
köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att funka
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att funka
Hej Hur får ni grejorna att funka i lera och vatten,vatten som är rent går ju men lera dödar ju allt,generator och elen mår inge bra,hur gör ni ?????? lite tips skulle vara bra,helt klart behöver man ju inte köra där men det är ju lite kul,varför det är kul vet jag inte, man behöver ju inte köra i skogen heller men det är sjukt kul och lite spännande 

Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
Diesel med snorkel och ett lager med generatorer är mitt recept 

Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
det bästa måste ju vara en diesel med snorkel, samt mekanisk avstängning/vacum, och en el cirkpump så då man ska ner och bada hänger man av generatorremmen, men måste ju ha bra batterier, eller kanske ett separat till cirkpump. eller så flyttar man upp generatorn så långt de går och bara kör. men de lättaste för stunden är ju att bara skita i generatorn och bada skiten ändå 

Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
Snorkel på gwagen and u r good 2 go! Tänkt på allt redan,tyskarna.generator osv
1983 cheva pickis 4x4
Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
Så tyskarna har en tät generator och startmotor kommer det inte in vatten och lera på lamellen heller ??motorhead skrev:Snorkel på gwagen and u r good 2 go! Tänkt på allt redan,tyskarna.generator osv
Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
Är startmotorn känslig? Min sitter lågt och den har aldrig strulat för mig fast den fått bada i det mesta.
Det som brukar hända med generatorn är att kolen nöts ner väldigt fort annars brukar dom tåla det med ganska bra.
Det som brukar hända med generatorn är att kolen nöts ner väldigt fort annars brukar dom tåla det med ganska bra.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
Ja hela solenoiden va helt ner smetad av lera och kärvade ja hela startmotorn med, ja inuti så klartDanne skrev:Är startmotorn känslig? Min sitter lågt och den har aldrig strulat för mig fast den fått bada i det mesta.
Det som brukar hända med generatorn är att kolen nöts ner väldigt fort annars brukar dom tåla det med ganska bra.

Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
Hur djupt pratar i om förresten? Jag kör nog inte i djupare hål än max nån meter.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
Oj nån meter har jag inte kört, någonstans runt nittio centimeter har det nog varigtDanne skrev:Hur djupt pratar i om förresten? Jag kör nog inte i djupare hål än max nån meter.

Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
Vevhusventilationen får ALDRIG vara kopplad till luftfiltret....
(och så får vi se om någon vet varför????)
(och så får vi se om någon vet varför????)
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
Sidan där luft sugs in i motorn kan med fördel kopplas till filtret (om man inte redan har ett ventilerat lock eller något annat filter där), så den får ren luft in i motorn, men den andra sidan ska till insuget (via en PCV-ventil) , för att få vacuum...Lasse Suzican skrev:Vevhusventilationen får ALDRIG vara kopplad till luftfiltret....
(och så får vi se om någon vet varför????)
Men vad har det att göra med att köra i lera?
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
Kan det ha att göra med att inte oljan ska rinna den vägen i händelse av att bilen så att säga hamnar på fel köl? Dvs att motorn fortsätter med full kraft även med "tändningen" avslagen? Gäller väl främst Diesel?Lasse Suzican skrev:Vevhusventilationen får ALDRIG vara kopplad till luftfiltret....
(och så får vi se om någon vet varför????)
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
Det va ju mycket till hjälp tack för infon,och va det allt ??Lasse Suzican skrev:Vevhusventilationen får ALDRIG vara kopplad till luftfiltret....
(och så får vi se om någon vet varför????)
Re: köra i vatten och lera lite djupare hur får ni det att f
Är det för att det blir igensatt och därmed går motorn för (fett) då det är ännu sämre för miljön ??Lasse Suzican skrev:Vevhusventilationen får ALDRIG vara kopplad till luftfiltret....
(och så får vi se om någon vet varför????)