ATV
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
ATV
Tänkte kolla lite om det är någon som har erfarenhet av ATV här på forumet. Tänkte skaffa en för att bara köra ut ved ur skogen o att man inte behöver ruinera sig . Självklart kan jag tänka mig att dom dyrare har ju säkert bättre kvalitet men hade tänkt mig någon med servo o ca 500 kubik . CF moto , goes,tgb blade, artic cat . Tänkte kolla om någon har erfarenhet av detta det är ju en djungel .
Äger en hög med pajeros canavas modellen
Re: ATV
Säkraste kortet man kan köpa är i min mening Yamaha eller Honda för det ändamålet. Servo är ju svårare att hitta begagnat eftersom det inte funnits så länge. Du får en ny CFmoto med servo för samma peng som en beggad yamaha. Kubikmässigt så behöver man inte större än 450 egentligen, men ska man leka å så skulle jag rekomendera större än 550kubik.
Jag äger för tillfället en Kymco (UXV 500) som är av riktigt bra kvalitet för pengarna! Billigare än dom stora märkena men mycket dyrare än kina maskinerna, exvis CFmoto, Goes osv, men även med bättre kvalitet.
Jag äger för tillfället en Kymco (UXV 500) som är av riktigt bra kvalitet för pengarna! Billigare än dom stora märkena men mycket dyrare än kina maskinerna, exvis CFmoto, Goes osv, men även med bättre kvalitet.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Vad har du för budget , och ska det vara nytt, eller går det bra med beg?
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
-
- Beroende
Dom flesta kineserna är för högt växlade på backen.
Artic cat och suzuki har riktigt fina lådor, med mjuka fina ingrepp låg-lågväxel och är lättväxlade.
Bra markfrigångs med.
Skulle jag köpa en igen hade det blivit en begagnad sådan. Har haft både kines och canam innan.
Artic cat och suzuki har riktigt fina lådor, med mjuka fina ingrepp låg-lågväxel och är lättväxlade.
Bra markfrigångs med.
Skulle jag köpa en igen hade det blivit en begagnad sådan. Har haft både kines och canam innan.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Ja budget kanske runt 70 hade jag tänkt mig vara taket . Har kollat lite på CF moto 500 bra pris verkar det vara men undrar lite över kvaliteten . Kollade även viarelli men den kvaliteten verkar vara rent ut sagt dålig .
Äger en hög med pajeros canavas modellen
Kan du dra momsen?
I så fall kan man tex få en ny yamaha 450 eller 550 för ungefär de pengarna.
I så fall kan man tex få en ny yamaha 450 eller 550 för ungefär de pengarna.
Jag har haft en Yamaha Grizzly 660 som jag köpte ny -05 som jag nyss sålt. Har fungerat perfekt i 10 år. Har använt den till bla timmer och vedkörning. Framdragning av älgar mm. Min erfarenhet är att man får vad man betalar för. Jag vet många som kör "Kinamaskiner" men då får dom också skruva. Jag vill att den alltid ska fungera. Jag kan vara långt borta där det inte finns mobiltäckning. Så mitt råd är att köpa en "märkesmaskin"
Nä, tyvärr får man inte alltid vad man betalar för... de där CF och Goes osv är ofta betydligt sämre än vad priset ibland kan ge sken utav.
De har blivit bättre än de som kom först, dvs runt -07 osv... men därmed inte sagt att de blivit bra.
(du nämner Arctic Cat och det är riktiga grejer, dvs inte skräp som CF)
Det där med servo är lite överskattat om man bara skall köra med originalhjul, åker man med stora och breda hjul så visst, men annars klarar sig en normal vuxen bra utan.
...sen om det finns är det ju klart en fördel, men det bör inte hänga på just det.
Yamaha 550 är fina och Polaris nya 570 är riktigt fin!
...och dessa bör du få inom din budget.
Servo har för övrigt funnits på hjulingar i typ ett decennuim så visst finns det en del sånt även på begagnatmarknaden.
De har blivit bättre än de som kom först, dvs runt -07 osv... men därmed inte sagt att de blivit bra.
Det där med servo är lite överskattat om man bara skall köra med originalhjul, åker man med stora och breda hjul så visst, men annars klarar sig en normal vuxen bra utan.
...sen om det finns är det ju klart en fördel, men det bör inte hänga på just det.
Servo har för övrigt funnits på hjulingar i typ ett decennuim så visst finns det en del sånt även på begagnatmarknaden.
köp märkes, du får en ny polaris 570 (även kanske med servo) för din budget. yamaha är också fina, och grym kvalite, men däremot inte lika sköna att köra som polaris, polarisen är mjukare i skogen, har lägre utväxlad låg (yamaha har alldeles för hög låg org, finns org nerväxlingskitt, och då schimsar man isär primär variatorn tror jag, eller ihop med sekundären) men dom blir inte nog låga ändå tycker jag, vill man ha en jämn fart och utan att slira rem/våtkoppling så börjar det gå så fort så det blir inte komfortabelt i skogen. även sukka har för hög lågväxel, annars är dom fina men klena ramar säger vissa, samt så har dom inte heltäckande ram, så bukplåt är ett måste om man inte vill slå sönder blocket.
jag kör en sportsman 800 14:ons års, och den går riktigt bra, hyffsad markfrigång, högre än grizzly men lite lägre än sukka. jag brukar köra med några grizzly och en sukka kingquad 750, och då vi bytt maskin mellan oss så säger alla att polarisen är skönare att köra, mjukare och går sakta på lågen. men däremot så är display/mätarhus och plast skramligare (tänk amerikansk) men håller ändå bra då man far mot träd. sen gillar jag 4wd hos polarisen, alltid fulldiffat, bara slå i knappen till awd och sen köra, yama och sukka måste man stanna och diffa fram, och gör man inte det i tid så kan det sluta i fastkörning.
