Pajero?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Tapiren
Användare

Re: Pajero?

Inlägg av Tapiren » fre sep 11, 2015 21:36

mrgonggong skrev:LWB Wagon e för män, Sporten e för mindre män :P
...eller så behöver vissa större Pajero för att hävda sig :9

Polisen som stoppade mig för blås förra helgen sa; "Faan vilka stora däck du har?!" Jag svarade; "Stora däck, små fötter..." Han hade faktiskt humor och garvade.
Mvh Filip

Jasså den är din? Såg den för några veckor sedan, grymt läcker. Kan det ha varit i Barkarby? Hursom, hade jag vetat att det var din hade jag kommit fram och hälsat, du hjälpte mig köpa en Alfa 164 en gång (via telefon) och jag tror en Jaguar-frälst kompis köpte en 166:a av dig förra året.

Hursom, du har fått till helt rätt look på den. Synd att rostfria Pajeros är så svårfunna.

Jag hade nog också tittat på Sport för den pengen, hellre en fin Sport än en slutkörd Wagon.

Vad drar en Sport med V6? 1.3?

Asfalsts indianen
Rutinerad

Inlägg av Asfalsts indianen » lör sep 12, 2015 0:59

Danne skrev:Vad drar sporten om man får fråga? Är ju samma motor i min Wagon så det borde ju vara rätt lika :)
Tapiren skrev:Jag hade nog också tittat på Sport för den pengen, hellre en fin Sport än en slutkörd Wagon.

Vad drar en Sport med V6? 1.3?
Rätt bra tippat Tapiren.
Jag kör allt från smågator med massa stopp, till motorväg, och loggar alltid mina tankningar. I snitt jag hamnar jag strax över 1,3l/milen, och det tycker jag är godkänt. Sen finns det rysare uppåt, men då har man gasat lite mer än nödvändigt.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

flash74
Nybörjare

Inlägg av flash74 » lör sep 12, 2015 13:32

hej alla

du vet uttrycket liten snopp stor bil. : )
Har som sagt mest sett sporten på blocket men behöver absolut inte vara just sporten.

finns det några års modeller man skall passa sig för. tex köp ej en före,,,?

Mekanisk hållbar, slitstark är viktigt, skönhets fel, knirr från inredning osv bryr jag mig inte om så länge priset är rätt.

mrgonggong
Rutinerad

Inlägg av mrgonggong » sön sep 13, 2015 10:13

får nog hålla med kören att sporten är mycket bil för pengarna. wagonen är som sagt oftast ganska sunkiga för dessa pengar, tyvärr. större utbud av sporten gör ju att det finns fler pärlor att välja på också.
lycka till med köpet och välkommen hit :)
mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Boston
Hemmastadd

Inlägg av Boston » sön sep 13, 2015 22:35

Jag har haft en gen 2, har en gen 3 diesel som har gått över 37000mil. Har en Gen 4 bensinare med drygt 17000mil på mäteren. Jag tycker att det är pålitliga bilar. Självklart behöver man byta och laga saker ibland men jag har aldrig blivit stående med någon av mina.
Du undrade om givarna till fördelningslådan. De kostar typ 300kr styck och är bökiga att byta. Inte på något sätt omöjligt, tar några timmar om man är ovan. Jag byter en av mina givare nu, efter 37000 mil.
När det gäller komfort så går det att åka långt även i den äldre som har skogsdäck. Tänker man säkerhet så har -03 och framåt ESP (Antisladd) och en faktiskt väl fungerande tractioncontrol/antispin.
Gen 3 och framåt är inte rambyggda bilar, på gott och ont. Ska du t.ex. ha vinsch för att släpa ut djur så är det lite krångligare att få den på plats. Komfort och vridstyvhet påstås dock bli bättre.
Pajero Shogun -03 3.2
Pajero Wagon -07 3.8

