6.2 dieselproblem

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

6.2 dieselproblem

Inlägg av Silverado » ons okt 28, 2015 18:25

Tjenare, ska fatta mig lite kort.

har gjort motorbyte i en gmc 2500 -92 6.2 diesel, och tagit en 6.2a från en blazer-89.

och nu vill den inte starta, den går runt på startmotorn utan problem, men ville inte starta, tänkte då att jag måste lufta spridarna.

vilket jag har gjort, har lossat på 6 st spridare, problemet är att det kommer ingen soppa alls, från någon av dom. så har felsökt lite men står stilla..

* bränslepumpen går som den ska(elektrisk)
* nytt filter, sånt runt "hängapåfilter"(har tagit bort orginalarmaturen då den bara var till besvär)
* kommer diesel genom filtret, fram till matarpumpen, och den fylls, lossade på returslangen uppepå matarpumpen och det kom diesel där, även ur returledningen.
* startsolenoiden(rätt namn?) som sitter i matarpumpen, fungerar, den klickar som den ska när jag rör kabeln mot stiftet med tändningen på.

har matat med starten bra länge nu och många gånger och har tänkt att det var mig en j*vel och vara svårluftad, men det kommer ingen diesel alls?! :aargh:

motorn gick kanonfint innan jag tog ur den ur donatorbilen, körde den till mekplatsen, så tycker ju att det borde inte vara nå större bekymmer...

någon som har nån idé?

Mvh
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av Silverado » ons okt 28, 2015 20:02

läste lite mer här på forumet och såg att om det blir för högt tryck i insprutningspumphuset så stänger den bränsletillförseln, kan det bli så utan orginalfiltret? sitter det någon tryckregulator i armaturen? för nu får den ju allt pumpen ger.. bara en fundering
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av Mathias T » tor okt 29, 2015 17:08

Matarpumpen ska inte ge speciellt högt tryck utan den förser bara insprutningspumpen med bränsle vilken sedan har en inbyggd vingpump som ger rätt tryck i huset.
Är utloppet på insprutningspumpen tätt vill den inte starta annasrs är nog risken att pumpkolvarna i högtrycksdelen klibbat fast,dagens diesel vill gärna klistra ihop detaljer när den stått ett tag
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av Silverado » tor okt 29, 2015 17:16

Mathias T skrev:Matarpumpen ska inte ge speciellt högt tryck utan den förser bara insprutningspumpen med bränsle vilken sedan har en inbyggd vingpump som ger rätt tryck i huset.
Är utloppet på insprutningspumpen tätt vill den inte starta annasrs är nog risken att pumpkolvarna i högtrycksdelen klibbat fast,dagens diesel vill gärna klistra ihop detaljer när den stått ett tag
ok, klibbat fast har det inte gjort, körde dit bilen för någon vecka sen, hade väl stått ca 1 år innan den starten och då var det inga problem.

--------------------------------------

provade idag att byta till orginalfiltret, utan skillnad,

bytte även locket uppepå spridarpumpen, för att byta dödarn ifall det skulle vara fel på den, men det klickade likadant med den, tanken var ifall den gamla ( som också klickade som det ska) inte orkade slå till som den ska fast det klickade, men ingen skillnad.

tog loss returslangen från spridarpumpen och tog loss den nere på blocket, och blåste för att kolla om det var skit, men det var inget motstånd alls att blåsa. åter det att ifall det skulle bli för högt tryck i spridarpumphuset.

men fortfarande ingen diesel vid spridarna...
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av Swe » tor okt 29, 2015 19:12

Har du soppa fram så du ser att finns i pumpen?

Säker på att den glöder? Om inte så blir de aningen tungstartat ;)
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av Silverado » tor okt 29, 2015 22:47

Swe skrev:Har du soppa fram så du ser att finns i pumpen?

Säker på att den glöder? Om inte så blir de aningen tungstartat ;)
jajamen, soppa kommer fram och fyller spridarpumpen, och ja den glöder, men ska ju lufta och det kommer ingen diesel till spridarna, har lossat på 6 spridarrör och det kommer ingenting där.

sitter och funderar om det kan vara nå jordfel mellan kaross-ram lr motor-ram.. så inte dödarn slår till som den ska..
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

flanders
Hemmastadd
Inlägg: 212
Blev medlem: tis mar 22, 2011 16:39

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av flanders » fre okt 30, 2015 11:40

har du provat lossa spridarrören uppe vid pumpen och se om du får ut diesel där?

