1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Hej! jag håller på att försöka felsöka ett problem med min fyrhjulsdrift. Den har aldrig fungerat i min ägo och jag har precis kollat några vakuumslangar samt vakuum (actuator) under batteriet.
Jag har sökt runt bland otaliga trådar på både amerikanska och svenska forum men hittar inget som jag kan koppla mitt problem till då många har systemet med knappar.
Så här ser det ut. Systemet är med spak i kupen. Såvitt jag förstår så ska en lampa bredvid spaken indikera vilket läge som är aktiverat. Här lyser ingenting, varken vid start av bilen eller vid val av drift. Jag har tagit bort kåpan och konstaterat att den ena av de två kabelsamlingar som går till varsin kontakt är skarvad med ca 3dm tråd. Kan ett problem i kontakten här påverka inkoppling av drift eller är kablaget endast för att visa vald drift?
Går det kontrollera vakuumslangarna på egen hand eller behöver en sitta i kupen och välja drift för att det ska gå?
Jag får för mig att felet borde vara elektroniskt eftersom jag inte får någon indikation i kupen men alla förslag mottages tacksamt!
Viktor
Jag har sökt runt bland otaliga trådar på både amerikanska och svenska forum men hittar inget som jag kan koppla mitt problem till då många har systemet med knappar.
Så här ser det ut. Systemet är med spak i kupen. Såvitt jag förstår så ska en lampa bredvid spaken indikera vilket läge som är aktiverat. Här lyser ingenting, varken vid start av bilen eller vid val av drift. Jag har tagit bort kåpan och konstaterat att den ena av de två kabelsamlingar som går till varsin kontakt är skarvad med ca 3dm tråd. Kan ett problem i kontakten här påverka inkoppling av drift eller är kablaget endast för att visa vald drift?
Går det kontrollera vakuumslangarna på egen hand eller behöver en sitta i kupen och välja drift för att det ska gå?
Jag får för mig att felet borde vara elektroniskt eftersom jag inte får någon indikation i kupen men alla förslag mottages tacksamt!
Viktor
Re: 1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Att tillägga är att det går lägga i neutralen (där det ibland skorrar lite i och ur) men inte hög eller låg 4wd.
Re: 1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Kollat så alla vacuumslangar är inkopplade/hela upptill bak på motorn? Som mellan torpedvägg å motor, rätt högt upp. Dom hade lossnat på min Gmc Jimmy (samma bil).
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Re: 1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Ja vakuumslangarna ser ju ut som skit så jag håller på att arbeta mig igenom dessa. Men gör en icke fungerande vakuumstyrning att jag inte får någon indikation på driftläge i kupén? För där är det helt stendött och lamporna ser ut att vara hela.
Jag har börjat fundera på vakuumknappen på fördelarlådan då kupéfläkten skorrar ibland och det kan tydligen bero på atf-olja i systemet som smitit förbi knappen. Återstår att se men ska riva i det ikväll. Tack för tipset!
Jag har börjat fundera på vakuumknappen på fördelarlådan då kupéfläkten skorrar ibland och det kan tydligen bero på atf-olja i systemet som smitit förbi knappen. Återstår att se men ska riva i det ikväll. Tack för tipset!
Re: 1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Nu drar vakuumsugen klockrent i vajern men inget lyse på driftväljaren och ingen 4wd!!?? Är det bara att ge upp? Alla tips är välkomna!
-
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: 1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Jag har tyvärr ingen som helst aning men har du fått tag på elscheman?
Tror inte dom har någon elektronik utan bara lite relän och ventiler.
Magnus
Tror inte dom har någon elektronik utan bara lite relän och ventiler.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Re: 1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Jag hittade nåt på ett amerikanskt forum som jag försöker leta rätt på igen. Men är det någon som har mekat fyrhjulsdrift på en sån här rackare förut? Jag hittar bara info om den med knappar som verkar ha haft en rackarns massa problem. Däremot extremt lite om den manuella.
Det som jag inte blir klok på är om det finns någon el som kan ställa till det överhuvudtaget. Eftersom jag får vakuum till knulen under batteriet som i sin tur drar i vajern så borde switchen på lådan vara okej. Isåfall så borde det ju tyda på att jag har allvarligare problem än jag trodde. Om inte det finns nån elektronik som måste funka?
Det som jag inte blir klok på är om det finns någon el som kan ställa till det överhuvudtaget. Eftersom jag får vakuum till knulen under batteriet som i sin tur drar i vajern så borde switchen på lådan vara okej. Isåfall så borde det ju tyda på att jag har allvarligare problem än jag trodde. Om inte det finns nån elektronik som måste funka?
-
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: 1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Jag hat tyvärr inte tillgång till några men jag tycker att någon här borde ha det, finns ju en del S10 mekare här.
