Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Conny.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Conny.
Ska ha ett gäng bussningar eller leder till fyrlänk fram och bak på min Jeep med portaler.
Har tittat på flex-johnny-jimmy- ballistic men de är inte helt billiga. Går åt 10 st per axel så det blir 20 st till hela bilen och med ett pris på 500 kr/st blir det 10 000kr.
Är det någon som kör med dessa? Finns det billigare alternativ? Finns det någon som säljer dessa i Europa? I Sverige?
Börjar kapa i ramen i helgen. Behöver veta lite mått på lederna jag ska använda så jag kan få fästena laserskurna.
Frank
0705202720
Har tittat på flex-johnny-jimmy- ballistic men de är inte helt billiga. Går åt 10 st per axel så det blir 20 st till hela bilen och med ett pris på 500 kr/st blir det 10 000kr.
Är det någon som kör med dessa? Finns det billigare alternativ? Finns det någon som säljer dessa i Europa? I Sverige?
Börjar kapa i ramen i helgen. Behöver veta lite mått på lederna jag ska använda så jag kan få fästena laserskurna.
Frank
0705202720
Ska jag skriva bilar här?
Hemsida
http://www.fengineering.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazon -69 lite lägre, lite bredare
Buss B58 -79 lite längre
Can Am outlander 1000 cc V twin -16 (till salu)
Husaberg 400 -03
Hemsida
http://www.fengineering.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazon -69 lite lägre, lite bredare
Buss B58 -79 lite längre
Can Am outlander 1000 cc V twin -16 (till salu)
Husaberg 400 -03
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co
Följer då jag skall göra de samma på willys om ett par veckor som skall få airshocks



4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co
Tja,
Flexjoints är bra, det tar bort brytningar i fästen/ram/axlar vid flex.
Du klarar dig med flexjoint i ena änden (förslagsvis ramsidan) och en vanlig poly bussning i andra änden.
Jag har Summit Machines flexjoints och bussningar i mina länkarmar på Jeepen och det är nog de flexjoints/bussningar som håller högst kvalité. Renoveringsbara och smörjnipplar.
Jag är (ej officiellt ännu...) ÅF för Summit Machine (enda i Europa just nu) och jag har ett par bussningar och flexjoints på väg hem just nu. Skicka mig ett PM för pris om det är intressant
Hemsida kommer inom kort.
Här finns info och mått:
http://www.summitmachine.com/index.php? ... arts&cp=fj" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är Large-varianten jag har använt och det är de som jag har på väg hem.
/Robin
Flexjoints är bra, det tar bort brytningar i fästen/ram/axlar vid flex.
Du klarar dig med flexjoint i ena änden (förslagsvis ramsidan) och en vanlig poly bussning i andra änden.
Jag har Summit Machines flexjoints och bussningar i mina länkarmar på Jeepen och det är nog de flexjoints/bussningar som håller högst kvalité. Renoveringsbara och smörjnipplar.
Jag är (ej officiellt ännu...) ÅF för Summit Machine (enda i Europa just nu) och jag har ett par bussningar och flexjoints på väg hem just nu. Skicka mig ett PM för pris om det är intressant

Hemsida kommer inom kort.
Här finns info och mått:
http://www.summitmachine.com/index.php? ... arts&cp=fj" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är Large-varianten jag har använt och det är de som jag har på väg hem.
/Robin
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co
Jag har kört Summit Machine flexjoints SM-FJS 12mm i 3 år på Vitaran.
4-länk bak med 8 flexjoints och 4-länk fram med 4 flexjoints i dom bakre fästena och gummi bussningar i dom främre fästena.
Funkar rätt bra, men man får plocka isär o göra rent o spänna åt dom ibland. Det har slitit ner materialet endel på metallkulan, men plasten inuti ser nästan ny ut.
4-länk bak med 8 flexjoints och 4-länk fram med 4 flexjoints i dom bakre fästena och gummi bussningar i dom främre fästena.
Funkar rätt bra, men man får plocka isär o göra rent o spänna åt dom ibland. Det har slitit ner materialet endel på metallkulan, men plasten inuti ser nästan ny ut.
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Så här ser chassiet ut i datorn
Ska jag skriva bilar här?
Hemsida
http://www.fengineering.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazon -69 lite lägre, lite bredare
Buss B58 -79 lite längre
Can Am outlander 1000 cc V twin -16 (till salu)
Husaberg 400 -03
Hemsida
http://www.fengineering.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazon -69 lite lägre, lite bredare
Buss B58 -79 lite längre
Can Am outlander 1000 cc V twin -16 (till salu)
Husaberg 400 -03
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co
Ska den bara gå i skogen? Eller sfro besiktigas?
Bygg en triangulerad upphängning i stället så slipper du panhardstagen.
Bak finns det ju gott om plats för det. Fram brukar det va lite trångt men en trelänk med panhard brukar räcka gott. Då sparar du ca 2000:- I alla fall.
Bygg en triangulerad upphängning i stället så slipper du panhardstagen.
Bak finns det ju gott om plats för det. Fram brukar det va lite trångt men en trelänk med panhard brukar räcka gott. Då sparar du ca 2000:- I alla fall.
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm
MR Rubicon 2008
Willys46 Crawlern som går som en dröm

