Jimny, max däckdimension?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Jimny, max däckdimension?
Hur stora däck kan man ha på en Jimny utan att det tar i någonstans vid max styrutslag och max flex?
Samma fråga men med 2" höjning?
Original 15" fälgar eller 15" Dotz stålplåtsfälgar med samma ET och bredd.
225/80-15" Yokohama ATS?(740 mm höga) Får dom plats?
Ändrad rubrik.
Samma fråga men med 2" höjning?
Original 15" fälgar eller 15" Dotz stålplåtsfälgar med samma ET och bredd.
225/80-15" Yokohama ATS?(740 mm höga) Får dom plats?
Ändrad rubrik.
Senast redigerad av Wältmeister den ons aug 17, 2016 14:14, redigerad totalt 1 gånger.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Max däckdimension på Suzuki Jimny?
Försöker få svar på samma fråga. + Vad krävs för att få plats med 30"?
Jeep Wrangler 4,0 1991
VW Amarok 4WD
VW Amarok 4WD
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Max däckdimension på Suzuki Jimny?
Jag lyfter tråden och hoppas på svar nu.
1. Stock Car = helt original.
2. Utan höjning men med kapning karossdelar =plastdelar såsomskärmbreddare/trösklar etc.
3. Med 2" höjning utan moddning kaross.
4. Med 2" höjning och lättare moddning kaross = kapning plastdelar.
På en Stock Car Samurai får 30":are plats om man moddar framstötfångarens ytterdelar = kapar lite.
1. Stock Car = helt original.
2. Utan höjning men med kapning karossdelar =plastdelar såsomskärmbreddare/trösklar etc.
3. Med 2" höjning utan moddning kaross.
4. Med 2" höjning och lättare moddning kaross = kapning plastdelar.
På en Stock Car Samurai får 30":are plats om man moddar framstötfångarens ytterdelar = kapar lite.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Max däckdimension på Suzuki Jimny?
jag är ute efter samma information, har läst endel på engelska forum och det verkar varaWältmeister skrev:Jag lyfter tråden och hoppas på svar nu.
1. Stock Car = helt original.
2. Utan höjning men med kapning karossdelar =plastdelar såsomskärmbreddare/trösklar etc.
3. Med 2" höjning utan moddning kaross.
4. Med 2" höjning och lättare moddning kaross = kapning plastdelar.
På en Stock Car Samurai får 30":are plats om man moddar framstötfångarens ytterdelar = kapar lite.
1: denna bil har 215/75-15 i övrigt original. fyller ut hjulhuset bra och ser snyggt ut.
post a picture
2?
3: denna bil har 2" höjning med 215/75-15 ser också bra ut.
images
4 235/75-15 ska passa med 2" och lite kapning i skärmkanter och kofångare
Erik Öberg från Torsåker
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Max däckdimension på Suzuki Jimny?
Med en dåres envishet återkommer jag i frågan men specificerar frågan lite mer exakt.
215/80-15", t ex Cooper Discoverer A/T, verkar få plats gott och väl bak på en Jimny.
Fram verkar avståndet vara tillräckligt bakom hjulet, d v s hjulhuset mot dörren.
Framför framhjulet är det tillräckligt utrymme vid rakt ställda framhjul.
Men vrider man ratten till höger så "kryper vänstra framdäcket ut" så att avståndet mellan däck och hjulhus minskar drastiskt och inte rymmer de 28 mm som ovan nämnda däckdimension är större/högre än originaldäcken.
Att detta fenomen existerar på alla bilar där hjulets vridningscentrum liggen utanför (den tänkta) spindelbultens centrum känner jag till.
Fenomenet "förvärras" då man placerar "wheelspacers" mellan nav och fälg.
Jaha, och vart vill jag komma med mitt resonemang?
Jo hur man bäst moddar/kapar i hjulhuset/framskärmen/stötfångaren utan att våldföra sig allt för brutalt så att det med blotta ögat syns att man moddat.
Vill alltså montera större däck utan att höja vare sig i hjulupphängning eller mellan ram och kaross.
Ett annat sätt att undvika kontakt mellan däck och delar framför framhjulen vid sväng är att montera hjul med mycket stort positivt inpressningsdjup, t ex Niva originalhjul med ET + 58 mm.
Men då blir den så "smalspårig" och dessutom måste centrumhålet vidgas från 98 mm till 108,4 mm eller något mer.
