I'm back! The Pajero-saga continues

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av JohnE » tor apr 28, 2016 17:07

...tur man inte är nå duktig på att spåra ur iaf :flame: :lol:

Småtrist dock, högra winchen är en liten specialare, lite smalare så den får plats bättre, och 40-nånting meter wire istället för mer normala 30m. Dock råkade dom skicka med 30-meters syntetlina till den, det var kanske lite dumt. Får höra vad de säger om den tankevurpan.
Bild

Besiktning om några dagar, sen ärre nog dags att bygga kofångare :woot:

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av JohnE » fre maj 06, 2016 22:05

Rätt trist uppdatering, men ändock en uppdatering och en liten frågeställning;

Noterade att längsgående bromsrören till bakre bromsarna var dåliga, så jag bytte dem bägge innan besiktningen kunde slå ner på dem. Tyvärr var jag lite oförsiktig, så jag måste ha kommit åt dieselledningarna runt tanken, så jag orsakade ett läckage som märks när bilen är igång.
Kunde täta det tillfälligt med kemisk metall, men det är en lagning jag kommer behöva göra bättre.
Det är tank-armaraturen som läcker, och den är lika rutten som på min gamla Pajero. Tanken ser duktigt rutten ut från ovansidan också, så jag lutar åt att göra en ordentlig switcha'roo här. Överväger att antingen beställa en ny tank (~5000:-) eller använda de pengarna och svetsa ihop en egen, med en lite stöttåligare bottenplåt och sen anpassa tanken så den är lätt att hålla ren efter lerbesök. Den här tanken var så grisig ovanpå att det var helt löjligt. Åker ju på samma problem igen om ett gäng år om jag tar en ny tank med samma design :|

Kommentarer? Aldrig byggt en tank förrut, och den här har inte direkt....lätta och "kantiga" former.


Enormt stort retroaktivt tack till Volvojonas hur som helst, som för en väldig massa år sen ordnade med en cd-skiva med verkstadshandböcker till Mitsubishi, har haft nytta av den så fruktansvärt många gånger. :beer:

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av JohnE » tor nov 03, 2016 22:19

Äntligen har mitt taktält kommit! Det är vackert och underbart och fantastiskt och..och...och...helt magiskt! ( :lol: )
Det kom lite för sent dock, jag hade hoppats på att få till en tripp här innan hösten blev vinter, men jag och sällskap åkte utan tältet och hyrde en stuga ute i skogen istället. Tyvärr. Så första "riktiga" testet verkar få vänta till våren tyvärr.
Menmen, ibland rår man inte på frakt-tiderna. :beer: Jag har åtminstone känt och klämt lite på det! :tumbup:

Bild

Bild

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av JohnE » sön jun 18, 2017 21:35

Äntligen en liten vettig uppdatering man kan glädjas åt!
Efter drygt ett år av bara strul med den här nya MK3'an så går den äntligen som den ska. Nu för drygt en vecka sen blev det eldprovet - Mot Norge för en långhelg campande och fiskande!

Efter att ha betat av de stora vägarna förbi Oslo så kom vi till slut in på de små trevliga vägarna på Norska landsbygden. Som jag hade längtat!
Bild

Mitt resesällskap, Emre, var inte sen att dra fram fiskespöet vid första bästa tillfälle.
Bild

Nu äntligen blev det test för mitt taktält som jag så länge velat ha. Fick ju leverans i höstas, men de första snöflingorna kom tidigt, så det blev inget annat än att provsova det litegrann utanför garaget. Nu däremot, rakt in i elden utan att passera glöden.
Bild

Det här är en ny typ av campande för mig - genom åren har jag alltid haft husvagn, med dess fördelar och nackdelar. Jag fick snabbt känslan av att jag kommer bli nöjd med min "downsizing" till taktält. Lite lägereld fixar vilken stämning som helst!
Bild

Sen handlade visst helgen till stor del om fiske. Tydligen. :lol: Åtminstone för mitt resesällskap, min prioritering låg mest i att njuta och lista ut vad som fungerar och inte fungerar i denna typen av resande. Men, alla ska vara nöjda, så det var bara att hiva i båten på lämpligast möjliga plats!
Bild

När man själv inte är så speciellt hardcore fiskare, så är det tur att det finns andra leksaker att syssla med istället :woot: :tumbup:
Bild

