Gnissel i framhjul?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

johnnycobra
Hemmastadd

Gnissel i framhjul?

Inlägg av johnnycobra » ons feb 17, 2016 9:43

Jo jag skulle ju åka till Ica igår kväll. Tog kärringens Subaru Outback. Eftersom det var så sent och folktomt/biltomt och man åker förbi en jättestor parkering så stannade jag och sladdade i snön ett tag.

Har rätt nya dubbade vintersulor på och kände hur det bet rätt bra fram när jag försökte drifta (jag kan inte drifta för 5 öre men jag försöker iaf). Framhjulen absorberade en hel del kraft kändes det som, även i sidled.

När jag åkte därifrån så gnisslade det väldigt högt och otäckt från vänster fram. Vad kan det ha varit? Jag stannade och kände att hjulen satt fast och det gjorde de, men drog försäkerhetsskull åt lite med fälgkorset men det satt som berget. Tänkte då att det var nåt med bromsskivorna. Ljudet slutade när jag sedan åkte vidare. Kan ju tillägga att jag råkade köra in med framhjulet i en refug någon vecka innan, på samma ställe utövandes samma typ av aktivitet.
King Cab -01, något höjd - Såld
Dodge Ram 1500-07, 5,7 L Hemi, Höjd 3", Svart såklart... - Såld:(
Suzuki Samurai -91

mr.christian
Rutinerad

Re: Gnissel i framhjul?

Inlägg av mr.christian » ons feb 17, 2016 13:19

Klant... :lol:
Antar att frun inte läser på detta forum eftersom du vågar skriva vad du gör med bilen...

Jag hade en Vivaro som jag backade upp på en husuppfart och körde då mot deras kantning med ena bakdäcket - det var typ slipers eller nåt. När jag körde därifrån började det gnissla och en kilometer senare skar hjullagret...

johnnycobra
Hemmastadd

Inlägg av johnnycobra » ons feb 17, 2016 14:58

Hehe ja klantig är jag. Nä frun läser inte här, och du tror väl inte att jag heter johnnycobra på riktigt ändå :D

Aj fan hjullager tänkte jag inte på. Tack för att du delade med dig av erfarenheten. Får nog titta lite där.
Suzuki Samurai -91

mr.christian
Rutinerad

Inlägg av mr.christian » ons feb 17, 2016 17:48

JohnnyCobra var väl annars ett fränt artistnamn... :beer:
Om frun kommer på dig när du forumsurfar så får du bara säga att det är porrsurfning, hon kommer aldrig att kolla vilka bilforum du håller till på mer... :aargh:

johnnycobra
Hemmastadd

Inlägg av johnnycobra » ons feb 17, 2016 19:27

Ännu ett bra tips. Porrsurfar gör ju alla, per definition alltså mer normalt än att hänga på offroadforum.
Suzuki Samurai -91

mercedes
Rutinerad

Inlägg av mercedes » ons feb 17, 2016 22:51

Är det inte så enkelt att det hoppat in en sten mellan bromskivan och skölden?
Det brukar kunna gnissla rejält då. :)
Pajero 3.0 -92
Patrol 2.8TD-98

johnnycobra
Hemmastadd

Inlägg av johnnycobra » tor feb 18, 2016 9:40

Det är sant mercedes, hoppas det var så. Sen slutade det ju gnissla så förhoppningsvis for stenen ut. Om inte lagret rasar så kommer jag förutsätta att det var så. Får kränga av hjulet och kolla om det finns några spår på skivan. Tack för input!

Kanske ska sluta ut och sladda, gammal småfet småbarnspappa som man är :beer: Eller i alla fall montera kardanerna på samuraien så jag kör sönder min egen bil åtminstone..
Suzuki Samurai -91

Skriv svar