Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
mantajohan
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Inlägg
av mantajohan » lör aug 13, 2016 20:13
har ett dilemma som jag behöver er hjälp med: enligt mig är en kortslagig motor en som har större borrning än slaglängd, medans en långslagig är motsatsen
enligt en vän till mig är alla motorer över en viss slaglängd i mm långslagiga oavsett cylinderdiameter (dock kan han ej svara hur lång slaglängden ska va för detta) vem har rätt?
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
ErraN_XJ
- Veteran
- Inlägg: 1558
- Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
- Ort: Uddevalla
-
Kontakt:
Inlägg
av ErraN_XJ » lör aug 13, 2016 21:59
Ja får nog säga att du har rätt. Men samtidigt vet ja inte om de finns någon typ tumregel när de kommer till kritan...
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse Suzican » sön aug 14, 2016 10:21
När man pratar motorteknik, och därmed förhållandet mellan borr vs slaglängd, så handlar det om underkvadratiskt, överkvadratisk eller kvadratisk motor.
En kvadratisk motor har samma borr och slag..
Överkvadratisk betyder att borr är större än slaglängd, alltså kortslagig.
Generellt så ger en överkvadratisk motor fler kW och lägre vridmoment (vid samma volym) vilket innebär att motorn är högvarvig och svag på låga varv
Underkvadratisk betyder att slaget är längre än borr, dvs långslagig...
Generellt så ger en underkvadratisk motor färre kW, men å andra sidan, mer vridmoment (vid samma volym) vilket då innebär att motorn är "råstark och dragvillig" samt i många fall, relativt lågvarvig...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
mantajohan
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Inlägg
av mantajohan » sön aug 14, 2016 20:50
håller med dig helt och hållet lasse, precis så som jag också alltid har förstått detta, nu har han kommit på att alla motor med en slaglängd øver 100-110mm är långslagiga och alla under detta är kortslagiga
detta är en duktig mekaniker som annars brukar ha bra koll på det mesta gällande motortrimning

letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
mattias.j
- Användare
- Inlägg: 63
- Blev medlem: ons apr 28, 2010 10:43
- Ort: karlstad
Inlägg
av mattias.j » sön aug 14, 2016 22:40
och givetvis finns det undantag, tändkulemotorn finns som överkvadratisk och den varvar inte speciellt mycket.
Men den är väl inte aktuell i bilar idag då.
kör jeep ADMIRAL = commander crd-06 med 33"däck, höjd med 4"superlift.
Volvo tgb11-75 ,höjd med 38,5 boggers och vw transporter-04 nio-säten(familjebil+packning)
-
Gustavsson
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Inlägg
av Gustavsson » mån aug 15, 2016 0:09
Detta kallar jag långslagig motor
Slaglängd ca: 2,5m och borrning ca 1m. Max effekt vid 102rpm
http://www.sharenator.com/Engine_108_92 ... 312_lb_ft/
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
mantajohan
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Inlägg
av mantajohan » mån aug 15, 2016 12:57
men om borrning skulle va 2,5m och slaglängden 1m visst skulle den va kortslagig då? enligt min vän är ju mitt och andras tankesätt fel

letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse Suzican » mån aug 15, 2016 22:26
mantajohan skrev:
men om borrning skulle va 2,5m och slaglängden 1m visst skulle den va kortslagig då? enligt min vän är ju mitt och andras tankesätt fel

Stämmer bra. Den hade varit kortslagig eftersom det hela tiden handlar om förhållandet mellan borr och slag....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!