt efter vid ev köp? Någon årsmodell som man ska passa sig för? Lätt att få tag på reservdelar osv. All info mottages gärna!! 

Re: S10 funderingar
Enligt polaren så är V6:an Chevas svar på Volvos B20, näst intill oförstörbar.
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilket i sin tur beror på att den är baserad på den gamla hederliga 350 v8:an. Men 6:an är väldigt förtjust i bensin, så gillar man att tanka passar en sån perfekt. (ja dom drar ofta samma eller rent av mer än en v8 i en fullsizepickup)Bullen skrev:Enligt polaren så är V6:an Chevas svar på Volvos B20, näst intill oförstörbar.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Jäklars... är det så illa? 

-
- Beroende
Det innebär också att den dras med samma problem, läckande insugspackningar är ett inte helt ovanligt problem, rostigt triggerhjul i fördelaren är ett annat, utan för den skull få några av fördelarna som jämn gång och en uppsjö av eftermarknads tillbehör för att få den att trivas bättre.
Den är inte lika törstig som en V8, men avsevärt törstigare än man kan tro av prestandan.
Magnus
Den är inte lika törstig som en V8, men avsevärt törstigare än man kan tro av prestandan.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Jaa, tanka blir man duktig på med en sån 

Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Har köpt en med läckande insugspackningar som kördes så ett tag inna den fixades, tyvärr är detta nått man bör ordna omedelbart annars kostar det även vevhaveri/övriga lager då oljan inte gillar glykol på den modellen heller. Tråkigt när tidigare ägeren pyntade ca 10´för insugspackningsbyte.
Jag köptre den med vevknack.
Den motorn verkar inte alla kunna montera ihop då jag köpte en renoverad(på firma) där kammen monterades på fel takt.
Snäll kam i dom rackarna, den gick utan misständningar när den var varm men bara 40km/h på topp. Nu går den som en klocka.
Jag köptre den med vevknack.
Den motorn verkar inte alla kunna montera ihop då jag köpte en renoverad(på firma) där kammen monterades på fel takt.
Snäll kam i dom rackarna, den gick utan misständningar när den var varm men bara 40km/h på topp. Nu går den som en klocka.
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50
Peter W
Willys CJ3 -50
Min drar 1,37l/mil. Tycker inte det är så farligt ändå. Vad drar en Taro per mil till exempel..?
Vill rekommendera dig att köpa en zr2 modell. Den är höjd från fabrik , kraftigare axlar osv.
Vill rekommendera dig att köpa en zr2 modell. Den är höjd från fabrik , kraftigare axlar osv.
-
- 4x4xnerd
M_Back skrev: Vill rekommendera dig att köpa en zr2 modell. Den är höjd från fabrik , kraftigare axlar osv.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Hej!
Jag har en Cheva S10 Blazer 4x4 med 4,3 V6:an. är väldigt nöjd med den. Jag tycker inte att förbrukningen är så illa. jag har fått ner min på 0,85 liter per mil. Men då är det långkörning med farthållare ca 20 mil. vanliga förbrukningen till jobbet och lite blandad körning ligger på ca 1,1 liter milen. Men det är inga problem att få den att dra 1,5 heller, bara hänga på något bakom.
Reservdelar har jag köpt ifrån det stora landet i väst och har kostat ungefär lika mycket som att köpa grejer till Volvon
Jag har en Cheva S10 Blazer 4x4 med 4,3 V6:an. är väldigt nöjd med den. Jag tycker inte att förbrukningen är så illa. jag har fått ner min på 0,85 liter per mil. Men då är det långkörning med farthållare ca 20 mil. vanliga förbrukningen till jobbet och lite blandad körning ligger på ca 1,1 liter milen. Men det är inga problem att få den att dra 1,5 heller, bara hänga på något bakom.
Reservdelar har jag köpt ifrån det stora landet i väst och har kostat ungefär lika mycket som att köpa grejer till Volvon

Chevrolet S10 Blazer 4x4 -94
-
- Hemmastadd
Tackar för all info.