magnetventil diff y60

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Tofftin
Hemmastadd

magnetventil diff y60

Inlägg av Tofftin » lör mar 05, 2016 20:09

Idag var jag och körde min första träff med patrolen och det gick hur bra som helst förutom ett litet missöde med en krossad baklyckta :D jag vred om för att låsa diffen men jag tror inte att det hände något. Jag har läst lite på något forum från Australien att magnetventilen kan strula, hur kontrollerar jag lättast funktionen på den? Vågar jag spruta smörja in i den eller gör det bara saken värre? Ni som har klabbat med era hur har ni gjort?
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Mecu
Rutinerad
Kontakt:

Re: magnetventil diff y60

Inlägg av Mecu » sön mar 06, 2016 21:39

Tyvärr så är vakuumstyrningen till spärren lite känslig och det kan bli problem med funktionen av flera anledningar, och jag rekommenderar att man håller koll på kontrollampan för spärren så den läggs i/ur ordentligt.
Jag brukar i förebyggande syfte ibland spraya WD40 i ventilen, vakuumklockan och ledningarna däremellan och kolla så att det inte är läckage eller smuts i dem med tryckluft (och slangändarna lösa förstås).
Om ventilen fungerar dåligt kan den tas isär med lite krångel genom att räta ut låsblecken på de två plåthalvorna så att de sedan kan dras isär. Då kan ena anslutningen på ventilerna tas loss och nålventilen inuti kan tas ur och göras ren (ihop med några smådelar till så se till att inte tappa bort något ;))
Jag har sett förslag på patrol4x4.com att använda eftermarknads magnetsolenoider istället som ett alternativ.

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » mån mar 07, 2016 9:22

som magnus skrev ,
kolla att vakumet vänder i ventilen i motorumet, du har alltid sug , vid ej diff och vid diff aktiverad , ett vanligt fel är att rören under bilen är söder rostade , väldigt sällan det är fel på klockan på axeln , MEN GÖR ETT SKYDD NUU !!!
det är jättelätt att backa på en sten och knäcka klockan , den kostar över 7000kr och man måste riva hela bakaxeln för att byta den
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Tofftin
Hemmastadd

Inlägg av Tofftin » mån mar 07, 2016 16:41

Tack för svaren, då ska jag minsann blåsa ledningarna och riva ner ventilen och se till så att allt är rent och snyggt och sen blåser jag lite smörja i. Ang skydd så kände jag i fredags att det tog i klumpen några ggr så jag ska bygga skydd för både klocka och lock så jag inte skrotar dem i en sten.

Lampan lös inte när jag hade vridit om för låsning men förhoppningsvis fungerar det och börjar lysa när resten fungerar.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Ronnie79
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Ronnie79 » mån mar 14, 2016 20:59

Om jag inte missminner mig så går det även att använda magnetventilerna som sitter för att styra EGR:en. Den behöver du inte så sno dem. :mrgreen:
http://www.4x4expedition.se - Expeditioner där DU kan delta!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!

Skriv svar