350cui TBI -89 Tändinställning

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

hojarn
Användare

350cui TBI -89 Tändinställning

Inlägg av hojarn » ons sep 23, 2015 17:08

Hej.
Har bytt fördelare (original) Och till min fråga:
Skall ställa tändningen, skall jag då göra följande:
Koppla isär kontaktstycket till fördelaren
Starta motorn
Ställa tändningen (stroboskop)
Stänga av motorn
Koppla ihop kontaktstycket
Nu kommer problemet: skall jag nu lossa batterikabeln 1-2 minuter, för att ta bort ev. felkoder, och sen starta motorn ?? eller skall jag starta motorn först för att kolla att den går, sen stänga av innan jag lossar batterikabeln ??
Hoppas på svar. TACK
Hojarn / Leffe
Senast redigerad av hojarn den ons sep 23, 2015 19:43, redigerad totalt 1 gånger.

Rössvik
Veteran

Re: 350cui TBI -89 Tändinställning

Inlägg av Rössvik » ons sep 23, 2015 19:28

du behöver väl inte röra själva batteri kabeln alls???
lift your truck fat chicks can´t jump!

hojarn
Användare

Inlägg av hojarn » ons sep 23, 2015 19:39

Rössvik skrev:du behöver väl inte röra själva batteri kabeln alls???
Hej Rössvik.
Är du 100 på det ?? Tänkte på att du svarade lite tvivlande. Du menar alltså att det är bara att koppla isär kontakten, ställa tändningen, koppla ihop kontakten, sen är det klart ??
Hojarn / Leffe

sebringZ28
Beroende

Inlägg av sebringZ28 » tor sep 24, 2015 2:21

Välkommen in hit!

När du kör den utan ESC kabeln så kommer det lagras en felkod och tända upp ses lampan, när du kopplar in igen så kommer maskinen att funka dom tänkt men felkoden ligger kvar och därmed den tända ses i ett antal körcyckler. Så du kam testa systemet direkt och sen nolla koden, med scanner eller genom att lägga av batteriet.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » tor sep 24, 2015 21:18

skönt när nån med bättre koll än mej kan styra upp saker o ting :beer:
lift your truck fat chicks can´t jump!

hojarn
Användare

Inlägg av hojarn » fre okt 02, 2015 12:08

Tack SebringZ28/Magnus för svaret.
Aha. har en lampa som jag inte vet vad den är till, tänder sig av och till under typ en 5-6 milakörning, menar du att den skall gå att släcka med batterikabel av, vänta en stund och sen batterikabel på. OBS. Har inget instrument att kolla med, och motorn sitter i en trike.
Gjorde så här vid senaste tändinställningen.
Kopplade stroboskopen
lossade lite på fördelaren.
startade motorn....för att se hur tändningen stod.
stängde av motorn
kopplade bort ESC-kabeln
startade motorn
justerade tändningen (6 gr)
drog fast fördelaren
kollade så att tändningen fortfarande stod på 6 gr.
kopplade ihop kontaktstycket (ESC)
kollade tändningen igen (6 gr.)
stängde av motorn väntade 20 sek
startade motorn
kollade tändningen då hade den ändrat sig till c:a 30 gr.
gjorde ett par gasande och den lät helt OK.

OBS. Kopplade INTE bort batteriet.

Har jag gjort rätt ??
Eller skall jag i detta läge koppla bort batteriet ?? för att få lampan att släcka sig ??
MVH..hojarn // Leffe

sebringZ28
Beroende

Inlägg av sebringZ28 » fre okt 02, 2015 16:43

Ja det är ett normal förfarande och ja du kan nu lossa batterikabel några minuter för att nolla den koden.
Har dom lämnat kvar obd1 kontakten kan man få den att blinka fram koder med lampan.
Finns alla sensorer kvar, tex O2 sensor och knacksensorn?

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

hojarn
Användare

Inlägg av hojarn » fre okt 02, 2015 19:57

sebringZ28 skrev:Ja det är ett normal förfarande och ja du kan nu lossa batterikabel några minuter för att nolla den koden.
Har dom lämnat kvar obd1 kontakten kan man få den att blinka fram koder med lampan.
Finns alla sensorer kvar, tex O2 sensor och knacksensorn?

Magnus
Hej igen.
Otroligt tacksam att du bistår mig... :) Eftersom mina kunskaper om TBI är begränsade. Kanske skulle nämna att jag har ett förflutet som bilelektriker :rodnar: Men TBI har jag aldrig sysslat med, förrän nu på senare tid.
Jag förmodar att den s.k. obd1-kontakten är en flerkabelskontakt. med ett antal 4-6 ansl. isf. är den kvar.
Sensorer som är kvar är Lamdasonden, MAP, TPS, Temp.givare (2:ans cyl) original fördelare (ny piratkopia) AH i Laholm, har Edelbrook-toppar, knacksensorn är nog borta.