åk och testa olika märken, även billigare tex cf/goes och sen yama, sukka, polaris, A-C mm så komer du känna skillnaden mellan billigare och märkes
jag kör en sportsman 800 14:ons års, och den går riktigt bra, hyffsad markfrigång, högre än grizzly men lite lägre än sukka. jag brukar köra med några grizzly och en sukka kingquad 750, och då vi bytt maskin mellan oss så säger alla att polarisen är skönare att köra, mjukare och går sakta på lågen. men däremot så är display/mätarhus och plast skramligare (tänk amerikansk) men håller ändå bra då man far mot träd. sen gillar jag 4wd hos polarisen, alltid fulldiffat, bara slå i knappen till awd och sen köra, yama och sukka måste man stanna och diffa fram, och gör man inte det i tid så kan det sluta i fastkörning.
åk och testa olika märken, även billigare tex cf/goes och sen yama, sukka, polaris, A-C mm så komer du känna skillnaden mellan billigare och märkes
jag har sålt och meckat både CF och Arctic Cat can am skulle ta en CF alla dagar går nåt sönder på en Arctic Cat can am polaris så är det ett krig att föra över garanti kraven aldrig vart nå problem med CF motoPortland skrev:Nä, tyvärr får man inte alltid vad man betalar för... de där CF och Goes osv är ofta betydligt sämre än vad priset ibland kan ge sken utav.
jag tycker dom Nordamerika byggda märkerna är byggda mer för lek en dom asien byggda är mer arbete
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jag har inte haft problem med garanti på polaris. på skotern böt dom spridare utan att veta om de var dom som de var fel på, samt primär fjädern som gick av. hjulingen var det dock bara batteriet som la av efter 20 tim, dom tog in den och mätte upp den, sen monterade dom ett nytt batteri då allt var som det skulle utom batteriet. man hör ofta talas om problem på tex cf, bara söka på google och ett svenskt atv forum så ser man hur mycket problem många harlam84 skrev:jag har sålt och meckat både CF och Arctic Cat can am skulle ta en CF alla dagar går nåt sönder på en Arctic Cat can am polaris så är det ett krig att föra över garanti kraven aldrig vart nå problem med CF motoPortland skrev:Nä, tyvärr får man inte alltid vad man betalar för... de där CF och Goes osv är ofta betydligt sämre än vad priset ibland kan ge sken utav.
jag tycker dom Nordamerika byggda märkerna är byggda mer för lek en dom asien byggda är mer arbete
inga problem med polaris vilket skämt http://www.polarisatvforums.com/forums/ ... -list.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Alla maskiner kan krångla, men vissa har mer eller mindre inbyggda fel, dvs rena konstruktionsfel.
Däribland CF.
Sen hur garantin sköts är ju inte maskinens fel eller något som ägaren direkt drabbas av, det är ju något emellan återförsäljaren och generalagenten.
Här snackas det ju om småmaskiner, 4-500 cc kanske, och dessa krånglar ytterst sällan bland Arctic Cat, däremot har de bitvis haft minst sagt stora problem med 1000-kubikaren ja, men den är ju inte aktuell här.
Can-Am bör man inte bry sig om alls om man har sysslor som TS.
Honda, Suzuki, Polaris, Yamaha, Arctic Cat, Kawasaki och faktiskt även TGB och Kymco bör funka fint till detta.
De billigare modellerna har ofta en stenhård plast som exploderar om det är lite trångt, men denna plast finns även på både Polaris och Can-Am numer... men kör man där plats finns är ju inte detta ett problem.
Det man även bör tänka på är regform.
Har hört rykten om att en ny variant skall komma i år, Traktor B.
Då finns ingen begränsning av varken effekt eller fart, däremot FÅR man inte köra fortare än traktorfart.
...men man kan.
Vägreggat har ju effektgräns på 20 hk och traktor spärr vid 30 km/h.
(sen att detta ofta plockas bort är ju en annan sak)
Skall man dra moms på tex en gård eller så, så är vägreggat ofta riktigt svårt.
Däribland CF.
Sen hur garantin sköts är ju inte maskinens fel eller något som ägaren direkt drabbas av, det är ju något emellan återförsäljaren och generalagenten.
Här snackas det ju om småmaskiner, 4-500 cc kanske, och dessa krånglar ytterst sällan bland Arctic Cat, däremot har de bitvis haft minst sagt stora problem med 1000-kubikaren ja, men den är ju inte aktuell här.
Can-Am bör man inte bry sig om alls om man har sysslor som TS.
Honda, Suzuki, Polaris, Yamaha, Arctic Cat, Kawasaki och faktiskt även TGB och Kymco bör funka fint till detta.
De billigare modellerna har ofta en stenhård plast som exploderar om det är lite trångt, men denna plast finns även på både Polaris och Can-Am numer... men kör man där plats finns är ju inte detta ett problem.
Det man även bör tänka på är regform.
Har hört rykten om att en ny variant skall komma i år, Traktor B.
Då finns ingen begränsning av varken effekt eller fart, däremot FÅR man inte köra fortare än traktorfart.
...men man kan.
Vägreggat har ju effektgräns på 20 hk och traktor spärr vid 30 km/h.
(sen att detta ofta plockas bort är ju en annan sak)
Skall man dra moms på tex en gård eller så, så är vägreggat ofta riktigt svårt.