Offroad eller 4x4 bygge
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Offroad eller 4x4 bygge
Hej alla 4x4 kunning!
Det ligger till så att jag har några 4x4 funderingar.
1) Går det att bygga om en Volvo 745/945 till 4wd och regga som gatubil.
2) Fördel kontra nackdel JEEP, land/range rover, Toyota Landcruiser
Jag har Inga planer på en offroad banbil I dagsläget utan en gatureggad bil som tar sej fram lite bättre.
Tacksam för alla tips, tricks och förslag!
Det ligger till så att jag har några 4x4 funderingar.
1) Går det att bygga om en Volvo 745/945 till 4wd och regga som gatubil.
2) Fördel kontra nackdel JEEP, land/range rover, Toyota Landcruiser
Jag har Inga planer på en offroad banbil I dagsläget utan en gatureggad bil som tar sej fram lite bättre.
Tacksam för alla tips, tricks och förslag!
Re: Offroad eller 4x4 bygge
Måste det vara bygga om en volvo eller nöjer han sig med en volvo kaross på en ram med 4x4?
Det gör det hela enklare och finns redan någon här på forum med 740 kaross om inte flera.
Det gör det hela enklare och finns redan någon här på forum med 740 kaross om inte flera.
Re: Offroad eller 4x4 bygge
Tanken är att behålla 745 karossen. Mej veteligen är det enklast. Någon som har tips angående passande underreden?
Har hört att JEEP Cherokee underreden ska passa något så när.
Har hört att JEEP Cherokee underreden ska passa något så när.
Re: Offroad eller 4x4 bygge
Är absolut inte säker men dom är väll inte rambyggda?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Offroad eller 4x4 bygge
Det går att ordna I så fall.
Re: Offroad eller 4x4 bygge
Kaross och ram sitter ihop på Cherokee, så det är väl lättare att ta en lös ram med så lika hjulbas som 740´n.PinkGenie skrev:Det går att ordna I så fall.
TGB 13
Re: Offroad eller 4x4 bygge
Varför ska du krångla till de å uppfinna hjulet igen?
Som du skriver så vill du ha en gatreggad bil som tar sig fram bättre... Köp då en Cherokee eller något annat.. Så har du redan en bra grund å bygga på.. Som är 4wd från början..
Börja bygga på en Volvo 745, sfro besikta å bygga om hela framvagn mm... Å bara lägga ner de arbetet för den ska "ta sig fram lite bättre"... Är de värt de?
Nja... Börja på en lämpligare bil än 745 är min åsikt
Som du skriver så vill du ha en gatreggad bil som tar sig fram bättre... Köp då en Cherokee eller något annat.. Så har du redan en bra grund å bygga på.. Som är 4wd från början..
Börja bygga på en Volvo 745, sfro besikta å bygga om hela framvagn mm... Å bara lägga ner de arbetet för den ska "ta sig fram lite bättre"... Är de värt de?
Nja... Börja på en lämpligare bil än 745 är min åsikt
Senast redigerad av Gravander den sön mar 20, 2016 13:24, redigerad totalt 1 gånger.
Crew of
Offroaders Bohuslän
Offroaders Bohuslän
Re: Offroad eller 4x4 bygge
Tack för tipsen.
Det är så att jag är förtjust I komforten I just 745 Volvo. Det är lite därför jag vill bygga om den. Har sett en del olika byggen folk gjort så varför inte göra det jag med.
Vilka ramar kan pasa under en 745?
Det är så att jag är förtjust I komforten I just 745 Volvo. Det är lite därför jag vill bygga om den. Har sett en del olika byggen folk gjort så varför inte göra det jag med.
Vilka ramar kan pasa under en 745?
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 213
- Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:20
- Ort: Ludvika
Re: Offroad eller 4x4 bygge
Det är tydligen 109,1 tums hjulbas 277 cm
Land rover 109 är väl det som först dyker upp i skallen så klart och Enligt Google så är izuzu rodeo och jeep wagoneer samma M,fl enligt nedanstående sida
http://www.roadkillcustoms.com/hot-rods ... z43RibJBAL" onclick="window.open(this.href);return false;
Lycka till
Land rover 109 är väl det som först dyker upp i skallen så klart och Enligt Google så är izuzu rodeo och jeep wagoneer samma M,fl enligt nedanstående sida
http://www.roadkillcustoms.com/hot-rods ... z43RibJBAL" onclick="window.open(this.href);return false;
Lycka till
Bättre med en terrängbil i skogen än tio på gatan
Re: Offroad eller 4x4 bygge
Ja just komforten lär ju inte bli den samma,du kanske menar själva inredningen,men om du gillar modellen så kör hårtPinkGenie skrev:Tack för tipsen.
Det är så att jag är förtjust I komforten I just 745 Volvo. Det är lite därför jag vill bygga om den. Har sett en del olika byggen folk gjort så varför inte göra det jag med.
Vilka ramar kan pasa under en 745?