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av Silverado » fre okt 30, 2015 12:14

flanders skrev:har du provat lossa spridarrören uppe vid pumpen och se om du får ut diesel där?
ja, lossade dom 2 högst upp som man kommer åt utan att ta bort insuget, nr 7 och 8 om jag inte minns fel, och det kommer inget där heller, men det är ju bara rör ner till spridarna så det ska väl inte spela någon roll?
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

flanders
Hemmastadd
Inlägg: 212
Blev medlem: tis mar 22, 2011 16:39

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av flanders » fre okt 30, 2015 16:58

Silverado skrev:
flanders skrev:har du provat lossa spridarrören uppe vid pumpen och se om du får ut diesel där?
ja, lossade dom 2 högst upp som man kommer åt utan att ta bort insuget, nr 7 och 8 om jag inte minns fel, och det kommer inget där heller, men det är ju bara rör ner till spridarna så det ska väl inte spela någon roll?
nä egentligen inte, mer feleliminering

kommer du åt inloppet till pumpen så du kan prova mata den från en flaska?
tänk sportflaska med slang, upponer och sen får tyngdlagen göra sitt

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av Silverado » fre okt 30, 2015 17:23

flanders skrev:
Silverado skrev:
flanders skrev:har du provat lossa spridarrören uppe vid pumpen och se om du får ut diesel där?
ja, lossade dom 2 högst upp som man kommer åt utan att ta bort insuget, nr 7 och 8 om jag inte minns fel, och det kommer inget där heller, men det är ju bara rör ner till spridarna så det ska väl inte spela någon roll?
nä egentligen inte, mer feleliminering

kommer du åt inloppet till pumpen så du kan prova mata den från en flaska?
tänk sportflaska med slang, upponer och sen får tyngdlagen göra sitt

jo precis, om det kommer diesel till spridarpumpen tänkte du då eller? det gör det redan, huset är fyllt med diesel och det kommer ur returslangen som sitter uppepå så diesel kommer till insprutningspumpen, men inte till spridarna.

---

läste på ett amerikanskt forum om en som hade likadant fel, och han fick till svar att man ska bara lufta 1 spridare i taget, annars går det inte, kan det stämma? tänkte testa det imorgon iaf.

hörde även att det sitter en backventil i returnippeln på locket till spridarpumpen och att den kan stå öppen så det inte blir tillräckligt med tryck i huset, var autotec här i stan som sa det, men det var inte säkert då dom inte kan diesel så bra. jag bytte ju locket med den från orginalmotorn, som också fungerade, men ingen skillnad, och att dom ska pajja samtidigt låter ju inte troligt.
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av Mathias T » fre okt 30, 2015 17:39

Låter som fel i pumpkolvarna eller mängdreglerventilen,pumpkolvarna är samma till alla cyl.
Att det funka innan är inte alls någon garanti .
Prova att värma huset lite med varmluftspistol och blanda in lite motorolja i dieseln
http://www.trucktrend.com/how-to/expert ... tion-pump/" onclick="window.open(this.href);return false;
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av Silverado » fre okt 30, 2015 18:03

Mathias T skrev:Låter som fel i pumpkolvarna eller mängdreglerventilen,pumpkolvarna är samma till alla cyl.
Att det funka innan är inte alls någon garanti .
Prova att värma huset lite med varmluftspistol och blanda in lite motorolja i dieseln
http://www.trucktrend.com/how-to/expert ... tion-pump/" onclick="window.open(this.href);return false;
ok den kan alltså lägga av helt plötsligt?
ska prova det imorgon! bara att hälla i lite direkt i pumphuset?
tack för länken! har försökt fått fatt i mer info om pumpen!
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av Mathias T » fre okt 30, 2015 20:53

Blanda 5 delar diesel med 1 motorolja
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av Silverado » fre okt 30, 2015 23:58

Mathias T skrev:Blanda 5 delar diesel med 1 motorolja
ok ska testa det, tycker dock att det känns skumt att den ska ge upp bara sådär när jag körde dit den för ca 2 veckor sen.. men börjar bli tomt på idéer så tar gladligen alla förslag jag får ^^
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: 6.2 dieselproblem

Inlägg av Mathias T » lör okt 31, 2015 9:26

Funktionen på den inbyggda vingpumpen är kritisk för funktionen då den återfyller cylindrarna i högtrycksdelen och pressar ut pumpkolvarna.
Ett sätt att sparka liv i den igen skulle kunna vara att tvångsmata den med diesel med typ 1bar tryck men gör det på egen risk :wink: om man väl får motorn att tända som brukar vingpumpens vingar lossna av centrifugalkraften och den börjar pumpa igen.
Brukar även gå att bogsera så det blir snurr men det faller ju bort på en automat

Ett tips till alla som tänk ställa en dieselmotor med denna typ av pump en längre tid är att köra den på motoroljeblandad diesel innan för dagens diesel vill gärna få mekaniken att klistra ihop
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar