Elsystem Dodge Ram -04, kan någon förklara principen?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

SwePerformance
Användare

Elsystem Dodge Ram -04, kan någon förklara principen?

Inlägg av SwePerformance » ons sep 16, 2015 11:53

Hej

Jag hjälper en kompis att felsöka i hans Dodge Ram 2500 -04 och jag blir inte riktigt klok.
Kan någon förklara hur elsystemet är uppbyggt i princip? Dom verkar använda jorden för någon typ av styrning? Det går ju t.ex inte att koppla in extraljus på ett normalt sätt?

Kan tillägga att jag jobbar med automation och svagström så jag borde kunna förstå detta :).

Tack på förhand! / Daniel

Wr-JoL
Användare

Re: Elsystem Dodge Ram -04, kan någon förklara principen?

Inlägg av Wr-JoL » ons sep 16, 2015 12:19

Det var ingen liten fråga.... (förklara elsystemet)

Det är vanligt på Spridare men fungerar på Solenoider , Lampor och mycket annat också.

Om dom låter + matningen vara permanent eller styrd via någon funktion.
Så finns det ju ingen som hindrar att man lägger en styrning på - / GND.

Ex.
Spridare är ganska vanligt att dom är permanent + matade via säkring. Där ECU motorstyr sedan reglerar när den ska vara på via att koppla in - / GND. Detta är i dom fallen oftast en följd av att det är enklare (billigare) bygga snabba (hög frekvens /PWM) utgångar på styrenheter som ansluter till GND. Beror på hur transistorer är.

I ditt fall om nu det "stora" problemet är att det sitter en liknande lösning för styrning av helljus.
Det finns en "permanent" + till lampan. Då vill du ha det även till ditt extraljus reläspole.
När hellyset tänds och brytare eller styrenhet ansluter andra sidan av lampan och till - / GND så vill ju du att samma ska hända med din relä spole. Sätt därför andra sidan av spolen på lampans -.
Relä spolen drar då när helljuslampan lyser.

Hur du sedan använder reläet i sig för att bryta + eller - till extraljus är väl mer din egen tycke och smak. Båda fungerar.

/ Johan

sverker
Rutinerad

Inlägg av sverker » ons sep 16, 2015 12:51

Det är ett vanlig sätt att styra, i elektroniken så implementerar man då utgången som en open collector eller open drain, dvs att aktivera den innebär att man drar utgången låg mot jord. Det borde du väl stött på innom automation?

SwePerformance
Användare

Inlägg av SwePerformance » ons sep 16, 2015 13:55

Hej

Tack för svaren! Nej har aldrig stött på detta inom automation. Det enda liknande jag stött på är att man har olika jordpotentialer på olika instrument, t.ex tryckgivare och flödesgivare pga störningar ej har samma jordpotential som övrig utrustning. Sen har jag stött på överlagrad datakommunikation på spänningsmatningar. Det är väl det konstigaste hittills :).

Erikzon
Hemmastadd

Inlägg av Erikzon » fre sep 18, 2015 20:08

Min dodge ram -99 har + på lysen tex och jorden styr man, felsökte mina dimljus och fattade inte varför dem inte lös när det fanns 12v...
Chevrolet k20 6.2d -83

Skriv svar