Victors Garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Victor
Beroende

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av Victor » sön jan 03, 2016 18:40

Fick ta lite paus från byggandet idag då jag går kurs för motorsågskörkort! Inte helt fel å ha, med tanke på att man är med å hjälper till på motorstadion, sen vet man ju aldrig om man skaffar gård eller liknande, kunskapen är bra att ha iaf!!

Övning på instick tvärs och längs fibrerna
Bild2016-01-03 13.51.32 by Vc1r, on Flickr

Övning på fällning!
Bild2016-01-03 14.16.37 by Vc1r, on Flickr

Nästa gång blir det iaf "på riktigt" Då ska det fällas skog!! :D
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende

Inlägg av Victor » mån jan 04, 2016 19:15

Liten bilupdate igen då..

Har satt dit alla stag och funderat lite och sett hur det ser ut nu..
Kommer att flytta panhard framåt, från axlen ca 2-3cm, då paralellstaget precis ligger emot och skaver den inre plåten på fästet nu, utåt ska det inte vara några problem med plats för styrstaget..

Kan ju också konstatera att det blir trevlig markfrigång på styrstagen nu :D Dock kommer jag att behöva begränsa infjädringen då stagen annars kommer ta i ramen..
Bild2016-01-04 15.54.40 by Vc1r, on Flickr

Bild2016-01-04 15.55.26 by Vc1r, on Flickr

Bild2016-01-04 15.56.05 by Vc1r, on Flickr
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende

Inlägg av Victor » tis jan 05, 2016 19:04

Bild2016-01-05 18.13.43 by Vc1r, on Flickr

Kommer kapa bort det mesta av det sneda sen också, annars kommer jag snart ha ett böjt stag. :mrgreen:

Toyotan

Victor
Beroende

Inlägg av Victor » fre feb 05, 2016 17:51

Bilen är nu ute igen sen ett par veckor tillbaks, och allt verkar lira, förutom att styrarmarna tar i fjädrarna vid flex, blir troligen att höja fjäderfästena och anpassa höjningen så att jag får det utrymme som krävs..

Efter jag satte ihop diffen igen så hade jag en luftläcka på diffen, misstänkte den lilla oringen som ligger i kopplingen som sitter i kåpan, så beställde nya sådana, bytte idag, men till min stora besvikelse så är det internläckage då jag fick höra att det pyste rätt bra i avluftningen... :x

Passade på att kolla bakdiffen på en gång då den också läcker, och har gjort ett tag, samma fenomen där också, så blir att ta ner den när jag river bakaxeln för att bygga om till skivor.. :tumbup:

Borde väl mest troligt vara dom stora Oringarna inne i klumpen som läcker tycker jag..

Men tillbaks till trevligheterna! Satte i bult i lastramperna idag, och borrade hål i flaket, så dom inte ska glida av vid på/avlastning! Självklart var jag tvungen att testa också :mrgreen:
Bild2016-02-05 14.22.08 by Vc1r, on Flickr

Bild2016-02-05 15.02.35 by Vc1r, on Flickr

Tror tothöjden landade på ca 3.20m :mrgreen:
Bild2016-02-05 15.02.55 by Vc1r, on Flickr

Toyotan

Robe
Guru

Inlägg av Robe » fre feb 05, 2016 20:50

:tumbup:

Sånt där ekipage och körkort vore inte dumt!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

BSven
Användare

Inlägg av BSven » lör feb 06, 2016 12:17

Vad är det för höjd på ditt flak och hur långa är ramperna?

Mitt flak är 1.40 m och jag har inte hittat något bra ställe för ramper.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Nybörjare på 4x4, så var försiktiga... :)
Scania TGB 30
Maverick Scout

Och några bakhjulsdrivna bilar, men vem bryr sig ;)

Victor
Beroende

Inlägg av Victor » lör feb 06, 2016 19:06

Jag har för mig att vi mätte flaket till ca 1.10m igår.. Ramperna skulle jag tro ligger runt 3-3.5m..

