Har ett rejält boggisläp med trevägstipp och 2600kg men tänkte komplettera med ett hyfsat stort obromsat för att det blir så enkelt/billigt på alla sätt. Inga tungtransporter på denna utan mest snöskoter, lite plank och skräp/bråte då och då.
Ena bilen har tjänstevikt 1450 men får bara dra 600kg obromsat...
Alltså obromsat 650/750kg släp alltid ok då man lastar till max 600kg och då får man köra i 80km/h.
Man kan inte bötfällas på pappers uppgifterna enbart utan då måste vågarna fram och jag känner mig trygg då jag aldrig kommer att vara i närheten av de 600 med det släpet och den bilen.
Så har jag förstått det efter att ha pratat med Fogelsta/Brenderup
Obromsat släp -vad gäller.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Obromsat släp -vad gäller.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
Re: Obromsat släp -vad gäller.
jag antar att du har BE eftersom du har boggivagnen så då är det ok.
med BE så går man efter bruttovikten och inte totalvikten.
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Skall inte behövas... detta med obromsat är tydligen lite av ett undantag då det helt plötsligt blir halva tjänstevikten och totalvikter som räknas, typ 750kg vagn OK så länge du inte lastar så totalvikten överstiger det som står för obromsat i reg beviset.zZackEe skrev:jag antar att du har BE eftersom du har boggivagnen så då är det ok.
I vanliga fall, bromsade släp och B så går Polisen på regpapprena rakt av.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
där ser man,
jag gick in på transportstyrelsens sida:
Högsta släpvagnsvikt för obromsad släpvagn
Denna uppgift finns endast hos bilar av senare årsmodell.
Saknar släpvagnen bromsar får släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) inte överskrida detta värde.
så då är det ju grönt
jag gick in på transportstyrelsens sida:
Högsta släpvagnsvikt för obromsad släpvagn
Denna uppgift finns endast hos bilar av senare årsmodell.
Saknar släpvagnen bromsar får släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) inte överskrida detta värde.
så då är det ju grönt

SA2CEM