Vad har du hittat själv
Magnus
Vad har du hittat själv
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Re: 1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Nu antar jag ju att du har såpass koll att du kollat om du har framkardan på plats
Men det kan ju vara så att du har nåt knas med hylsan på framaxeln, eller rent av en drivaxel som är av.
Har du testat lägga i 4wd när du rullar lite? Samt kanske svänga en aning åt både höger å vänster nån meter. Kan vara att det kärvar lite.

Men det kan ju vara så att du har nåt knas med hylsan på framaxeln, eller rent av en drivaxel som är av.
Har du testat lägga i 4wd när du rullar lite? Samt kanske svänga en aning åt både höger å vänster nån meter. Kan vara att det kärvar lite.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Re: 1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Själva iläggningen styrs väl bara av spaken, ingen el.
Kolla om kardan fram snurrar, gör den inte de så är det säkert i framaxeln de är strul.
Kolla om kardan fram snurrar, gör den inte de så är det säkert i framaxeln de är strul.
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Re: 1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Jag kom å tänka på en grej jag läst nånstans, det hade tydligen med indikeringen vid spaken som styrde om den kopplade ihop framaxeln eller ej. Kan minnas helt galet men så säger min hjärna nu iaf...
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Re: 1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Tack för goda råd! Jag kan ju inte påstå att jag är särskilt bevandrad med 4wd men det tar sig snabbt om jag fortsätter så här
Var ut och lyfte upp höger fram nu och drog i vajern manuellt samtidigt som jag snurrade på hjulet och "då klickar" den i läge så där verkar det fungera.
Kardan har jag inte kollat så jag får göra det!
Tack igen för alla tips!

Var ut och lyfte upp höger fram nu och drog i vajern manuellt samtidigt som jag snurrade på hjulet och "då klickar" den i läge så där verkar det fungera.
Kardan har jag inte kollat så jag får göra det!
Tack igen för alla tips!
Re: 1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Nu har jag kollat lite mer.
Felet är inte i fördelningslådan utan den lägger i axeln som går fram till diffen.
På diffen fram sitter det en kontakt och till den kontakten är det ström.
På ett amerikanskt forum så har jag hittat en liten mening som nämner en soleonid som sitter i diffen fram och även den påverkar tydligen iläggningen av diffen. Det torde ju vara den kontakt som jag lokaliserat.
Är det någon som sitter på några mer uppgifter om detta?
Jag har kollat och bytt den skarvning som var på kablaget under spaken i kupen och där har jag ström på 2 av 5 trådar när tändningen är på.
Felet är inte i fördelningslådan utan den lägger i axeln som går fram till diffen.
På diffen fram sitter det en kontakt och till den kontakten är det ström.
På ett amerikanskt forum så har jag hittat en liten mening som nämner en soleonid som sitter i diffen fram och även den påverkar tydligen iläggningen av diffen. Det torde ju vara den kontakt som jag lokaliserat.
Är det någon som sitter på några mer uppgifter om detta?
Jag har kollat och bytt den skarvning som var på kablaget under spaken i kupen och där har jag ström på 2 av 5 trådar när tändningen är på.
Re: 1994 s10 4wd går inte i. Spak och inte knapp i kupen.
Hej!
Jag vet inte om detta finns på din men på min 94 s10 Blazer som har knappen (ingen spak) så hade jag samma problem och efter att ha läst på amerikanska forum så hittade jag att det finns en "databox" som styrde fyrhjulsdriften. Om du har en så kan du prova att dra säkringen "TCCM" och låta den vara ur i minst en timma och sen prova igen. Eller dra ur kablarna från databoxen. Den sitter under sparkpanelen på passagerarsidan. På dom modellerna med knapp så kan den spöka och behöver nollställas genom att bryta strömmen i en viss tid (runt en timma). Vet som sagt inte om det finns men det skulle kunna vara ett quick fix om det är samma system.
Kom på en grej till finns något som heter "vacuum actuator switch" det är tydligen vanligt att den ger sig enligt amerikanska forum.
Jag vet inte om detta finns på din men på min 94 s10 Blazer som har knappen (ingen spak) så hade jag samma problem och efter att ha läst på amerikanska forum så hittade jag att det finns en "databox" som styrde fyrhjulsdriften. Om du har en så kan du prova att dra säkringen "TCCM" och låta den vara ur i minst en timma och sen prova igen. Eller dra ur kablarna från databoxen. Den sitter under sparkpanelen på passagerarsidan. På dom modellerna med knapp så kan den spöka och behöver nollställas genom att bryta strömmen i en viss tid (runt en timma). Vet som sagt inte om det finns men det skulle kunna vara ett quick fix om det är samma system.
Kom på en grej till finns något som heter "vacuum actuator switch" det är tydligen vanligt att den ger sig enligt amerikanska forum.
Chevrolet S10 Blazer 4x4 -94