Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
kenny_69
- Veteran
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
- Ort: Motala
Inlägg
av kenny_69 » lör jun 04, 2016 13:04
Tja!
Finns det nån typplåt eller liknade med utväxling på en Pajero MK1 bensinare-87
Utan att öppna upp och kolla. Eller om nån har koll ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Danne
- OffroadGeek
- Inlägg: 4758
- Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
- Ort: Arboga/Västmanland
-
Kontakt:
Inlägg
av Danne » lör jun 04, 2016 16:35
Om jag får ramnummer eller regnummer kan jag förmodligen kolla.
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
kenny_69
- Veteran
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
- Ort: Motala
Inlägg
av kenny_69 » lör jun 04, 2016 21:05
Hittade en lite skylt i motorutrymmet , 4,875 ska det tydligen vara.
Verkar vara öppen diff bak på den och det är inte okej[emoji12] .
Flurar på att montera en L200 axel då dom också verka ha 4,875 och finns med spärr och till skapliga pengar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Ola
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: ons apr 20, 2016 10:40
- Ort: Grebbestad/Göteborg
Inlägg
av Ola » sön jun 05, 2016 9:57
kenny_69 skrev:Hittade en lite skylt i motorutrymmet , 4,875 ska det tydligen vara.
Verkar vara öppen diff bak på den och det är inte okej[emoji12] .
Flurar på att montera en L200 axel då dom också verka ha 4,875 och finns med spärr och till skapliga pengar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Generation 2 med kort kaross och V6 har diffspärr bak och 4,875 i utväxling.
1992 Pajero V6 swb
-
Danne
- OffroadGeek
- Inlägg: 4758
- Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
- Ort: Arboga/Västmanland
-
Kontakt:
Inlägg
av Danne » sön jun 05, 2016 15:20
Alla L200:a har inte samma utväxling men dom flesta som har skärmbreddare och två kolvs bromsok original har 4.875.
Gen 2 Pajero har skruvfjädrar i stället för bladfjädrar bak som gen 1 har. Om det är bra eller dåligt för dig vet jag inte
Men även En kort Pajero V6 gen 2 kan förekomma med 4.636 i uxväxling också, vet dock inte i hur stor utsträckning.
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » sön jun 05, 2016 16:51
Ursäkta jag bryter in och kapar tråden, men det verkar vara kunnigt folk i tråden.
En Mitsubishi Pajero (Shogun) SJ26N 1989:
vilken generation är det?
är den skruvfjädrad?
har den permanent fyrhjulsdrift(d v s m spärrbar diff i fördelningslådan)?
finns det diffspärr i bakaxeln?
vilken är maxdimensionen på däck vid terrängkörning utan höjning?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
kenny_69
- Veteran
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
- Ort: Motala
Inlägg
av kenny_69 » sön jun 05, 2016 18:39
Danne skrev:Alla L200:a har inte samma utväxling men dom flesta som har skärmbreddare och två kolvs bromsok original har 4.875.
.
Kollade på basen och många har 4.875 vad jag kunde se, 3-5000kr för komplett axel med manövrerbar spärr tycker jag är jäkligt billigt . Med lite tur passar fästen till fjädrar, Annars är det inte hela världen att snida till dom
Nästa fråga när vi har Mitsubishi experten på tråden[emoji3] är L200 spärren vakuumstyrd eller luftstyrd, läst lite olika på olika forum?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Danne
- OffroadGeek
- Inlägg: 4758
- Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
- Ort: Arboga/Västmanland
-
Kontakt:
Inlägg
av Danne » sön jun 05, 2016 19:14
Jo dom flesta har 4.875 menade bara på att dubbelkolla bara innan du handlar, tråkigt att få fel
Spärren är tryckluftsstyrd, sitter en liten kompressor under bilen som har inbyggd tryckvakt samt så sitter det en givare på axeln som känner av läget på spärren sen sitter det även en ECU i bilen som styr allting.
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
Danne
- OffroadGeek
- Inlägg: 4758
- Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
- Ort: Arboga/Västmanland
-
Kontakt:
Inlägg
av Danne » sön jun 05, 2016 19:23
Wältmeister skrev:Ursäkta jag bryter in och kapar tråden, men det verkar vara kunnigt folk i tråden.
En Mitsubishi Pajero (Shogun) SJ26N 1989:
vilken generation är det?
är den skruvfjädrad?
har den permanent fyrhjulsdrift(d v s m spärrbar diff i fördelningslådan)?
finns det diffspärr i bakaxeln?
vilken är maxdimensionen på däck vid terrängkörning utan höjning?
En 89:a borde vara generation ett då generation två kom 1990.
Gen 1 fanns inte med manuell spärr i bakaxeln vad jag vet men dom fanns med LSD.
Dom har alltid låst mittdiff 50/50 då det inte finns någon mittdifferential alls i dom. Om du inte kör med bakhjulsdriften i då vill säga. Så den har alltså hög 4x4, låg 4x4 samt bakhjulsdrift.
Dom som jag har sett har haft blad bak och torsionen fram men enligt Mitsubishis egna reservdelsprogram som ska dom ha funnits med spiraler bak också men jag tror inte dom såldes alls i Sverige.
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
pv-jeep
- Forumräv
- Inlägg: 542
- Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:46
- Ort: Borås
Inlägg
av pv-jeep » mån jun 06, 2016 5:44
Byggde i en L200 diff i huset på en Pajero mk1. Kapade drivaxlar å spacea ute vid infästningen . Drivaxeln håller bromsar å hjullager på plats vilket var smidigt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
kenny_69
- Veteran
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
- Ort: Motala
Inlägg
av kenny_69 » mån jun 06, 2016 14:44
pv-jeep skrev:Byggde i en L200 diff i huset på en Pajero mk1. Kapade drivaxlar å spacea ute vid infästningen . Drivaxeln håller bromsar å hjullager på plats vilket var smidigt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Får man fråga varför krångla och inte ta hela axeln?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
pv-jeep
- Forumräv
- Inlägg: 542
- Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:46
- Ort: Borås
Inlägg
av pv-jeep » mån jun 06, 2016 14:46
Fick delarna av en kund
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Ola
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: ons apr 20, 2016 10:40
- Ort: Grebbestad/Göteborg
Inlägg
av Ola » tis jun 07, 2016 1:19
Danne skrev:Alla L200:a har inte samma utväxling men dom flesta som har skärmbreddare och två kolvs bromsok original har 4.875.
Gen 2 Pajero har skruvfjädrar i stället för bladfjädrar bak som gen 1 har. Om det är bra eller dåligt för dig vet jag inte
Men även En kort Pajero V6 gen 2 kan förekomma med 4.636 i uxväxling också, vet dock inte i hur stor utsträckning.
Jag tror nu när du säger det att de med automatlåda har 4,636 i axelutväxling. Möjligt att vissa manuella har det med.
Generation 1 Pajero V6 långkaross sista åren, typ 89-91 har spiralfjädrar bak. Var nära att köpa en 90:a i våras.
1992 Pajero V6 swb