Kan ni kunniga människor hjälpa mig att identifiera vilken typ av bromsok som sitter monterade på min 1957 Willys Pickup (Spetsnos)?
Se bilder.
Mvh Daniel

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hej!Micke valp skrev:Hej.
Det där kan bli stökigt att reda ut – om den är ombyggd. Är "knucklarna" stängda eller öppna (ser du drivaxeln och ett knutkors innanför spindeln?)
Har för mig att originalaxeln fram var en Dana 25 och på din årsmodell var det fortfarande trumbromsar fram. Alltså har någon konverterat till skivbromsar, antingen på 25-axeln, eller om det är en tidig 44:a.
I vilket fall. Jag har inte sett något bromsok som ser ut så där, varken på senare CJ-modeller eller IH Scout. Inte ens GM:s liknar de.
Frågan är om någon kanske använt europeiska delar? Historiskt har både Volvo och Saab fått släppa till. Likaså någon Niva. En del har kört med tidiga Audi-grejor.
Hur ser okhållaren + fästet ner till axeln ut? Ser det ut som "originalprylar" eller är fästet egentillverkat? Det kan vara en ledtråd i så fall.
Någon annan kanske har en idé vad det kan vara för ok? Eller så spårar du bilen tillbaka och försöker hitta den som en gång satte dit skivbromsarna eller axeln.
Bra idé, skall försöka ikväll!Fisketorp skrev:Om du får bort all färg kan du ha tur att hitta en stämpel på tillverkaren.
kan ju bli lite lättare att identifiera då kanske =)
Letar på gamla VW men hittar ingen som matchar?Mathias T skrev:Gamla volkswagen typ golf 1
sleeper_86 skrev:Konstruktionen på oket som känner jag igen, återfinns på bla peugeot från under -80talet
Detta hör till 505 -82 tex