Råkade ut för en konstig sak häromdan, helt plötsligt "ramlade" tändningen ner till grundinställningen (6 gr) och eftersom jag var nära hemmet så haltade jag hem, men med en nästan kokande motor, eftersom tändningen var så låg, stängde av motorn, startade efter en liten stund, och då fungerade allt som vanligt, finns inget värre än intermitenta (fel som uppkommer ibland....och sedan lagar sig själv ) Var ute för 2 minuter sedan, och startade motorn, stängde av efter c:a 1-2 minuter, gick perfekt och ingen lampa lös, har du någon tanke på vad som "händer" ( Har ett glas rött framför mig, vet inte om det hjälper ?? men skål iaf )
Med vänlig hälsning. hojarn // Leffe

Mpower520
Beroende

Inlägg av Mpower520 » fre okt 02, 2015 20:31

Skulle gärna vilja se en bild på triken du har :jump: alltid cooooolt med trike, speciellt med en 8 i :tumbup:
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

sebringZ28
Beroende

Inlägg av sebringZ28 » lör okt 03, 2015 0:36

Googla på "GM obd1 connection" så skall du nog hitta en bild på den, det diagnos anslutningen före årsmodell 1996.

Knacksensorn är vital för att tändningen skall funka, Motor och töndningsstyrningen kommer att öka förtändningen tills det ger utslag på KS och den backar till det inte spikar, och får den inte någon signal från KS inom vettiga värden på förtändning sätter den fel kod, dtc42 tror jag, samt backar till grund tändning för att vara säker.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

hojarn
Användare

Inlägg av hojarn » lör okt 03, 2015 7:47

sebringZ28 skrev:Googla på "GM obd1 connection" så skall du nog hitta en bild på den, det diagnos anslutningen före årsmodell 1996.

Knacksensorn är vital för att tändningen skall funka, Motor och töndningsstyrningen kommer att öka förtändningen tills det ger utslag på KS och den backar till det inte spikar, och får den inte någon signal från KS inom vettiga värden på förtändning sätter den fel kod, dtc42 tror jag, samt backar till grund tändning för att vara säker.

Magnus
God morgon.
Den var ganska lätt att hitta :) Kan man "bygla" över några anslutningar för att "lura" systemet eftersom jag inte har någon ks....eller ??
Problemet med att han backade tändningen började nu (en vecka sedan) har fungerat nästan OK i c:a 3000 mil. Först i år som han började krångla och började gå orent (hosta, spotta och fräste....speciellt vid fuktigt väder, har nu i sommar bytt MAP, LAMBDA, TEMPGIVARE, FÖRDELARE. Ibland kan han gå perfekt några mil, men så börjar problemen igen för att sen försvinna och gå bra igen, om lampan tänder sig vid dessa tillfällen har jag tyvärr inte kollat.

Med vänlig hälsning hojarn // Leffe

sebringZ28
Beroende

Inlägg av sebringZ28 » lör okt 03, 2015 8:28

Nej, Finns inte KS kommer tändningen funka som det är tänkt!, är du säker på att den är borta?

Men man kan Bygla två stift för att få den att blinka fram felkoder!

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

hojarn
Användare

Inlägg av hojarn » lör okt 03, 2015 11:45

Hej igen.
Letat...men har inte hittat nått som liknar en ks.
Kollade på terminalen (12 pinnars) det var 5 kablar , men 1 var avklippt, så 4 var anslutna,
hann inte kolla nogrannare, (har snickarhjälp här idag, så det får bli i eftermiddag)
Hoppas att det är OK om jag återkommer i em/kväll.
Med vänlig hälsning hojarn // Leffe

(Kan man lägga in kort på denna sida från egen dator ???)

sebringZ28
Beroende

Inlägg av sebringZ28 » lör okt 03, 2015 13:08

Du kan inte ladda bilder direkt till den här sidan utan du får lägga upp dom på på en fotosite som tex photobucket och sedan länka dit som jag gör nedan till diverse siter.

Obd1 kontakten ser ut så här, det är alltså den som beskrivs som "pre 95 f-body" du borde ha ovh hör beskrivs också hur man blinkar fram koder utan diagnosverktyg.

Bild

Och en typisk knacksensor på en CSB ser ut så här och sitter i en av urtappningshålen för kylvätska långt ner på blockets ena sida, strax över delningsplanet mot tråget.

Bild

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

hojarn
Användare

Inlägg av hojarn » lör okt 03, 2015 14:57

OK, Framför starten, skall kolla.
Var i garaget och kollade på "moppen" om jag skulle hitta något som inte såg ut som det borde, "hittade" en mindre dosa som det stod HKR 882401 på, Ett kontaktstycke med 5 kablar varav 4 var ansl. drog isär, kollade så att det inte var något fel, men allt såg OK ut, satte ihop dom igen. Kände på andra ansl. men allt var OK. Men....när jag satte på tändningen så blinkade felkodslampan till ett kort ögonblick, slocknade och omedelbart därefter tända sig, lös ända tills jag startade motorn....som gick jämt och fint, stängde av motorn för att kolla om felkodslampan betedde sig på samma sätt igen, startade motorn och lampan följde samma mönster som 1:a gången jag startade. Så här har aldrig lampan gjort tidigare, utan den har tänts sig oftast efter jag kört en stund... Såg också att lampan släcktes när laddningslampan slocknade.
Det jag gjort var att dra isär kontaktstycket och satte ihop igen på tändmodulen (HKR 882401) Tror du att det kan ha något samband ??
Motorn gick ovanligt bra började på förhöjd tomgång och tändningen på 36 gr. efter c:a 2-3 minuter sjönk tomgången lite men märkbart, och förtändningen gick ner till 28 gr. Var sen tvungen att stänga av och lämna garaget (avgaser)
Med vänlig hälsning.
hojarn // Leffe
( Du får hojta till om du tycker att jag börjar bli jobbig :) :) :) )

Skriv svar