Remgnissel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Remgnissel
Jag har en Jimny -05 1,3 som, enl mig, uppför sig något märkligt.
Det började med att generatorremmen började gnissla lite på låga varvtal. Remmen spändes och problemet försvann några veckor. Jag spände remmen lite till och problemet försvann igen. Mina farhågor att jag spänt remmen för hårt efter de två justeringarna besannades efter ca två månader då remmen brast. Ny rem - inga problem, förrän efter fem - sex veckor
Efter kontakt med min lokala Suzuki-verkstad så fick jag veta att det fanns en återkallning pga ett dåligt löphjul till generatorremmen, jippie en lösning på problemet (trodde jag). Efter bytet, då verkstaden spänt remmen, återkom gnisslandet nästan direkt De hade ingen annan lösning på problemet än att spänna remmen ytterliggare vilket resulterade i rembrott igen. Ny rem och tyst i ca tre-fyra veckor.
Eftersom det börjar gnissla på låga varv och företrädelsevis när generatorn belastas, tex helljus, fönsterhissar, så testade jag med att byta generator (snål som man är så valde jag givetvis att byta till en generator från skroten). Problemet försvann ca fem veckor för att återkomma igen.
Något märkligt är att börjar det gnissla så kan man stänga av bilen och starta om den så börjar det inte gnissla igen. Ett annat sätt för att undvika gnissel är att alltid varva mer än 2000 v/m.
Är det någon som har råkat ut för detta och vet lösningen på gnisslet?
Det började med att generatorremmen började gnissla lite på låga varvtal. Remmen spändes och problemet försvann några veckor. Jag spände remmen lite till och problemet försvann igen. Mina farhågor att jag spänt remmen för hårt efter de två justeringarna besannades efter ca två månader då remmen brast. Ny rem - inga problem, förrän efter fem - sex veckor
Efter kontakt med min lokala Suzuki-verkstad så fick jag veta att det fanns en återkallning pga ett dåligt löphjul till generatorremmen, jippie en lösning på problemet (trodde jag). Efter bytet, då verkstaden spänt remmen, återkom gnisslandet nästan direkt De hade ingen annan lösning på problemet än att spänna remmen ytterliggare vilket resulterade i rembrott igen. Ny rem och tyst i ca tre-fyra veckor.
Eftersom det börjar gnissla på låga varv och företrädelsevis när generatorn belastas, tex helljus, fönsterhissar, så testade jag med att byta generator (snål som man är så valde jag givetvis att byta till en generator från skroten). Problemet försvann ca fem veckor för att återkomma igen.
Något märkligt är att börjar det gnissla så kan man stänga av bilen och starta om den så börjar det inte gnissla igen. Ett annat sätt för att undvika gnissel är att alltid varva mer än 2000 v/m.
Är det någon som har råkat ut för detta och vet lösningen på gnisslet?
Jeep Wrangler 4,0 1991
VW Amarok 4WD
VW Amarok 4WD
Re: Remgnissel
Har det med generatorn att göra kan det bero på batterispänningen.
Ett dåligt batteri behöver mer laddning.. och mer laddning innebär att generatorn går tyngre..och ger då motstånd i remmen.
Kanske du har nåt som ligger och drar sjukt mycket ström.. startmotorn eller nånting.. eftersom du nämner att det ändrades efter du stängt av och startat igen?
Är ditt batteri i perfekt skick?
Ett dåligt batteri behöver mer laddning.. och mer laddning innebär att generatorn går tyngre..och ger då motstånd i remmen.
Kanske du har nåt som ligger och drar sjukt mycket ström.. startmotorn eller nånting.. eftersom du nämner att det ändrades efter du stängt av och startat igen?
Är ditt batteri i perfekt skick?
Re: Remgnissel
Jag har inga problem med batteriet. Bilen kan stå i tre-fyra veckor och startar direkt med en pigg startmotor. Batteriet ger 12,6 V efter en veckas stillastående. Generatorn laddar 14,4 V.
Jag har kollat på generatorns infästningar och där finns inga "hak/klackar" som fixerar läget när man justerat spänningen på remmen. Kan det vara så att generatorn ändrar läge, trots att jag "tokdrar" alla skruvar och muttrar? Ska justera remmen på nytt och markera alla inställningar för att se om något lossar och glider under körning.
