Saxlyft och servicelyft går helt bort då dom är så enbart är bra till att byta olja och däck men så fort man ska göra något annat så är den i vägen å det grövsta. Det enda dom funkar riktigt bra till är att använda som höj- och sänkbar arbetsbänk. En hemmabyggd ramp att köra upp på är minst lika effektiv som en saxlyft. Jag vill nog påstå att saxdomkraften från en volvo 240 har mer användningsområden än en saxlyft.
Har du möjlighet så skaffa en tvåpelarlyft. Oändligt med användningsområden och det är nästan värt att bredda garaget om det är för smalt bara för att få en sådan istället för en saxlyft om man inte har plats.
Fördelar;
-Gott om plats att jobba under bilen.
Man kan lyfta karosser och finlira ner dom på ett chassi.
-Det är inget som är i vägen på golvet. (många saxlyftar har en kabeltunnel som alltid är i vägen när man ska lyfta ner växellådor.
-Man kan steglöst justera höjden utan att behöva höja och sänka flera meter pga säkerhetsspärrar varenda gång man ska upp och ned med bilen.
-Man behöver inte krånga med klossar utan väljer med större frihet exakt vart man har för avsikt att lyfta.
-När man inte har en bil inne så kan man köra upp armarna så är den inte i vägen sånär som på två pelare istället för ett stort härk som tar upp en stor del av golvytan vilket gör att man kan använda ytan mer effektivt och inte bara till en lyft.
Nackdelar;
Bara för att jag inte kan utelämna nackdelarna helt då så får det väl bli att man inte kan ha tvåpelarlyftar till höj- och sänkbara arbetsbänkar och att det möjligtvis kan vara enklare att serva sin åkgräsklippare på en saxlyft.
Nej jag är inte alls partisk i lyftfrågan.