GM 14bsf VS 14bff

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av chevypower » tor nov 19, 2015 21:48

Tjenare! Har en Cheva Silverado 89:a 6.2 diesel 4x4 som har en GM 10 bults bakaxel.

Bild

Kommer i framtiden köra ganska tuff terräng med 33" och 35", 12.5 däck. Jag vill kunna köra utan att behöva vara orolig för att kncäka drivaxlarna och behöver därför en kraftigare bakaxel. Har kikat lite på GM:s 14bults axlar, bsf och bff. Men har ingen jätte kunskap, vilken av dessa två axlar skulle ni valt? Är 14bsf lättare att få tag på än bff? Vad kostar dem ungefär? Finns samtliga GM axlar med samma utväxlingar? Det har suttit en 350tbi motor i den orginal så det är bensin utväxling i den.

Vad väger dessa axlar?

Kom med era förslag nu! :)
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av Grottulf » tor nov 19, 2015 22:25

En sf räcker gott och väl, och de finns 6 - bultade, så det matchar framaxeln.
En ff känns overkill om du behåller original framaxeln.
Båda finns med en uppsjö olika utväxlingar, men det är störst chans att en sf-axel matchar den du har.


Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av ErraN_XJ » tor nov 19, 2015 22:42

Om du ska köra med 33"el 35" så behöver du nog inte oroa dig med din 10b axel. Men om du vill kunna ge fullt oavsett vad som e framför dig med säg 38"+ så e de en 14bff du ska ha
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av chevypower » lör nov 21, 2015 18:17

Grottulf skrev:En sf räcker gott och väl, och de finns 6 - bultade, så det matchar framaxeln.
En ff känns overkill om du behåller original framaxeln.
Båda finns med en uppsjö olika utväxlingar, men det är störst chans att en sf-axel matchar den du har.


Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Okej tack. Har precis köpt helt nya bromsar samt helt nya stötdämpare, antar att inte bromsbackar och kolvar från en 10b passar på en 14sf? men stötdämparna kanske är samma?

Mvh
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av chevypower » lör nov 21, 2015 18:20

ErraN_XJ skrev:Om du ska köra med 33"el 35" så behöver du nog inte oroa dig med din 10b axel. Men om du vill kunna ge fullt oavsett vad som e framför dig med säg 38"+ så e de en 14bff du ska ha
Vill gärna ha en kraftigare redo att bara kastbyta med sen när min 10b är skrot. har hört att 10b är rena skiten om man ska köra offroad..

Mvh
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av henke_99 » lör nov 21, 2015 20:58

Håller man sig till så små däck som 35" så är en 10b inte så värdelös, visst kan man ändå tänka sig lite för men framför allt ska den inte vara spärrad. Då har den fullt acceptabel hållbarhet. Det viktigaste är att det inte sitter en gov-lock spärr i den, en sån kommer ta självmord ganska omgående och dra med sig diffen in i döden... Jag körde ett gäng år med såna axlar på min blazer, då hade jag 36" och 40" däck, utan spärr.

Men vad är det för bil du har egentligen? Är det en med "nya" karossen som är konverterad till stel axel fram? I så fall finns det ju 14bsf för 6-bultade hjul som bara är att bulta dit. Fast du behöver andra plattor till u-bultarna då det är grövre axelrör på dom. Det är inte samma bromsar på 10b och 14b.

Att gå ända upp till 14bff är ganska mycket overkill. Den håller bra till 42" däck. Vidare är diffen gigantisk så med små 35" kommer du knappt få nån markfrigång alls. (med 42" däck hade jag samma frigång under diffen som en suzuki med 35")
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av Marcus-84 » lör nov 21, 2015 21:06

Jag har en 10b fram med govloc vad det verkar, samt 14bsf bak med 37or. Hittills har det funkat, men då kör jag väldigt lugnt å försiktigt.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av chevypower » lör nov 21, 2015 22:39

henke_99 skrev:Håller man sig till så små däck som 35" så är en 10b inte så värdelös, visst kan man ändå tänka sig lite för men framför allt ska den inte vara spärrad. Då har den fullt acceptabel hållbarhet. Det viktigaste är att det inte sitter en gov-lock spärr i den, en sån kommer ta självmord ganska omgående och dra med sig diffen in i döden... Jag körde ett gäng år med såna axlar på min blazer, då hade jag 36" och 40" däck, utan spärr.

Men vad är det för bil du har egentligen? Är det en med "nya" karossen som är konverterad till stel axel fram? I så fall finns det ju 14bsf för 6-bultade hjul som bara är att bulta dit. Fast du behöver andra plattor till u-bultarna då det är grövre axelrör på dom. Det är inte samma bromsar på 10b och 14b.