Detta var en lagom lång och oerhört lärorik helg. Förutom att bilen levererade närapå 180mil utan att någon gång ens hicka, så var testet av tältet en stor framgång. Generellt sett har jag skarpt ogillat tält, men jag sov fantastiskt gott i detta. Det är reält byggt, smidigt att fälla upp och ihop, och framför allt! Man slipper försöka hitta plana gräsmattor som ändå alltid är genomblöta!
Helt fantastiskt! :mrgreen:
Inför fjärde och sista natten råkade vi ut för ett litet missöde i form av miljarder nykläckta myggor. Efter ett lite panikartad flykt från lägerplatsen försökte vi hitta en ny lämplig sådan. En liten tjärn på kartan var lockande, men vägen dit var i tämligen dåligt skick och utan möjlighet att vända med båten i släptåg. Bara bita i det sura äpplet och tugga sig igenom lervällingen till skogsväg. Nu vet vi även att lågväxel och diffspärrar fungerar, tack och lov! ....även om 18"arna kanske var största boven i dramat.. :mrgreen:
Bild


En riktigt kul helg allt som allt, och framför allt är det ruskigt skönt att bilen fungerar som den ska igen. Nu är det hög tid att få den att se lite ball ut också, och med det vet ni mycket väl vad jag menar! :wink:

På återseende! 8)
Senast redigerad av JohnE den mån jun 19, 2017 6:40, redigerad totalt 1 gånger.

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av Lars 9k » sön jun 18, 2017 23:23

Härligt att det äntligen blev "skarp läge" för tältet. Jag skall själv iväg på en fyra veckors tripp med mitt Gordigear imorgon! :D
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av JohnE » tor aug 03, 2017 23:06

Jahapp, då är det skarp läge igen då! Hoppas det gick bra på din sväng Lars. =)
För ett par dagar började man rulla norrut och nästa gång man får se Västerås är inte förrns i slutet på september :beer: :tumbup:
...om nu allt går som jag önskar vill säga. Bilskrället håller ihop, garagelarmet håller käften, solen är varm, ölen är kall, måsarna skiter nån annanstans, osv osv. :roll: :lol:
Hann tyvärr inte med allt jag hade på min att-göra-lista innan resan...men..vafan. Ibland måste man bara dra!

Har byggt lådsystem/kök i skuffen också! Ska ta nån kväll och ladda upp bilder på det också tänkte jag. :)

Bild

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av JohnE » sön okt 29, 2017 17:31

Just ja! Här var det en stund sen man uppdaterade - igen. Tiden går så fort när livet händer, det är skumt det där.. :roll: :beer:

Varit iväg på en långtur som sagt, men först några bilder på skuffen.
Byggde lite förvaring som sagt.
Stomme i enkel och billig plywood, anpassad för att kunna använda original lastsäkringsögglor för att spänna fast skiten.
Bild

Gjorde bottenplattan lite kortare än överdelen för att kunna nyttja originalutrymmet under skuffmattan.
Bild

Såhär blev det! Undertill är det grovförvaring för campingbord, stolar, kängor, gasflaska för köket, diskbalja med mera. Överst har jag i vänstra lådan ett gasolkök och i högra lådan skafferi och allmän fin-förvaring, typ bestick, kryddor, tallrikar ect.
Kylskåpet är ett 65-liters, 12-volts Isotherm kompressorskåp med frysfack.
Bild




Höga kusten-bron har ni ju redan fått bild på, så då är det ju avslöjat att jag drog mig norrut.

Mot Norge (igen) och mot kusten! Det blev många färjor utmed gamla kustriksvägarna i Norge.
Bild

Bild

Målet med resan var fantastiska Lofoten. Låter några bilder tala för sig själva :-)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av macke » sön okt 29, 2017 18:48

Så fett :tumbup:
TGB 13

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av Robe » sön okt 29, 2017 19:14

Jäklar vad mäktigt!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av Lars 9k » sön okt 29, 2017 19:23

Härligt och vackra bilder!!
Vi var ute om Lofoten också, blev ni lika besvikna på Å som vi blev, eller ni körde kanske inte ända ut?
Nöjda med tältet?



http://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/459-sk" onclick="window.open(this.href);return false;åne-nordkap/
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av JohnE » tor nov 02, 2017 21:41

Lars 9k skrev:Härligt och vackra bilder!!
Vi var ute om Lofoten också, blev ni lika besvikna på Å som vi blev, eller ni körde kanske inte ända ut?
Nöjda med tältet?
Kul att du nämner det... :lol: :roll:
Vi tog färja från Bodö till Moskenes, och sen svängde vi ut mot Å. Förvånade och besvikna :roll:
Överlag måste jag dessutom tillägga att det finns många andra ställen i Norge som jag tycker är vackrare och mer sevärda än Lofoten - och då har jag ändå en hel del platser kvar på att-se-listan :)
Varit avundsjuk på era resor en längre tid nu. Vill gärna följa med vid tillfälle, har ni någonting inplanerat för 2018?

