Bygga om King-cab Till A-traktor?1½ hytt.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

zxcvbn
Användare
Inlägg: 82
Blev medlem: tor apr 10, 2014 9:54

Bygga om King-cab Till A-traktor?1½ hytt.

Inlägg av zxcvbn » fre nov 27, 2015 19:01

Hejhej, Jag har en riktigt fräsch King-cab -00 4x4 , 1½ hyttare. 2.5TDI . Som personbil får man högst 35k men en A-traktor är ju värd det dubbla. Så spånar lite på att bygga om min.


Vad exakt är det som behövs göras nuförtiden? För 6 år sedan åkte Jag King-cab a-traktor , okapad, 1½ hyttare. :tumbup:


Men har lagarna ändrats?


http://www.blocket.se/lulea/Nissan_king ... ca=1_8&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Exakt sån bil har Jag.


Okapad, och fullstort flak,

Är det bara Hatthylla(?) Spärra på 1,2 R Och 4x4 Låg, bara lägga en platta och säga att man svetsat dreven :roll: ? Besiktar i Norrbotten, Undra vart största chans att släppa igenom en okapad är? Krävs Mindre däck?
:rodnar:

terrano00
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 14, 2013 15:11
Ort: Stockholm, Huddinge

Re: Bygga om King-cab Till A-traktor?1½ hytt.

Inlägg av terrano00 » fre nov 27, 2015 20:27

Jag tror att man behöver intyg på lådorna med bild på hur det är spärrade. Sen måste man göra flaket mindre också. Ring och fråga nåt bes ställe :tumbup:
Suzuki 413 volvo turbo, m90, stenkryparlåda, c202 axlar och 33"

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Bygga om King-cab Till A-traktor?1½ hytt.

Inlägg av hakan13 » fre nov 27, 2015 20:44

hej.
kan man inte lyfta av flaket och sätta dit ett mindre medan man bes. ?? och sen byta tillbaka...
men kanske blir problem sen om det blir krav på kontrollbesiktning!! :-(
min gamla KC blev Atraktor!! men det var en dubbelhytt!! så kanske därför flaket klarade sig!!
men dom hade mindre hjul på när dom bes. !! fast då satt det ju 285or på normalt sett!! ;-)
Håkan.

zxcvbn
Användare
Inlägg: 82
Blev medlem: tor apr 10, 2014 9:54

Re: Bygga om King-cab Till A-traktor?1½ hytt.

Inlägg av zxcvbn » fre nov 27, 2015 20:53

Ska tydligen gå och lyfta av flaket och besiktiga helt utan något flak, skumma regler. Men då är det ju nästan lättare bara att bygga ett mindre flak i orignal flaket.

Det är mest kapningen Jag är skeptisk mot, och måste man kapa så skiter Jag i det , då lacken är lika fin som för 15 år sedan när bilen var ny, nästan.


Min förra King cab var besiktigad med 1,2 R och 4x4 låg. det var en -86. Man får ju spärra 10 % av 30km,h men det är ju bara 3 km så gör inte så himla mycket.


Funderar på hur man ska göra, en liten slant kan man nog tjäna och bygga om den, och sälja kåpan från flaket på blocket.
:rodnar:

terrano00
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 14, 2013 15:11
Ort: Stockholm, Huddinge

Re: Bygga om King-cab Till A-traktor?1½ hytt.

Inlägg av terrano00 » fre nov 27, 2015 21:28

Det blir nog problem om man har fullstort flak om man har besiktat utan, om man får flygande besiktning så kanske det blir ombesiktning. Jag vet inte om man måste kapa hytten. Min är kapad så det kanske man måste göra
Suzuki 413 volvo turbo, m90, stenkryparlåda, c202 axlar och 33"

zxcvbn
Användare
Inlägg: 82
Blev medlem: tor apr 10, 2014 9:54

Re: Bygga om King-cab Till A-traktor?1½ hytt.

Inlägg av zxcvbn » lör nov 28, 2015 18:36

terrano00 skrev:Det blir nog problem om man har fullstort flak om man har besiktat utan, om man får flygande besiktning så kanske det blir ombesiktning. Jag vet inte om man måste kapa hytten. Min är kapad så det kanske man måste göra
Visst är det så, tanken var bara att bessa den sen slänga på orginal flaket och sälja iväg ,

Är olika från station till station så om Jag måste kapa så lägger Jag ner planen,
:rodnar:

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Bygga om King-cab Till A-traktor?1½ hytt.

Inlägg av macke » lör nov 28, 2015 20:33

Står väl inte ens i papperna om vilket flak det sitter på.
TGB 13

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Bygga om King-cab Till A-traktor?1½ hytt.

Inlägg av sleeper_86 » sön nov 29, 2015 8:32

Iom att den är 4wd så behövs inger barlastflak, då den har 100% av tjänstevikten på drivande hjul.

Jag tolkar det som att du lika gärna kan lägga på ett lock på det befintliga flaket bara.

Annars är det minst 0,1m²/100kg tjänstevikt max 0,125m²/100kg. Så 2 ton tjänstevikt ger 2-2,5m² barlastflak.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Bygga om King-cab Till A-traktor?1½ hytt.

Inlägg av lam84 » sön nov 29, 2015 17:20

hur får folk igenom A traktor reggade lastbilar som man brukar se ibland
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

terrano00
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 14, 2013 15:11
Ort: Stockholm, Huddinge

Re: Bygga om King-cab Till A-traktor?1½ hytt.

Inlägg av terrano00 » sön nov 29, 2015 18:35

lam84 skrev:hur får folk igenom A traktor reggade lastbilar som man brukar se ibland

De har vändskiva och behöver inte kapas :D
Suzuki 413 volvo turbo, m90, stenkryparlåda, c202 axlar och 33"

isuzukb88
Hemmastadd
Inlägg: 179
Blev medlem: fre jun 25, 2010 11:33
Ort: piteå

Re: Bygga om King-cab Till A-traktor?1½ hytt.

Inlägg av isuzukb88 » sön nov 29, 2015 19:23

du kan ju testa bessa med en riktig hatthylla, han som bessar i lule är riktigt bra och ha o göra med. jag bessade en isuzu pickis , men det är nog 4 år sen, det var en dubbelhytt som jag kapade, men jag kapade den inte nå mycket, så hytten är ändå större än en 1 1/2 hytt, men då sa han att hytten egentligen var för stor, men godkännde det ändå. intyg på lådorna måste du ha, jag skrev nerslipade drev och svetsad växelförare, och fick det påskrivet, sen var det inga frågor om det, eller han sa att den varvade mer än jag skrivit i uträkningarna, men det brydde han sg inte heller om. men spärren var lite enklare, gjorde en platta med spår för 1,2 och back och bultade fast på lådan, och en hake av plattjärn för att låsa låg spaken.

och iaf dom äldre kinglådorna är skitlätta att spärra på lågen, det finns en modell stor bult brevid lågspaken, dra lös den och då hittar du en spärrkula och en fjäder, fimpa fjädern och ersätt med en lika lång m6 bult utan skalle, stoppa ihop allt igen och då man drar åt bulten är fördelningslådanlådan pall, och det syns inte utifrån heller, vill man köra snabbare så lossar man bulten 1 varv kanske, då går det att växla

Skriv svar