Hade väl bara tur att dom ingick, aluramper är ju snordyra annars i dom här storlekarna!

Toyotan

Thinkpad
Hemmastadd

Inlägg av Thinkpad » tis feb 23, 2016 22:56

Victor skrev:Jahapp! Har nu fått dit både nya dämpare och fjädrar!

Vart Procomp Es9000 dämpare med 11" slaglängd både fram och bak.. Fjädrar vart det 2" OME höjningsfjädrar till HDJ80 serie. Hade räknat med en höjd på ca 525mm på dom, men visade sig att dom var lika höga som nuvarande, så någon jättehöjning vart det inte tal om.. Dock vart den lite högre i alla fall, då dom har lite tjockare tråd (och såklart är fräscha! :tumbup: ) Dock flexar den lika fint fortfarande.. :tumbup:
:mrgreen:
Hej Victor,

Hur har du fått till det fina flexet i framaxeln? Det ser ju ut som att du har kvar original hjulupphängning och alla fyra bultarna - som fäster skiftnycklarna i axeln - på plats (?). Har du fått till flexet "bara" genom att välja rätt fjädrar och dämpare, eller har du fått tag i någon form av magiska bussningar? :)
Pågående rörramsbygge för Trialtävling i Promodifierad-klassen
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)

Victor
Beroende

Inlägg av Victor » fre feb 26, 2016 10:54

Thinkpad skrev:
Victor skrev:Jahapp! Har nu fått dit både nya dämpare och fjädrar!

Vart Procomp Es9000 dämpare med 11" slaglängd både fram och bak.. Fjädrar vart det 2" OME höjningsfjädrar till HDJ80 serie. Hade räknat med en höjd på ca 525mm på dom, men visade sig att dom var lika höga som nuvarande, så någon jättehöjning vart det inte tal om.. Dock vart den lite högre i alla fall, då dom har lite tjockare tråd (och såklart är fräscha! :tumbup: ) Dock flexar den lika fint fortfarande.. :tumbup:
:mrgreen:
Hej Victor,

Hur har du fått till det fina flexet i framaxeln? Det ser ju ut som att du har kvar original hjulupphängning och alla fyra bultarna - som fäster skiftnycklarna i axeln - på plats (?). Har du fått till flexet "bara" genom att välja rätt fjädrar och dämpare, eller har du fått tag i någon form av magiska bussningar? :)
Hej!
Upphängningen är helt original, det enda som är gjort är andra dämpare och fjädrar, samt så åker jag utan krängningshämmare! Bussningar är gummibussningar från skruvat.se! Så inget konstigt där!

Samt har jag inte förlängt några bumpstops, tycker om mitt flex, och ser ingen anledning att förlänga dom och förlora flex när nu allting funkar som det ska..

Ovanstående uppsättning med dämpare och fjädrar funkar med andra ord klockrent!

Toyotan

Thinkpad
Hemmastadd

Inlägg av Thinkpad » fre feb 26, 2016 11:21

Victor skrev: Hej!
Upphängningen är helt original, det enda som är gjort är andra dämpare och fjädrar, samt så åker jag utan krängningshämmare! Bussningar är gummibussningar från skruvat.se! Så inget konstigt där!

Samt har jag inte förlängt några bumpstops, tycker om mitt flex, och ser ingen anledning att förlänga dom och förlora flex när nu allting funkar som det ska..

Fantastiskt! Jag förstår att du är helnöjd!!! Jag har precis varit ute och släppt av ena stötdämparen på min KZJ och konstaterat att dämparen inte utgör någon begränsning. Trots detta har jag bara en skillnad på 16 cm mellan vänster och höger axel (mätt vid centrum av utsida naven). Jag gissar att du har något mer...;). Jag har ju alltid hört att KZJ:n ska ha bättre hjulupphängning än LJ:n, men det kanske bara gäller vägkomfort och inte flex... Ska gå ut o kolla LJ:n nu. Om jag inte får bättre resultat där bör ju hela saken hänga på bussningarna (?). Återkommer...