MR Rubicon 2008
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co
Ska du använda portalaxlar blir det en del last på lederna. Man måste ha minst M16 skruv genom bussningarna. På min Grand Cherokee var det större förslitning fram än bak, mycket beroende på krafter från styrningen. Jag hade K-länk både fram och bak. Bussningarna i flexjointsen höll i ett år och jag var tvungen att förspänna dessa efter nästan varje körtillfällen.
Mina flexjoints var för 1/2" skruv, men borrade för M14. Detta var underdimensionerat, det vart för lite gods kvar i "kulan" och M14 skruven kunde gå av ibland. Jag gillar inte flexjoints, men har tyvärr inget bättre alternativ...
Mina flexjoints var för 1/2" skruv, men borrade för M14. Detta var underdimensionerat, det vart för lite gods kvar i "kulan" och M14 skruven kunde gå av ibland. Jag gillar inte flexjoints, men har tyvärr inget bättre alternativ...
Beyond bolt-on. Beyond recond.
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co
Men då körde du en Grand som är betydligt tyngre än detta wrangler-bygge och tävlade i challenge vilket sliter mycket mer på upphängningen. Inte säkert att Frank kommer köra challenge med sitt bygge. Jag är säker på att med god separation mellan övre och undre länkarmarna så kommer det funka galant
OM grejerna blir slitna och behöver en ny kula så kommer jag ha såna reservdelar på hyllan för ca hundringen.

OM grejerna blir slitna och behöver en ny kula så kommer jag ha såna reservdelar på hyllan för ca hundringen.
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co
Jag menar inte att sänka dina grejor, Robe
Men man får större laster med portaler. Och det sitter M14 i länkarmarna på original TJ. Jag vet inte vilken modell du säljer, men de jag hade var för 1/2" och legeringen i kulan var att jämföra med bly, så man var tvungen att ständigt efterdra då kulan deformerades 
Det var ca 200 mm i separation mellan länkarna på min.


Det var ca 200 mm i separation mellan länkarna på min.
Beyond bolt-on. Beyond recond.
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co
Ingen fara Olof, det ver jag att du inte gör
Forumet finns ju till för att dela med sig av tips och kunskaper. Vilken tillverkare på flexjointsenvar det du använde?
/Robin

Forumet finns ju till för att dela med sig av tips och kunskaper. Vilken tillverkare på flexjointsenvar det du använde?
/Robin
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co
Rätt säker på att det är summit machine som Olof hade.
Dessa kan jag sälja men har valt att inte lagerhålla då folk handlar så lite top end produkter i Sverige så det finns ingen ekonomi knappt alls i det.
Är i mina ögon en bättre produkt.
https://youtu.be/KD2Ap6hvPDg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://Www.synergymfg.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.synergymfg.com/Synergy-Dual- ... H9FP4uFZUQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessa kan jag sälja men har valt att inte lagerhålla då folk handlar så lite top end produkter i Sverige så det finns ingen ekonomi knappt alls i det.
Är i mina ögon en bättre produkt.
https://youtu.be/KD2Ap6hvPDg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://Www.synergymfg.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.synergymfg.com/Synergy-Dual- ... H9FP4uFZUQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co
Det är det som är fördelen med dessa, om det börjar glappa så spänner man åt och så är glappet borta (lagom att serva när man gör den årliga rundvandringen med fettsprutan). Jämfört med en uniball eller gummibussning så är den kasserad när den börjar glappa.ernie skrev:Jag har kört Summit Machine flexjoints SM-FJS 12mm i 3 år på Vitaran.
4-länk bak med 8 flexjoints och 4-länk fram med 4 flexjoints i dom bakre fästena och gummi bussningar i dom främre fästena.
Funkar rätt bra, men man får plocka isär o göra rent o spänna åt dom ibland. Det har slitit ner materialet endel på metallkulan, men plasten inuti ser nästan ny ut.
175:- för en ny kula till small flexjointen om du behöver