Tältet är jag oerhört nöjd med! Det har levererat natt efter natt, det var så pass bra att jag har varit tvungen att se mig om efter ny säng i hemmet, då jag faktiskt sovit bättre i tältet än i min egna säng. Dagens I-landsproblem.
Två nätter kände jag mig tvungen att montera av snöskyddet på tältet, det blåste 15-16 sekundmeter och jag var på riktigt orolig för att grejerna skulle slitas sönder av vinden. Oljudet av snöskyddets flaxandet hjälpte inte sömnen heller direkt :lol:
När termometern klev ner till nollan och under nollan så tyckte jag det blev lite väl mycket kondens på insidan, jag som är van vid husvagn ogillar sånt kraftigt. Meeen det finns ju lösningar på det också.

Här är för övrigt en till bild på hur köket/inredningen ser ut.
Bild

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av Lars 9k » tor nov 02, 2017 22:24

Vår plan för 2018 är Island och vi tar slår gärna sällskap med fler. Tidpunken vi planerar är sept men det är just nu inte huggit i sten.

http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... land-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ang kondensen, hur mycket öppnade ni "sidofönstrena"? Vi brukar öppna dragkedjan några dm på var sida för att förbättra ventilationen när det är kondensrisk. Tar emot lite när det är kallt men motverkar kondensen.

Sen blir det ju blött under madrassen hur man än gör, men det håller sig ju där och torkar upp ganska kvickt om man väl får lyft upp madrassen.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av JohnE » tor nov 02, 2017 23:33

Lars 9k skrev: Ang kondensen, hur mycket öppnade ni "sidofönstrena"? Vi brukar öppna dragkedjan några dm på var sida för att förbättra ventilationen när det är kondensrisk. Tar emot lite när det är kallt men motverkar kondensen.

Sen blir det ju blött under madrassen hur man än gör, men det håller sig ju där och torkar upp ganska kvickt om man väl får lyft upp madrassen.
Tror till och med jag hade sidofönster-markiserna nerfällda när det var som kallast. Det kanske inte hjälpte till direkt, hmm. Tack för tipset!
Lars 9k skrev:Vår plan för 2018 är Island och vi tar slår gärna sällskap med fler. Tidpunken vi planerar är sept men det är just nu inte huggit i sten.

http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... land-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men jösses. Har det pågått någon tankeläsning här?
Jag spenderade 10 dagar på Island över nyår nu 16/17, och kom fram till att jag vill åka tillbaka dit med färja och egen bil, för att åka ön runt. Jag har också kommit fram till att sensommar vore den bästa tiden.
Jag hade dock en lite större resa i åtanke, så jag hade temporärt tänkt 2019. Kanske jag borde justera om planerna lite.
Vi kanske bör ta det här i privat meddelande istället, men nu tänkte jag släcka lampan och sova.

7'e januari, Jökulsárlón. Längre österut var jag inte nu i vintras.
Bild

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av Lars 9k » fre nov 03, 2017 5:27

JohnE skrev:
Lars 9k skrev: Ang kondensen, hur mycket öppnade ni "sidofönstrena"? Vi brukar öppna dragkedjan några dm på var sida för att förbättra ventilationen när det är kondensrisk. Tar emot lite när det är kallt men motverkar kondensen.

Sen blir det ju blött under madrassen hur man än gör, men det håller sig ju där och torkar upp ganska kvickt om man väl får lyft upp madrassen.
Tror till och med jag hade sidofönster-markiserna nerfällda när det var som kallast. Det kanske inte hjälpte till direkt, hmm. Tack för tipset!
Lars 9k skrev:Vår plan för 2018 är Island och vi tar slår gärna sällskap med fler. Tidpunken vi planerar är sept men det är just nu inte huggit i sten.

http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... land-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men jösses. Har det pågått någon tankeläsning här?
Jag spenderade 10 dagar på Island över nyår nu 16/17, och kom fram till att jag vill åka tillbaka dit med färja och egen bil, för att åka ön runt. Jag har också kommit fram till att sensommar vore den bästa tiden.
Jag hade dock en lite större resa i åtanke, så jag hade temporärt tänkt 2019. Kanske jag borde justera om planerna lite.
Vi kanske bör ta det här i privat meddelande istället, men nu tänkte jag släcka lampan och sova.

7'e januari, Jökulsárlón. Längre österut var jag inte nu i vintras.
Bild

:tumbup: :mrgreen: :tumbup:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: I'm back! The Pajero-saga continues

Inlägg av heurlin » fre nov 03, 2017 16:39

Inte hålla Islandsplaner hemliga nu ;)
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Skriv svar