Edit: Mätning på (sliten) LJ70:n ger en skillnad på 37 cm... :shock:
Hm, kan ju sitta hårdare bussningar (t ex polyuretan?) i KZJ:n, samtidigt som det är slitna/mjuka originalbussningar i LJ:n, men kan det verkligen utgöra hela skillnaden - eller har hjulupphängningen betydelse oxå? :vetej:
Pågående rörramsbygge för Trialtävling i Promodifierad-klassen
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)

Victor
Beroende

Inlägg av Victor » fre feb 26, 2016 19:42

Thinkpad skrev:
Victor skrev: Hej!

Fantastiskt! Jag förstår att du är helnöjd!!! Jag har precis varit ute och släppt av ena stötdämparen på min KZJ och konstaterat att dämparen inte utgör någon begränsning. Trots detta har jag bara en skillnad på 16 cm mellan vänster och höger axel (mätt vid centrum av utsida naven). Jag gissar att du har något mer...;). Jag har ju alltid hört att KZJ:n ska ha bättre hjulupphängning än LJ:n, men det kanske bara gäller vägkomfort och inte flex... Ska gå ut o kolla LJ:n nu. Om jag inte får bättre resultat där bör ju hela saken hänga på bussningarna (?). Återkommer...

Edit: Mätning på (sliten) LJ70:n ger en skillnad på 37 cm... :shock:
Hm, kan ju sitta hårdare bussningar (t ex polyuretan?) i KZJ:n, samtidigt som det är slitna/mjuka originalbussningar i LJ:n, men kan det verkligen utgöra hela skillnaden - eller har hjulupphängningen betydelse oxå? :vetej:
Vet faktiskt inte, men har också fått för mig samma sak, att den nyare upphängningen ska vara bättre, men den erfarenhet jag har av min, och mot det jag sett från videor på nyare så rent ut sagt, suger dom ju..

Är dock sugen att bygga fyrlänk både fram och bak, så man sliper panhardstagen.. och givetvis ännu mer flex :mrgreen:

Toyotan

frank
Veteran

Inlägg av frank » fre feb 26, 2016 20:07

Jag tycker det är en jäkla skillnad på nya och gamla upphängningen, har ju testat båda på min Lj70, den flexar ju fortfarande inte mycket, men det blev bra mycket bättre med nya upphängningen.
Dock så är bärarmarna mycket klenare på nya modellen, och dom blir lätt böjda och kan gå av i värsta fall, vilket jag har provat...

4-länk låter kanon. :tumbup:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

trooper
Rutinerad

Inlägg av trooper » fre feb 26, 2016 21:35

Din bil ser ju att flexa riktigt bra Victor.
Tycker det är bedrövligt dåligt flex på Kzjn man har nu.
Alla Jeepar man haft innan har ju haft betydligt trevligare fjädringsväg.
En höjd Tj går ju som en dröm i skogen om man jämför med Toyotan.
Känns som man ska välta när hjulen är i luften.

Beställde nya länkarmsbussningar i riktigt gummi från Pedders (UK) i Måndags.
Idag levererades dom :) .
Dom ska även rätta till castervinkeln lite.

Jonas E
Användare

Inlägg av Jonas E » lör feb 27, 2016 0:04

trooper skrev:Din bil ser ju att flexa riktigt bra Victor.

Har du en länk till gummibussningarna?
Jag vill också ha gummi. Jag upplever polyuretanbussningarna som stela.
Landcruiser
070-3450338
Äskereds Terrängbana

trooper
Rutinerad

Inlägg av trooper » lör feb 27, 2016 0:21

Jonas E skrev:
trooper skrev:Din bil ser ju att flexa riktigt bra Victor.

Har du en länk till gummibussningarna?
Jag vill också ha gummi. Jag upplever polyuretanbussningarna som stela.
http://www.pedders.co.uk/pedders-rubber ... 500558.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar