Köp av blazer 6.2
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Köp av blazer 6.2
Är sugen på jänkare igen, vill ha 4x4 och diesel. Har alltid sneglat på blazern, men aldrig kört nån, känner heller ingen som har en. Kör dryg 12 mil om dan när jag jobbar och jag undrar hur "komforten" är? Har haft massa jänkare och gillar det mjuka, men frågan är hur ljudvolymen är med dieseln. Kommer köra mest 50-80 väg. Kommer man ner runt litern milen eller är det drömsiffror? Är det nån med en ok blazer diesel som hellre vill åka lastbilsregistrerad bmw diesel så kan vi byta 

Polaris 570 sportsman -14
Fram king 58
Fram king 58
Re: Köp av blazer 6.2
Jämför man Blazern mot en vanlig personbil så har Blazern noll komfort skulle jag säga. Har en själv jag kör på somrarna och den känns väl någorlunda mjuk i fjädringen när man väl är uppe i 80-90 km/h på en fin väg. Men så fort man kör i stan och åker över fartgupp och ojämnheter så studsar man runt inne i kupén som en vante.klxmicke skrev:Är sugen på jänkare igen, vill ha 4x4 och diesel. Har alltid sneglat på blazern, men aldrig kört nån, känner heller ingen som har en. Kör dryg 12 mil om dan när jag jobbar och jag undrar hur "komforten" är? Har haft massa jänkare och gillar det mjuka, men frågan är hur ljudvolymen är med dieseln. Kommer köra mest 50-80 väg. Kommer man ner runt litern milen eller är det drömsiffror? Är det nån med en ok blazer diesel som hellre vill åka lastbilsregistrerad bmw diesel så kan vi byta
Ljudnivån har jag bara erfarenheter från två bilar jag åkt i som haft 6.2 diesel. Min och så en polares k10 pickup. Jag har ingen insugsdämpare kvar och dubbelt 2.5" avgassystem med en dämpare på var sida,och klart man kan ju prata med folk i bilen i 80-90 km/h men då låter det rätt rejält inne i kupén,och då har jag ändå ljuddämpat min en massa för några tusenlappar. Hur mycket jag än älskar min så skulle jag nog aldrig klara av att åka i den som bruksbil iallafall

Polarens pickup är därimot lite tystare,men då har ju den bara en enkelhytt så mycket oljud försvinner pga det. Han har insugsdämparen kvar men samma avgassystem som mig men hans är märkbart tystare.
Förbrukningen kan jag därimot inte säga nåt om. Kör min bara på somrarna så då har jag aldrig brytt mig om att räkna ut förbrukningen. En V8 med härligt ljud får dra mycket,det är bara att tanka och se glad ut

GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
Kanske blir till att skaffa en som ren hobby bil istället. Jag försöker alltid hellst kombinera hobby med vardag för att spara lite kulor, åka rolig bil istället för Svensson liksom. Men är det en halv plåga så får jag kanske ge upp blazer för vardagaåkning.
Fram king 58
Fram king 58
Fullt så plågsamt vet jag väl inte om det är. Visst, man får vad det blir med bladfjädring men ändå. Vettigt avgassystem är ett krav, och att ljudisoleringen under mattan finns för att dämpa vägljud. Just dieseln för inte så värst mycket mer oväsen än en bensinare.
Jag hade en med 6.2 som bruksbil i ett par år innan rosten gjorde sitt. Den gick i stort sett att köra på litern. Landsväg i upp till 80 är en sån bils mest trivsamma tempo.
Jag hade en med 6.2 som bruksbil i ett par år innan rosten gjorde sitt. Den gick i stort sett att köra på litern. Landsväg i upp till 80 är en sån bils mest trivsamma tempo.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Låter ju bra! Åker just nu bmw 530d 99:a och komforten är ju guld i den, men jag är inte så kräsen. Tänkte mest så den inte är som min lada niva jag hade förut, den var ju ingen bil utan mer som ett gårdsredskap. Pallade 5 mil i den innan fikapaushenke_99 skrev:Fullt så plågsamt vet jag väl inte om det är. Visst, man får vad det blir med bladfjädring men ändå. Vettigt avgassystem är ett krav, och att ljudisoleringen under mattan finns för att dämpa vägljud. Just dieseln för inte så värst mycket mer oväsen än en bensinare.

Fram king 58
Fram king 58
Ingen Blazer, men nästan, lite längre bara... Suburban 2wd har helt ok komfort och väghållning (jag åker Citroën till vardags och är kräsen på komfort och väghållning), 4wd har inte alls samma komfort, för min del är det dock 4wd som gäller i Subborna då jag inte dom som DD.
Dock borde komforten vara bättre i 4wd Subban än Blazern då den har längre hjulbas !??
Dock borde komforten vara bättre i 4wd Subban än Blazern då den har längre hjulbas !??
Mvh. Lundin B
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
Man sitter bra. Jag hade inga problem att åka 20 mil i sträck.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Hemmastadd
Åker som en kung i min Blazer K5 -82 6.2 diesel !!! har den inte som dd idag men min
förra blazer åkte jag till "vardags" med.
Håller man sej bara borta från allt för stora och grov mönstrade däck så
är både åk komfort & ljudnivå helt ok.
förra blazer åkte jag till "vardags" med.
Håller man sej bara borta från allt för stora och grov mönstrade däck så
är både åk komfort & ljudnivå helt ok.
-
- Beroende
Om du släpper tanken på GM och diesel så vill åka bekvämare så skall du titta på bronco, vettig ekonomi med en insprutad 358 och od låda dessutom en framvagn som gör att du slipper traktor gunget som blazern dras med.
Magnus
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Tanken på diesel släpper jag aldrig, finns inget annat, överlägsen motor!sebringZ28 skrev:Om du släpper tanken på GM och diesel så vill åka bekvämare så skall du titta på bronco, vettig ekonomi med en insprutad 358 och od låda dessutom en framvagn som gör att du slipper traktor gunget som blazern dras med.
Magnus
Fram king 58
Fram king 58
-
- Beroende
Då kan jag inte hjälpa dig!
Men du har fel
Magnus
Men du har fel

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
Ha ha, smaken är som baken. Tack för tipset iaf, jag gillar broncon men som sagt bristen på dieselmaskin gör att den går bort.sebringZ28 skrev:Då kan jag inte hjälpa dig!
Men du har fel![]()
Magnus
Fram king 58
Fram king 58