Att gå ända upp till 14bff är ganska mycket overkill. Den håller bra till 42" däck. Vidare är diffen gigantisk så med små 35" kommer du knappt få nån markfrigång alls. (med 42" däck hade jag samma frigång under diffen som en suzuki med 35")


Bilen är en Silverado från 1989. Har ingen stel axel ifram, utan en delad. Det är i bak jag har en GM10b.

Vet inte om det är såndär gov-lock spärr i den men den diffar iallafall när den slirar.
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av henke_99 » sön nov 22, 2015 9:49

Då har jag nog läst lite slarvigt...

Alltså kommer en 14bsf från en lite nyare pickup passa rakt på din bil. Du behöver plattorna som u-bultarna sitter i under axeln och ett övergångskors till kardanen. Kanske handbromsvajrar till en sån axel med. Men jag misstänker att du kommer ha problem med framvagnen innan du får problem med bakaxeln.

Så här är det inte helt ovanligt att en gov-lock i en 10b gör när man skruvar på lite större däck... Så har du en sån spärr bör du sätta den ur spel.
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av Marcus-84 » sön nov 22, 2015 13:38

Ajaj, hur låser man gov-loc i öppet läge då?
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av chevypower » mån nov 23, 2015 18:33

Ni lite mer kunnig får gärna förklara vad en gov-lock är och hur den fungerar :)

Vad är det annars som skiljer k1500 från k2500 av denna årsmodell? Ramen verkar ju vara av samma grovlek och bladfjäder fästena ser lika dana ut. Hur är det med framvagnen? det mesta ser ut att vara av samma kaliber förutom bakaxeln. :)
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av Grottulf » mån nov 23, 2015 19:13

chevypower skrev:Ni lite mer kunnig får gärna förklara vad en gov-lock är och hur den fungerar :)

Vad är det annars som skiljer k1500 från k2500 av denna årsmodell? Ramen verkar ju vara av samma grovlek och bladfjäder fästena ser lika dana ut. Hur är det med framvagnen? det mesta ser ut att vara av samma kaliber förutom bakaxeln. :)
Det sitter en slunga i diffen som ökar trycket på lamellerna när ena däcket slirar.
En film säger mer än tusen ord [emoji6]
https://youtu.be/tTGZOJQQBeE" onclick="window.open(this.href);return false;

angående att deaktivera den så borde det gå lätt att endera spärra slungorna, eller spärra kläppen som de ska gå emot i bortfall läge (som den ska göra vid högre hastigheter)

1500 och de 6 - bultade 2500:orna är helt lika sånär som på bakaxeln och antal blad i fjäderpaketen, men det är inte säkert att ens det skiljer, då en del 1500 med diesel hade 14bsf bakaxeln.

2500:a fanns förresten också som 8 - bultade, och de är istället i princip identiska med 3500, dvs grövre ram, o även kraftigare framaxel.

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av chevypower » mån nov 23, 2015 20:31

Tack så mycket för att ni tar er tiden att svara. Det uppskattas av en nybörjare som jag.

Jag börjar få klarhet i hur det funkar med diffen nu. Har endast kört bilen ett få tal gånger eftersom jag köpte den i augusti och har påbörjat en renovering av nästan hela bilen. Men de gånger jag kört bilen så har den diffat när den spunnit, så jag antar att jag har en slung/lamelldiff i den.

Men om jag nu tar diffen ur funktion, är det inte ganska värdelöst när bilen spinner på ett hjul/axel i ett lerhål i skogen då eller i en snövall? Tidigare ägare har ju kört ganska hårt med den i skogen med 33:or och axeln har ju inte tagit nån skada än iallafall, oljan såg jätte fin ut när jag bytte.

Vill inte byta axel än på ett tag då jag precis bytt: bägge knutkorsen, bromsbackar, hjulcylindrar, alla bromsledningar, bromsvajrarna, blästrat, målat och bytt olja i bakaxeln. Så får väl köra med den och hoppas på att den håller och sen byta till en bsf axel nästa gång det är dags för bromsbyte ;)

ni som nästan bara åker i skogen, antar att ni kör med detroit locker?
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av chevypower » mån nov 23, 2015 20:58

Är ni nyfikna på mitt projekt kan kan ni kolla min projekttråd på: http://www.pickis.life/index.php?topic=294.0" onclick="window.open(this.href);return false; :)
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: GM 14bsf VS 14bff

Inlägg av Grottulf » mån nov 23, 2015 21:36

Jo, den är ju bättre än inget.
Jag skulle ha gasat vidare, och bytt till 14b sf axeln om den diffen rasar.

Det är nog först vid lite större däck som rasrisken ökar också.
Men vid större däck så minskar dess förmåga att låsa upp ordentligt, så den diffen funkar bäst för lite mindre däck oavsett.



Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Skriv svar