GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

soren60
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: tor nov 07, 2013 1:33

GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen

Inlägg av soren60 » tis apr 26, 2016 0:12

Jag har en 6.2L diesel monterad i en personbil, och har startproblem när bilen har stått över 12 timmar.
Motorn startar till och går i 5 sekunder, därefter börjar den halta men "tar sig" igen efter några sekunder.
Sedan går motorn fint.

Vid något tillfälle har bilen blivit stående en hel vecka, det startar den till men lägger sedan av helt.
Då måste man tillgripa hela luftningsprocessen för att få den att starta igen.

Jag har kännt en viss diesellukt, som jag inte kunnat lokalisera.
Till slut fann jag en läckande mekanisk matarpump.
Efter byte av denna trodde jag att problemet var borta, men nu märkte jag samma symtom igen.
Vad kan det bero på?

Det verkar som att insprutningspumpen töms på diesel när den står, och att den startar till på det som finns i spridarrören.
Har ni några idéer?

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 209
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen

Inlägg av JZ » tis apr 26, 2016 3:51

Backventil på matarledningen innan pumpen, alternativt en elektrisk matarpump.

soren60
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: tor nov 07, 2013 1:33

Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen

Inlägg av soren60 » tis apr 26, 2016 12:51

JZ skrev:Backventil på matarledningen innan pumpen, alternativt en elektrisk matarpump.
Jag har kompletterat med en elektrisk matarpump monterad vid tanken.

Backventil, menar du att det finns en sådan som kan vara defekt?
Eller ska man eftermontera en sådan?

Fristadbo
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: fre jan 06, 2012 15:56

Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen

Inlägg av Fristadbo » tis apr 26, 2016 13:20

I framändan på pumpen sitter en returledning.
Denna går det till en nippel som sitter skruvad på pumpen. I botten på denna nippel finns en backventil som ska förhindra att bränslet rinner ur pumpen när bilen står.

Lossa returledningen
Skruva loss backventilen och rengör.
Kan sitta mycket gegga och bös i den

soren60
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: tor nov 07, 2013 1:33

Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen

Inlägg av soren60 » tis apr 26, 2016 16:25

Det kräver att insuget plockas bort antar jag?

soren60
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: tor nov 07, 2013 1:33

Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen

Inlägg av soren60 » tis apr 26, 2016 22:10

Nu har jag kollat, och nippeln sitter bra till.

Jag har lite svårt att tänka mig att dieseln kan försvinna denna väg.
Nippel sitter i överkant på pumpen, och slangen drar iväg uppåt.

Kan möjligen dieseln rinna in i motorn via axeltätningen?

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen

Inlägg av henke_99 » ons apr 27, 2016 9:26

Det kan komma in luft nånstans på retursidan o då rinner dieseln tillbaka. Du har både returledningen till tanken och dom små slangarna på spridarna, även dom är kopplade till returen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Lundin B
Hemmastadd
Inlägg: 186
Blev medlem: tis okt 16, 2012 0:50
Ort: Östra Ljungby

Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen

Inlägg av Lundin B » ons apr 27, 2016 13:05

Hade ett liknande problem, var ett trasigt rör inne i tanken på armaturen, dvs den sög luft där, funkade bättre med full tank då, så att nån form av att luft kommer in ställer till det ordentligt, min funkade hur bra som helst på tomgång, men började bråka efter man kört en stund, armaturen rörde sig i tanken när man körde och luft sögs in då...

Då hade jag monterat nya bränsleledningar och elektrisk pump först, vilket hjälpte en del, men inte helt...
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11

Fristadbo
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: fre jan 06, 2012 15:56

Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen

Inlägg av Fristadbo » tor apr 28, 2016 12:18

soren60 skrev:Nu har jag kollat, och nippeln sitter bra till.

Jag har lite svårt att tänka mig att dieseln kan försvinna denna väg.
Nippel sitter i överkant på pumpen, och slangen drar iväg uppåt.
Fast pumpen är ju trycksatt av den mekaniska bränslepumpen. Trycket finns kvar i toppen när du stänger av motorn. Därför sitter det en backventil där...

När min pump tappade trycket satte jag en slangtång på returledningen och lät bilen stå i ett par dagar. När jag sen provade å starta funkade den kalas!
Du kan även byta returledningen mot en genomskinlig bränsleslang. Då ser du direkt om det bubblar i bränslet om den drar luft.

Skriv svar