mazda b2600 1.5 hytt. frågor och funderingar.

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

alvatar
Nybörjare

mazda b2600 1.5 hytt. frågor och funderingar.

Inlägg av alvatar » ons feb 03, 2016 23:41

Godkväll. Första inlägget här. Aldrig haft med 4x4 bilar att göra förut så jag är helt novis på ämnet.
Har sökt här samt google utan att bli så mkt vettigare.

Har precis köpt en mazda b2600 från år 2000. Bensinare ( törstig sådan! 1.3-1.4L/milen ) gått 12800mil enbart dock.

Det jag grubblar på är aningen högt tickande ( troligen ventilerna ) i början när motorn är kall? Är det normalt på dessa äldra bilar?
Drar dessa mazdor såpass mkt bensin som 1.3 i normala fall? Kör i ett par veckor 12 mil om dagen med denna. Dock max 90km/h och 95% landsvägspendlande av dom milen.

Har dubbfria vinterdäck ( jävulens påfund minst sagt ) men funderar på o köpa bättre beg för o ha på bilen då den framöver kommer gå som ren jakt och skogsbil. Vad passar på orginalfälgarna? Ska ta måtten o dylikt imorgon på min bils däck.

Bilen drar lite till höger när man kör. Framdäcket är även det aningen snedslitet på ytterkant på höger sida. Är det framvagninställning som behövs eller är det vanligt när framvagnen börjar bli lite till åren?

Är ford ranger och mazda b2600 samma bil kaross och delmässigt? Finns ju oftast lite mer prylar till jänkarna :)

Det var allt för ikväll. Ursäkta ev stavfel. Skriver på telen som inte gillar forumet tydligen?

alvatar
Nybörjare

Re: mazda b2600 1.5 hytt. frågor och funderingar.

Inlägg av alvatar » tor feb 04, 2016 11:50

Lite fler funderingar.

Tänkte införskaffa mig motor/växellådeskydd typ hasplåt. Finns det något färdigt att beställa eller blir det att bygga själv? Tänkte i så fall svetsa ihop en ram o bulta ihop på 4-6ställen samt typ durkplåt under det som skydd. Får se vad man kan hitta på o svetsar ihop.

Pepopp
Rutinerad

Inlägg av Pepopp » tor feb 04, 2016 19:12

Det är väl hydrauliska lyftare på en sådan motor? Ibland kan det hjälpa med ett olje- och filterbyte för att få bort tickandet. 12800 mil är ju inte extremt långt, tycker jag, så det borde väl få den tyst? Förbrukningen är väl rätt normal för typen.... Jag hade en Hilux, bensinare, tidigare och den drog sällan under 1,5 liter/mil.

Skickat från min YOGA Tablet 2-1050L via Tapatalk
Toyota Hilux 1991 och ett lass med motorcyklar. :woot:

"Den som aldrig gör nåt, han kan heller aldrig göra fel!"

alvatar
Nybörjare

Inlägg av alvatar » tor feb 04, 2016 20:12

Fullt möjligt att det är det. Tokletade bil i 5 dagar typ var 30min för jag behövde "jaktbilen" akut till nya bruksbilen skulle levereras. Hade tur o få denna för bra peng!

Okej då är det inte onormalt högt förbrukning även om de är högt :)

tersan
Hemmastadd

Inlägg av tersan » fre feb 05, 2016 16:02

Min B2600 drog normalt 1.2, vid mestadels blandad landsvägskörning. En ordentlig service med stift och luftfilter kan säkert hjälpa till att få ner förbrukningen lite, och en framvagnsinställning förstås. Kolla så att inga bromsar ligger an, och att frihjulsnaven kopplar ur ordentligt.

Mazdan och Forden är samma bil.
D-Max 3.0 -11
Polaris Sportsman -05

alvatar
Nybörjare

Inlägg av alvatar » fre feb 05, 2016 18:43

Okej då ligger den inte så dumt till nu så. Efter 5 tankar så är förbrukningen nere i 1.25l/milen. Stog still i ett garage några månader innan köp.

Ska göra en större service på bilen här i vår med lite nya delar i framvagnen då den känns lite sliten samt snedslitningen på däcket.
Så när det blir gjort så blir det hjulinställning samt nya fräsha däck till den.

Kanon tack då är det bekräftat. Då kan man shoppa forddelar till bilen större utbud där :)

Skriv svar