Balanseringspåse för offroadhjul- vart köper man dem?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Balanseringspåse för offroadhjul- vart köper man dem?
Nån som vet?
Finns det med både sand och plastkulor?
Vad är att föredra?
Finns det med både sand och plastkulor?
Vad är att föredra?
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
-
- Beroende
-
- Hemmastadd
det är svårt att balansera stora däck så man häller i som små genomskinliga plastkulor ett par dl i vaje däck så ballanserar dom liksom däcket automatiskt & sitter kavar av statisk elektrisitet funkar mkt bra faktisktMPalm skrev:Vad är detta? Funkar det?
Balanseringspåse har jag aldrig hört talas om, däremot fyller skogsmaskinförarna däcken med saltlösning men det är nog inget för oss bilister

alltså i stället för blyvikterna & mkt bättre dock gansla dyrt

-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Saltlösningen är knappast för balansering, utan för att få vikt på hjulenMPalm skrev:Vad är detta? Funkar det?
Balanseringspåse har jag aldrig hört talas om, däremot fyller skogsmaskinförarna däcken med saltlösning men det är nog inget för oss bilister
Vätskefyllda hjul på traktorer istället för vikter..tex
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
-
- Hemmastadd
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
i mina 33" skulle det vara 1,5 dl sand/däckturbomicra skrev:det är svårt att balansera stora däck så man häller i som små genomskinliga plastkulor ett par dl i vaje däck så ballanserar dom liksom däcket automatiskt & sitter kavar av statisk elektrisitet funkar mkt bra faktisktMPalm skrev:Vad är detta? Funkar det?
Balanseringspåse har jag aldrig hört talas om, däremot fyller skogsmaskinförarna däcken med saltlösning men det är nog inget för oss bilister![]()
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
sand är väll tyngere än plast kan vara det kanskemattebigge skrev:i mina 33" skulle det vara 1,5 dl sand/däckturbomicra skrev:det är svårt att balansera stora däck så man häller i som små genomskinliga plastkulor ett par dl i vaje däck så ballanserar dom liksom däcket automatiskt & sitter kavar av statisk elektrisitet funkar mkt bra faktisktMPalm skrev:Vad är detta? Funkar det?
Balanseringspåse har jag aldrig hört talas om, däremot fyller skogsmaskinförarna däcken med saltlösning men det är nog inget för oss bilister![]()

-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
-
- Beroende
Stämmer fint det, de fyller ju upp till övre fälgkanten så det skulle bli rätt intressant att damma på i 100km/h in i nån tvär kurva med den extraviktenmattebigge skrev:Saltlösningen är knappast för balansering, utan för att få vikt på hjulenMPalm skrev:Vad är detta? Funkar det?
Vätskefyllda hjul på traktorer istället för vikter..tex

Plastkulor o sand var helt nytt för mig, låter rätt vettigt..
-
- Beroende
Hej. Plastkulorna heter Counteract Balancing Beads och ska gå att köpa hos din lokala däckhandlare. Särskilt om han även jobbar med lastbilsdäck. Precis som nämnt blir kulorna statiska och sitter kvar även om bilen står still – upp till en månad, om det inte åskar ... Har kört med "påsar" i 33- och 35-tumsdäck och det har funkat fint. Det enda som är lite tråkigt är att det kan fara ut lite kulor när däcken luftas ur. Själva kulorna är inte större än sockerkorn.
Ett billigare tips är hagel – US 3-or, eller något. Blir tyvärr en del blydamm som inte är nyttigt och varje gång bilen stannar så trillar de naturligtvis ner.
(Fast idag börjar ju stålhagel bli allt vanligare.)
Ett billigare tips är hagel – US 3-or, eller något. Blir tyvärr en del blydamm som inte är nyttigt och varje gång bilen stannar så trillar de naturligtvis ner.
(Fast idag börjar ju stålhagel bli allt vanligare.)
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?