Nyköpt silverado 6.5td lite funderingar

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

D.Svensson
Nybörjare

Nyköpt silverado 6.5td lite funderingar

Inlägg av D.Svensson » fre jan 22, 2016 10:21

Hej allihop!

Gick å blev med pickup förra veckan efter många års längtan. :)

Köpet blev en silverado 1500 6.5td från 1997.

Bilen är i princip oskruvad å originalhög så det känns bra att få göra allt själv. :)

Frågorna jag har: Bilen går klockrent i motor å låda. Startar alltid oavsett temperatur och väder.

Men jag upplever den som lite mer lättstartad kall än varm? Startar somsagt alltid men får tugga lite längre på starten när den är varm. Har hört mycket om pumpen på dessa men i o med att den går så pass bra å alltid startar känns det inte som den? Eller har jag fel?

FSDn är flyttad till sidan av motorn med kylfläns, fick även med en extra FSD som va (omlödd?) på nå vis å skulle ge mer effekt? Stämmer detta?

Sen har jag ett dieselläckage i bakkant av motorn, inte kollat nå speciellt på detta men man känner att det luktar diesel. Känns som returen för den drar inte in luft och dör. Finns det något vanligt ställe där det kan fukta?

Sen är det ett knackande ljud när den kommer upp i varv. Lokaliserat detta till vakuumpumpen som sitter på högersida motorn. Har köpt en ny pump och tänkte ge mig på att byta denna i helgen. Är det mycket rivning eller går det ganska enkelt? :)

Tacksam för svar! :)

Mvh Dennis

skogsvilden
Användare

Re: Nyköpt silverado 6.5td lite funderingar

Inlägg av skogsvilden » lör jan 23, 2016 11:20

Att den startar lättare kall kan vara att oljetrycksgivaren som i sin tur matar dieselförpumpen (under i ramen) inte går som den ska och behöver det högre oljetrycket som den kalla oljan ger innan den kör igång förpumpen. Det borde du dock höra när du försöker starta den varm och kollar på oljetrycksmätaren och lyssnar om förpumpen börjar knattra när oljetrycksmätaren börjar stiga. Kryp under och kolla hur pumpen ser ut och prova att knacka lite på den, den kan ju kärva eller börja bli utsliten. Kan ju också vara bränsleläckaget som påverkar men då borde det vara tvärtom med startproblemet.

FSD:n ska inte sitta på motorn eller insuget då den blir glödhet när du stänger av bilen och dör i förtid, den bör moteras så långt bort/fram från motorn som möjligt för att få ut maximal livslängd. Omlödd FSD låter inte säkert, vare sig för driftsäkerhet eller säkerhet för insprutningspumpen, finns nya av den nya modellen på E-bay för 2000:- med nya modellen av förlängningskabel om det krisar sig!

Dieselläckaget bak på motorn är säkerligen från bränslefiltret, kolla att det inte läcker eller att ledningarna inte är torra eller lösa. Filtret har ju en luftningsskruv uppe på som kanske inte är dragen?

Vakuumpumpen har jag tyvärr ingen koll på :(

Hur långt har bilen gått, har den stått oanvänd länge? Hur som helst byt bränslefiltret och kolla i filterhuset om det är fullt av alger och smuts då insprutningspumpen är väldigt känslig för föroreningar!
Nybörjare på bilar, med en Chevrolet 2500K 94- 6,5td (Rindab kraftbolagsbil) önska mig lycka till....

D.Svensson
Nybörjare

Re: Nyköpt silverado 6.5td lite funderingar

Inlägg av D.Svensson » mån jan 25, 2016 17:40

skogsvilden skrev:Att den startar lättare kall kan vara att oljetrycksgivaren som i sin tur matar dieselförpumpen (under i ramen) inte går som den ska och behöver det högre oljetrycket som den kalla oljan ger innan den kör igång förpumpen. Det borde du dock höra när du försöker starta den varm och kollar på oljetrycksmätaren och lyssnar om förpumpen börjar knattra när oljetrycksmätaren börjar stiga. Kryp under och kolla hur pumpen ser ut och prova att knacka lite på den, den kan ju kärva eller börja bli utsliten. Kan ju också vara bränsleläckaget som påverkar men då borde det vara tvärtom med startproblemet.

FSD:n ska inte sitta på motorn eller insuget då den blir glödhet när du stänger av bilen och dör i förtid, den bör moteras så långt bort/fram från motorn som möjligt för att få ut maximal livslängd. Omlödd FSD låter inte säkert, vare sig för driftsäkerhet eller säkerhet för insprutningspumpen, finns nya av den nya modellen på E-bay för 2000:- med nya modellen av förlängningskabel om det krisar sig!

Dieselläckaget bak på motorn är säkerligen från bränslefiltret, kolla att det inte läcker eller att ledningarna inte är torra eller lösa. Filtret har ju en luftningsskruv uppe på som kanske inte är dragen?

Vakuumpumpen har jag tyvärr ingen koll på :(

Hur långt har bilen gått, har den stått oanvänd länge? Hur som helst byt bränslefiltret och kolla i filterhuset om det är fullt av alger och smuts då insprutningspumpen är väldigt känslig för föroreningar!
Tack för svaret. :)

Ang. om förpumpen fungerar osv så låter den när jag vrider på tändningen iaf. :) inte kollat så mycket mer på det.

Vakuumpumpen blev bytt i helgen, riktigt simpelt faktiskt. Jag tog lös hela fästet som den och generatorn sitt på så kunde man byta på arbetsbänken å sen montera tillbaka allt. fästet sitt i tre eller fyra skruvar. :) Men gick bet när jag skulle pressa av remhjule, va så rostigt så de gav med sig när ja skulle pressa av de.. Men tack vare god service av Enghs motor i sundsvall kunde jag hämta ett nytt remhjul och få det ditpressat av honom redan på lördag förmiddag. :) Riktigt bra :)

Knacket försvann som tur va och i samma veva ser jag att den sotar som fasen ur EGR ventilen på insuget när man varvade upp den. Den va helt öppen på sidorna så de sotade över insuget. Pluggade denna och vips så går den bra mycket bättre å går tystare. :) bytte även vakuumslangarna runt motorn. :)

Dieselläckaget har jag inte kollat nå mer på men ser torrt ut runt filtret av det man ser just nu men ett nytt filter är införskaffat så ska kolla mer noggrannt när jag byter detta. :)

Bilen slog nyss om på 34000 mil. Förra ägaren har haft den mest stående som jag förstått och fixade för besiktning innan han sålde den.

Mvh

Skriv svar