Chevrolet6.5 diesel bara dog! Hjölp!!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Chevrolet6.5 diesel bara dog! Hjölp!!
Har en -94 silverado 6.5 diesel td som bara tvärdog, har gått klockrent innan, inget hackande eller andra störningar. starten går runt utan problem men helt död, känns som nån "dödar switch" eller motsv är aktiv???
lampan "check gage" lyser och sopparmätaren står i överfull, detta har jag aldrig sett tidigare och det borde hänt samma sekund den dog (iaf det första jag noterade).
har ju som alla andra googlat runt och försökt bli klokare men utan direkt resultat, har kört Enghs diagnos men där finns inga felkoder noterade.......
vad kan ha hänt? nån kabel som lossat eller givare som sagt upp sig från ena sekunden till den andra?
har läst nån teori om oljettryckgivaren styr strömmen till pumpen? nån som vet lite mer??
Tips mottages tacksamt!!
//Fredrik
lampan "check gage" lyser och sopparmätaren står i överfull, detta har jag aldrig sett tidigare och det borde hänt samma sekund den dog (iaf det första jag noterade).
har ju som alla andra googlat runt och försökt bli klokare men utan direkt resultat, har kört Enghs diagnos men där finns inga felkoder noterade.......
vad kan ha hänt? nån kabel som lossat eller givare som sagt upp sig från ena sekunden till den andra?
har läst nån teori om oljettryckgivaren styr strömmen till pumpen? nån som vet lite mer??
Tips mottages tacksamt!!
//Fredrik
Chevrolet K2500 - 94 6.5TD. 33" MT baja claw´s.
Re: Chevrolet6.5 diesel bara dog! Hjölp!!
Det stämmer, men det är matarpumpen, och symptomen om den inte går är mest att den kan hacka lite.Kummen skrev: har läst nån teori om oljettryckgivaren styr strömmen till pumpen? nån som vet lite mer??
Tips mottages tacksamt!!
//Fredrik
Kanske det kan vara FSD:n som spökar...?
Du får nog snart ett bättre svar av 6,5-expertisen, jag har bara hållit på med 6,2:or

-
- Beroende
- Kontakt:
Troligtvis Fsd som har gett upp. Vanligt fel Speciellt ifall dom sitter på original placering.
Men går förpumpen? Kolla så du har ren och fin diesel så den inte suger luft någonstans, hade strul med min att den tvärdog i bland och vägrade starta. Då sög den luft från slangarna bak på tankarmaturen. Är ju billigare och kolla över så förpump går och så du har ren diesel utan lufbubblor samt kolla över alla kontaktstycke, jordkablar efter dålig kontakt. kan ju mäta så du har 12v fram till avstängingsventilen vid tänding! Har du möjlighet att testa med en annan Fsd hade de ju varit smidigt.
Men går förpumpen? Kolla så du har ren och fin diesel så den inte suger luft någonstans, hade strul med min att den tvärdog i bland och vägrade starta. Då sög den luft från slangarna bak på tankarmaturen. Är ju billigare och kolla över så förpump går och så du har ren diesel utan lufbubblor samt kolla över alla kontaktstycke, jordkablar efter dålig kontakt. kan ju mäta så du har 12v fram till avstängingsventilen vid tänding! Har du möjlighet att testa med en annan Fsd hade de ju varit smidigt.
Cherokee XJ on 39.5's IROK
http://www.facebook.com/Cherokee.Woody" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevrolet k20 dually dragbil
https://www.facebook.com/pages/Chevrole ... 6201527986" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/Cherokee.Woody" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevrolet k20 dually dragbil
https://www.facebook.com/pages/Chevrole ... 6201527986" onclick="window.open(this.href);return false;
Har felsökning på schemat... kör uteslutningsmetoden och alla tips mottages tacksamt, fsd är misstänkt men den brukar hacka innan den ger upp.....nu var det från hur bra som helst till död... soppamätaren hamnade på tokfull så där luktar det jordfel men inte hunnit felsöka den än, kom i samma sekund som den dog, ännu en teori av många..... fortsättning följer.
-
- Användare
Med största sannolikhet så är det FSD:n som dött, har själv just råkat ut för samma sak på mitt pågående projekt.
Flyttade den nyligen med kylblocket från insuget där den blev glödhet efter att man stängt av motorn till en gammal hållare utanför bromscylindern ovanpå hjulhuset med en ny förlängningskabel och det klarade den inte av.
Började gå lite ojämnt och lägga av och sedan bara gå i ca 1 minut när man startar den kall innan den lägger av och blir ostartbar och nu är den helt död.
Beställt en ny komplett på E-bay för 2500:- inkl frakt & tull och det är ju inte så farligt dyrt.
Flyttade den nyligen med kylblocket från insuget där den blev glödhet efter att man stängt av motorn till en gammal hållare utanför bromscylindern ovanpå hjulhuset med en ny förlängningskabel och det klarade den inte av.
Började gå lite ojämnt och lägga av och sedan bara gå i ca 1 minut när man startar den kall innan den lägger av och blir ostartbar och nu är den helt död.
Beställt en ny komplett på E-bay för 2500:- inkl frakt & tull och det är ju inte så farligt dyrt.
Nybörjare på bilar, med en Chevrolet 2500K 94- 6,5td (Rindab kraftbolagsbil) önska mig lycka till....
Efter felsökning i motorrum utan något direkt resultat så - startar den.........
delade känslor, skönt att den går men frustrerande att inte ha en aning om varför den dog.
efter att ha gått felfritt en hel helg så dog den igen, jaha tänk tänk tänk.
jag har svårt att släppa det att tankmättarenfar iväg i botten fast full och det känns som att det saknas nåt i startfrekvensen när man slår på tändningen (amerikaner gillar ju reläer som klickar )
glow plug lampan lyser ej, tankmätaren på överfull och hastighetsmätaren har hicka
ner i motorrummet igen måste fan vara nåt jordfel - men var??
DÄR!!! en liiten sketen jordkabel som sitter på insuget mot torpeden mutterfan är lös och jahapp dra åt den med fingrarna och brum brum allt som det ska igen, drog den så mycket jag vågade och lite till
, hade ju av insug och renoverade turbo och vacuumsystemet i vintras så jag vet nog vem jag ska skylla på.....
vet ej vart kabeln går till men gissar på att den jordar datorboxen eller nåt annat kul.
Tack för alla goda råd!!
Nu blir det till att dra upp båten sen ut i skogen och bättra på lacken

delade känslor, skönt att den går men frustrerande att inte ha en aning om varför den dog.
efter att ha gått felfritt en hel helg så dog den igen, jaha tänk tänk tänk.
jag har svårt att släppa det att tankmättarenfar iväg i botten fast full och det känns som att det saknas nåt i startfrekvensen när man slår på tändningen (amerikaner gillar ju reläer som klickar )
glow plug lampan lyser ej, tankmätaren på överfull och hastighetsmätaren har hicka
ner i motorrummet igen måste fan vara nåt jordfel - men var??
DÄR!!! en liiten sketen jordkabel som sitter på insuget mot torpeden mutterfan är lös och jahapp dra åt den med fingrarna och brum brum allt som det ska igen, drog den så mycket jag vågade och lite till

vet ej vart kabeln går till men gissar på att den jordar datorboxen eller nåt annat kul.
Tack för alla goda råd!!
Nu blir det till att dra upp båten sen ut i skogen och bättra på lacken

-
- Användare
Somliga har då tur, fast en FSD verkar vara bra att ha i reserv om inte annat med de här "pålitliga" vrålåken...
Nybörjare på bilar, med en Chevrolet 2500K 94- 6,5td (Rindab kraftbolagsbil) önska mig lycka till....
-
- Användare
har haft samma problem för 2 år sedan , alla sa det var fsd,n men förra agaren hade bytt och placerat den bakom kofångaren. Jag bytte oxå till en ny men bilen dog efter 20 min. Sedan tipsade en kille att jag skulle prova byta tank lock, och se efter det så har den gått felfritt i ca 4000 mil