Någon som vill kommentera mina funderingar och komma med förslag?
215/80-15", t ex Cooper Discoverer A/T, verkar få plats gott och väl bak på en Jimny.
Fram verkar avståndet vara tillräckligt bakom hjulet, d v s hjulhuset mot dörren.
Framför framhjulet är det tillräckligt utrymme vid rakt ställda framhjul.
Men vrider man ratten till höger så "kryper vänstra framdäcket ut" så att avståndet mellan däck och hjulhus minskar drastiskt och inte rymmer de 28 mm som ovan nämnda däckdimension är större/högre än originaldäcken.
Att detta fenomen existerar på alla bilar där hjulets vridningscentrum liggen utanför (den tänkta) spindelbultens centrum känner jag till.
Fenomenet "förvärras" då man placerar "wheelspacers" mellan nav och fälg.
Jaha, och vart vill jag komma med mitt resonemang?
Jo hur man bäst moddar/kapar i hjulhuset/framskärmen/stötfångaren utan att våldföra sig allt för brutalt så att det med blotta ögat syns att man moddat.
Vill alltså montera större däck utan att höja vare sig i hjulupphängning eller mellan ram och kaross.
Ett annat sätt att undvika kontakt mellan däck och delar framför framhjulen vid sväng är att montera hjul med mycket stort positivt inpressningsdjup, t ex Niva originalhjul med ET + 58 mm.
Men då blir den så "smalspårig" och dessutom måste centrumhålet vidgas från 98 mm till 108,4 mm eller något mer.
Någon som vill kommentera mina funderingar och komma med förslag?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Max däckdimension på Suzuki Jimny?
Håller med om att större positiv offset oftast tillåter större däck, och det är ju det vi vill ha [emoji4]
Onödig breddning utåt är för mall-crawlers [emoji12]
Kolla bara så det inte tar i ramen eller länkarmar!
När jag ska kolla hur stora däck jag kan ha, så brukar jag flexa bilen maximalt och svänga fullt åt båda hållen, medans jag mäter frigång med en tumstock.
Då ser man lätt om man behöver mer breddning in eller ut för att klara så stora däck som möjligt.
Man får ju tänka lite "3-dimensionellt" för att uppskatta vart däckkanten blir med ett bredare däck eller annan offset.
Så det kan hjälpa att skissa lite på det.
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Onödig breddning utåt är för mall-crawlers [emoji12]
Kolla bara så det inte tar i ramen eller länkarmar!
När jag ska kolla hur stora däck jag kan ha, så brukar jag flexa bilen maximalt och svänga fullt åt båda hållen, medans jag mäter frigång med en tumstock.
Då ser man lätt om man behöver mer breddning in eller ut för att klara så stora däck som möjligt.
Man får ju tänka lite "3-dimensionellt" för att uppskatta vart däckkanten blir med ett bredare däck eller annan offset.
Så det kan hjälpa att skissa lite på det.
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Re: Max däckdimension på Suzuki Jimny?
Men jag tror nog att 235/85-16 o lada-fälgar skulle sitta perfekt på den, då kan du kapa som fan inne i hjulhuset utan att HSB ser att du har "sabbat" den nya bilen [emoji6]
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Re: Max däckdimension på Suzuki Jimny?
Jag körde 205/70R15 med originalchassi och då tog det i när det fjädrade in. Med 40 mm höjning funkade 215/75R15 men inte så mycket mer.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Max däckdimension på Suzuki Jimny?
Tack för svar.
Min förhoppning/önskan var att 215/80-15" med 15 mm positivt inpressningsdjup skulle kunna passa.
Jag vet att du kört Jimny i flera år och jag har väntat på att just du skulle svara.
Du har händelsevis inte beskrivning med bilder på hur man moddar framför framhjulen?
Att innersidan på däcken tar i skiftnycklarna är jag van vid från G-Wagen och Defender.
Gäller ju bara att släppa lite på ratten när skiftnycklarna börjar räkna "sidebites".
Min förhoppning/önskan var att 215/80-15" med 15 mm positivt inpressningsdjup skulle kunna passa.
Jag vet att du kört Jimny i flera år och jag har väntat på att just du skulle svara.
Du har händelsevis inte beskrivning med bilder på hur man moddar framför framhjulen?
Att innersidan på däcken tar i skiftnycklarna är jag van vid från G-Wagen och Defender.
Gäller ju bara att släppa lite på ratten när skiftnycklarna börjar räkna "sidebites".
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Max däckdimension på Suzuki Jimny?
Jag gav mig aldrig på hjulhusen faktiskt, men jag vill minnas att det var någon annan som gjorde ett dylikt ingrepp. JEG här på forumet var det, kom jag på.Wältmeister skrev:Du har händelsevis inte beskrivning med bilder på hur man moddar framför framhjulen?
Enligt tråden körde han 235/75R15.
Tänk att det är över sju år sedan jag sålde den. Sedan dess har jag ägt två fyrhjulsdrivna bilar. En VW Tiguan och en Audi A3 quattro...Jag vet att du kört Jimny i flera år och jag har väntat på att just du skulle svara.
Senast redigerad av pjocke den sön jul 31, 2016 20:50, redigerad totalt 1 gånger.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Max däckdimension på Suzuki Jimny?
Då hopps vi han läser den här tråden och skriver något.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Max däckdimension på Suzuki Jimny?
Jag hittade hans tråd och uppdaterade mitt svar ovanWältmeister skrev:Då hopps vi han läser den här tråden och skriver något.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Jimny, max däckdimension?
Äntligen tror jag mig kunna besvara min egen fråga.
I dag monterade jag på min ohöjda Jimny 215/80-15" Cooper Discovery A/T på fälgar med 7" bredd och ET noll (tror jag).
På axelpallad bil tar det inte i någon stans.
Men det är inte mer än några mm mellan framdäckens framkant och Bumpern vid fulla styrutslag.
Däcken, men inte slitbanan/mönstret, något utanför original skärmbreddare.
Återstår att se i praktiken då det flexar om det tar i.
Gillar inte bredden på fälgarna = nääääästan tyskstuk.
Hade vart bättre med 5½" eller 6" bredd på fälgarna.
Men, men, köpt är köpt.
För övrigt kan jag berätta att markfrigången blev som följer:
230 mm under båda axelklumpar.
220 mm under "skiftnycklarnas" infästning i ramen = bilens lägsta punkter(numera liiiite modifierade)
270 mm under fördelningslådans skyddsplåt.
Fördelningslådans skyddsplåt är av 5 mm härdad aluminium.
Den täcker området mellan "skiftnycklarnas" infästning i ramen.
Den är något böjd "från" fördelningslådan = cirka 10 mm.
Leder till att markfrigången borde vara cirka 285 mm utan skyddsplåt.
Allt mätt med nya däck och normalt lufttryck i dem.
I dag monterade jag på min ohöjda Jimny 215/80-15" Cooper Discovery A/T på fälgar med 7" bredd och ET noll (tror jag).
På axelpallad bil tar det inte i någon stans.
Men det är inte mer än några mm mellan framdäckens framkant och Bumpern vid fulla styrutslag.
Däcken, men inte slitbanan/mönstret, något utanför original skärmbreddare.
Återstår att se i praktiken då det flexar om det tar i.
Gillar inte bredden på fälgarna = nääääästan tyskstuk.
Hade vart bättre med 5½" eller 6" bredd på fälgarna.
Men, men, köpt är köpt.
För övrigt kan jag berätta att markfrigången blev som följer:
230 mm under båda axelklumpar.
220 mm under "skiftnycklarnas" infästning i ramen = bilens lägsta punkter(numera liiiite modifierade)
270 mm under fördelningslådans skyddsplåt.
Fördelningslådans skyddsplåt är av 5 mm härdad aluminium.
Den täcker området mellan "skiftnycklarnas" infästning i ramen.
Den är något böjd "från" fördelningslådan = cirka 10 mm.
Leder till att markfrigången borde vara cirka 285 mm utan skyddsplåt.
Allt mätt med nya däck och normalt lufttryck i dem.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Jimny, max däckdimension?
Finns gratis däckomvandlare överallt ex använder jag numera http://xn--friktionsdck-pcb.nu" onclick="window.open(this.href);return false; slå in nuvarande däck och sen de däck du tänkt dig så får du den matematiska differensen
Re: Jimny, max däckdimension?
Fel länk http://xn--friktionsdck-pcb.nu/dackomvandlare/" onclick="window.open(this.href);return false;LOOKA skrev:Finns gratis däckomvandlare överallt ex använder jag numera http://xn--friktionsdck-pcb.nu" onclick="window.open(this.href);return false; slå in nuvarande däck och sen de däck du tänkt dig så får du den matematiska differensen