Re: Offroad eller 4x4 bygge
74* Har ju redan ganska bra markfrigång till grusvägar etc.
Släng på lite bättre däck och någon låsning i diffen så borde den väl ta sig fram fullt tillräckligt för fisketurer.
Annars så låter det som ett trevligt bygge =)
kommer du till skott så glöm inte en tråd med bilder här!!
Vill han ha tips på en RR classic ram med genomgångna axlar så finns det nära Hedekas.
pris får han ta reda på själv =)
Släng på lite bättre däck och någon låsning i diffen så borde den väl ta sig fram fullt tillräckligt för fisketurer.
Annars så låter det som ett trevligt bygge =)
kommer du till skott så glöm inte en tråd med bilder här!!
Vill han ha tips på en RR classic ram med genomgångna axlar så finns det nära Hedekas.
pris får han ta reda på själv =)
Re: Offroad eller 4x4 bygge
Här kan du få inspiration..
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226125" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Offroad eller 4x4 bygge
jag själv tog en blazer ram -87 med tillhörande bromsservo å en gammal volvo v70n -02 kaross...
bara å ta på sig tänkarmössan å spendera lite tid med att knåpa ihop vad som faller en in.....
ta det som finns runt dig å sen e den klar att bruka...kan ju säga att inget passar rakt på..
bara å ta på sig tänkarmössan å spendera lite tid med att knåpa ihop vad som faller en in.....
ta det som finns runt dig å sen e den klar att bruka...kan ju säga att inget passar rakt på..
blazer/v70n 4wd å me v8.
Plymouth 1937
Plymouth 1937
-
- Rutinerad
- Inlägg: 348
- Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
- Ort: Karlskrona, Blekinge
Re: Offroad eller 4x4 bygge
Jag skulle kunna se ett mervärde i en av de sista modellerna, V90, snygga hållbara bilar med bra utrymme och kvalitet m.m. Sedan hinka på en sån kaross på ett + 30år gammalt chassi med en skapligt modern dieselmotor. "Lagom" höjd med lite modernt XC-stuk. Då är jag med i tanken alla dagar...

Re: Offroad eller 4x4 bygge
Nu ska vi ju inte heller hämma kreativiteten här, det är klart enklare att köpa en färdig 4wd-bil, ja. Det är ännu enklare att sätta sig vid TV-sporten och skrika "domarjävel".
740-komforten lär ju vara svår att behålla, åtminstone med att sätta bilen på ett annat chassi. Då kommer den ju gå precis som en sådan bil du tar chassit från, bara med en 740-kaross.
Skall du nu behålla Volvons botten, så är ju troligtvis det enklaste att bygga om för att fästa upp en stel axel fram, vilket mest troligt kommer påverka komforten negativt det med. Att bygga 4x4 på Volvons framvagn vet jag inte om det är så jävla enkelt.
Enkelt blir det förvisso inte hur du än gör.
Men jag får några tankar i alla fall.
C202 har väl M45-låda? Denna är besläktad med de M46 och M47-lådor som sitter i 700-serien. Kan ju vara något att tänka på när det gäller fördelningslådor osv.
Volvo 960 samt S/V90 95-98 års modell, har en annan framvagn som använder i stort sett samma komponenter som 850. Jag vet inte hur 960-spindlarna ser ut kontra 850, men på en 850 har man ju så klart drivning så något går kanske att bygga ihop där om man vill ha IFS. Observera att 940 behåller den gamla framvagnen från 740 även efter 1995.
Volvos bakaxlar är ju i stort sett en Köpingbyggd variant av Dana 30...kan vara bra att veta.
Om jag har ett färdigt recept? Nej självklart inte. Men jag gillar att spåna lite ibland...
Och knasbyggen är alltid kul, så länge de är just kul.
Enkelt blir det inte hur du än gör, och vill man ha en någorlunda kapabel, billig och färdig bil snabbt, och som är snarlik en 745 på långt håll, så finns det gott om XJs att köpa.

740-komforten lär ju vara svår att behålla, åtminstone med att sätta bilen på ett annat chassi. Då kommer den ju gå precis som en sådan bil du tar chassit från, bara med en 740-kaross.
Skall du nu behålla Volvons botten, så är ju troligtvis det enklaste att bygga om för att fästa upp en stel axel fram, vilket mest troligt kommer påverka komforten negativt det med. Att bygga 4x4 på Volvons framvagn vet jag inte om det är så jävla enkelt.
Enkelt blir det förvisso inte hur du än gör.
Men jag får några tankar i alla fall.
C202 har väl M45-låda? Denna är besläktad med de M46 och M47-lådor som sitter i 700-serien. Kan ju vara något att tänka på när det gäller fördelningslådor osv.
Volvo 960 samt S/V90 95-98 års modell, har en annan framvagn som använder i stort sett samma komponenter som 850. Jag vet inte hur 960-spindlarna ser ut kontra 850, men på en 850 har man ju så klart drivning så något går kanske att bygga ihop där om man vill ha IFS. Observera att 940 behåller den gamla framvagnen från 740 även efter 1995.
Volvos bakaxlar är ju i stort sett en Köpingbyggd variant av Dana 30...kan vara bra att veta.
Om jag har ett färdigt recept? Nej självklart inte. Men jag gillar att spåna lite ibland...

Enkelt blir det inte hur du än gör, och vill man ha en någorlunda kapabel, billig och färdig bil snabbt, och som är snarlik en 745 på långt håll, så finns det gott om XJs att köpa.

Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.

Willys MB - i småbitar

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