Zerasti
Hemmastadd

Inlägg av Zerasti » mån sep 14, 2015 4:53

Jag har en byggd 96:a till salu. 2.8 diesel.
Rostlagad, hasplåtar längs hela undersidan, vinsch, 35" däck, extra ljuddämpning och gummimatta längs hela golvet...
Fast den hamnar närmare 40k innan du får den. :wink:
Göteborgare lätt besatt av Pajero
2.8 manuell lwb 96 modifierad
2.8 automat lwb 99 förbättrad för dd
3.5 automat swb 99 putsobjekt
3.0 12v manuell lwb 94 erfarenhetskälla. skrotfärdig

Tapiren
Användare

Inlägg av Tapiren » tis okt 20, 2015 10:58

Jag går och lurar på kollegans Sport, en 3.0 V6. Jag kör idag Land Cruiser 90 V6 men trivs inte riktigt med manuell låda tyvärr, snittförbrukningen ligger runt 1.2 och det är väl drägligt. Vill dock helst inte kliva upp för mycket i förbrukning, men Pajeron kanske inte blir så mycket törstigare eftersom det går att koppla ut 4x4?

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » tis okt 20, 2015 17:42

Har förvisso inte en sport men en helt original wagon med samma motor och den drar runt 1.3 vid normal kärringkörning.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Asfalsts indianen
Rutinerad

Inlägg av Asfalsts indianen » ons okt 21, 2015 22:41

Vid senaste tankning hade jag en förbrukning på 1,35.
Det är en OK förbrukning i mina ögon, speciellt med tanke på att jag har lite fetare däck än original.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

StyrmanKarlsson
Hemmastadd

Inlägg av StyrmanKarlsson » sön jan 03, 2016 19:23

flash74 skrev:Hej alla.

Går i köptankarna på nått 4 hjuls drivet.
Skall ha den som jakt bil men då det är 25 mil motorväg enkel resa till jakt marken måste den vara lite mångsidig.

Funderar på pajero eller grand cherokee då jag vill ha mycket lastutrymme och komfort på motorväg.
Letar något i 20-30 tusen klassen då den skall användas i skogen .
Års modell början av 2000.

Då resvägen är så lång måste jag ha en bil som är driftsäker och hållbar.

vad att tänka på vid köp av pajero?
Vanliga Fel/fall gropar?
Tips om andra bilar i detta segment?

Tack på förhand.
Har det blivit någon bil och i så fall vad?
/Roy

Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar

Tapiren
Användare

Inlägg av Tapiren » tor jan 07, 2016 9:50

Tapiren skrev:Jag går och lurar på kollegans Sport, en 3.0 V6. Jag kör idag Land Cruiser 90 V6 men trivs inte riktigt med manuell låda tyvärr, snittförbrukningen ligger runt 1.2 och det är väl drägligt. Vill dock helst inte kliva upp för mycket i förbrukning, men Pajeron kanske inte blir så mycket törstigare eftersom det går att koppla ut 4x4?
Jag svarar mig själv ...

En Pajero Sport 3.0 blev hastigt och lustigt i min ägo, det är bilen jag nämner ovan, en 2002:ans 3.0 (=bensin) med automatlåda. Det är lite lustigt men på mina 500 mil som innefattar både mycket stadstrafik men också renodlade långresor på halkiga vägar med förhållandevis låga hastigheter har den inte en gång snittat över 1.2, och enbart en gång har den legat under 1.1 så den drar runt 1.15 hur man än kör om man slår ut det på en hel tank...

Överlag är den en förvånansvärt prisvärd bil måste jag säga, visst, den är lite enklare i många avseenden men man köper en vettig bil för under 30.000kr, en LC kostar dubbelt upp.

Jag har just kört 135 mil utan att stanna för mer än att tanka, det gick bra det också, komforten är helt ok. Igår hade vi -35 grader och den startade...tja, inte "direkt", men den gick igång i alla fall, även om första varven gick duktigt segt.

Skriv svar