/Robin
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co
Jag köpte mina av Robe till mitt bygge. Använder dom i nedre armarna.
Använde bussningar från Biltema men tror dom inte klarade av det för det var bara gummirester kvar av dom. Så betalar hellre lite mer och får bra saker från början.
Tycker Robe är killen du ska snacka med om du vill ha dessa. Han är grymt hjälpsam och jävligt trevlig



Använde bussningar från Biltema men tror dom inte klarade av det för det var bara gummirester kvar av dom. Så betalar hellre lite mer och får bra saker från början.
Tycker Robe är killen du ska snacka med om du vill ha dessa. Han är grymt hjälpsam och jävligt trevlig




TGB 13
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co
Kul att många skriver om sina erfarenheter.
Jag letade bussningar för 2 år sen eller nått och tror att jag hittade Synergy bussningarna då. Vet att jag hittade nåt som jag tänkte använda men glömde skriva upp vad det var.
Det är halva priset mot flex joint men man måste kapa och svarva rören bussningen ska sitta i (svarva förutsätter metriska rör).
Hittade 63,5 mm rör med 53,5 invändigt och durmeter bussningen är 54.2mm. Skulle funka med lite svarvning.
Angående krafterna med portaler har jag fått fram det här.

I ett program jag hittat. Ca 25 000 N i bärarmarna, det är ju räknat i kroppsdelar och jag föredrar SI enheter.
Snabbt räknat tål en M14 43 500 N i shear. Då har jag räknat med 80% av brottgränsen. Så det är antingen vikten eller nått felkonstruerat.
Är inte skruven dragen med rätt moment så tål den inte alls lika mycket.
Ska titta mer på det imorgon när jag fått ihop den här
http://i994.photobucket.com/albums/af68 ... xdhs93.mp4
ska få dit de nya drivaxlarna
Jag letade bussningar för 2 år sen eller nått och tror att jag hittade Synergy bussningarna då. Vet att jag hittade nåt som jag tänkte använda men glömde skriva upp vad det var.
Det är halva priset mot flex joint men man måste kapa och svarva rören bussningen ska sitta i (svarva förutsätter metriska rör).
Hittade 63,5 mm rör med 53,5 invändigt och durmeter bussningen är 54.2mm. Skulle funka med lite svarvning.
Angående krafterna med portaler har jag fått fram det här.

I ett program jag hittat. Ca 25 000 N i bärarmarna, det är ju räknat i kroppsdelar och jag föredrar SI enheter.
Snabbt räknat tål en M14 43 500 N i shear. Då har jag räknat med 80% av brottgränsen. Så det är antingen vikten eller nått felkonstruerat.
Är inte skruven dragen med rätt moment så tål den inte alls lika mycket.
Ska titta mer på det imorgon när jag fått ihop den här
http://i994.photobucket.com/albums/af68 ... xdhs93.mp4
ska få dit de nya drivaxlarna
Ska jag skriva bilar här?
Hemsida
http://www.fengineering.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazon -69 lite lägre, lite bredare
Buss B58 -79 lite längre
Can Am outlander 1000 cc V twin -16 (till salu)
Husaberg 400 -03
Hemsida
http://www.fengineering.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazon -69 lite lägre, lite bredare
Buss B58 -79 lite längre
Can Am outlander 1000 cc V twin -16 (till salu)
Husaberg 400 -03
Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co
Visst ska M14 hålla, det tyckte jag med. Hade 12.9:or. Men då materialet i kulan var mjukt (särskilt då godset vart tunnare då de borrats upp från 1/2"), var man tvungen att dra åt med högt moment för att få friktion och dessutom efterdra ofta då de glappade upp. Till slut går de av.
Man får mycket utmattningsproblem på de här bilarna. De flesta bilar håller ihop någorlunda ett tag, men få bilar hinner bli så utprovade som min bil trots allt blev. Visst, den kördes emellanåt ganska hårt, men om det inte håller i skarpt läge, vill man ens åka träffkörning med bilen då? Och visst, man kan byta skruvar efterhand de utmattas, men hur ska man kunna veta vilka skruvar som mattas ut?
Man får mycket utmattningsproblem på de här bilarna. De flesta bilar håller ihop någorlunda ett tag, men få bilar hinner bli så utprovade som min bil trots allt blev. Visst, den kördes emellanåt ganska hårt, men om det inte håller i skarpt läge, vill man ens åka träffkörning med bilen då? Och visst, man kan byta skruvar efterhand de utmattas, men hur ska man kunna veta vilka skruvar som mattas ut?
Beyond bolt-on. Beyond recond.