Jag har kollat på generatorns infästningar och där finns inga "hak/klackar" som fixerar läget när man justerat spänningen på remmen. Kan det vara så att generatorn ändrar läge, trots att jag "tokdrar" alla skruvar och muttrar? Ska justera remmen på nytt och markera alla inställningar för att se om något lossar och glider under körning.
Jeep Wrangler 4,0 1991
VW Amarok 4WD
VW Amarok 4WD
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Remgnissel
Vilken av remmarna är det som gnisslar?
Om det endast är ett akustiskt problem så skulle jag låta det vara och endast hälla på lite barnpuder eller potatispulver på remmarna en gång i månaden.
Om det endast är ett akustiskt problem så skulle jag låta det vara och endast hälla på lite barnpuder eller potatispulver på remmarna en gång i månaden.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Remgnissel
Det är inte så att något har fått sig en smäll så någon remskriva sitter snett?
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Remgnissel
Skick vattenpump???
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Remgnissel
Generatorremmen är det som gnisslar.
Kan inte se eller känna att det är något fel på remskivorna, det gjorde inte Suzuki-verkstaden heller.
Vattenpumpen? Vet inte, men skulle ljudet variera beroende på elektriska förbrukare då?
Kan inte se eller känna att det är något fel på remskivorna, det gjorde inte Suzuki-verkstaden heller.
Vattenpumpen? Vet inte, men skulle ljudet variera beroende på elektriska förbrukare då?
Jeep Wrangler 4,0 1991
VW Amarok 4WD
VW Amarok 4WD
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Remgnissel
"Trög" vattenpump, ej parallella remskivor och/eller sliten remskiva (kollat skick på vevaxelremskivan + generator???) + stor belastning på generatorn gör att remmen slirar...
Viscofläkt eller elfläkt???
Viscofläkt eller elfläkt???
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Remgnissel
När jag bytte ut originalgeneratorn på Skottkärran mot en större så var jag tvungen att bygga ett eget fäste. Tyvärr så lyckades jag inte riktigt få till bra, så remskivorna är inte helt linjerade. Jävligt kinkigt tydligen för det tjuter som fan, speciellt nu när remmen varit med ett tag och börjar bli sliten. Eftersom jag är såinihelvete lat och inte orkar bygga ett nytt fäste så överdoserar jag remsprej...
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Remgnissel
Lasse - OK, ska kolla remskivorna. Viscofläkt.
Jag har nu spänt remmen så det precis inte gnisslar och markerat inställningen. Testar och ser om remmen håller och/eller inställningen ändras. Väntar lite med remspray
Jag har nu spänt remmen så det precis inte gnisslar och markerat inställningen. Testar och ser om remmen håller och/eller inställningen ändras. Väntar lite med remspray
Jeep Wrangler 4,0 1991
VW Amarok 4WD
VW Amarok 4WD
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Remgnissel
Jag äger Majestix fd Jimny nu, och är 99% säker på att det är urtrampningslagret som gnäller lite ibland. Vad gör man åt det? Är det bara att byta hela kopplingspaketet med lager och allt?
Kopplingen tar bra, men kan gnället innebära större problem så nått pajar av det, eller är det bara att köra och strunta i det? (Uppkommer mest när man startar upp kall och kör en bit, försvinner när den blivit varm eller man kopplar ur en lång stund).
Kopplingen tar bra, men kan gnället innebära större problem så nått pajar av det, eller är det bara att köra och strunta i det? (Uppkommer mest när man startar upp kall och kör en bit, försvinner när den blivit varm eller man kopplar ur en lång stund).
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Remgnissel
Jaha, lutar nu också åt rem eller remhjul som gnisslar. Man kan få det att sluta genom att koppla, men det har nog mer med belastning på remmen att göra än koppling/urtrampningslager. Satt och testade häromdagen, slog på radio, extraljus, led-ramp och fläkten på fyran, då gnisslade det. Fick det att sluta genom att slå av förbrukare, så det har uppenbart med belastning på generator-remmen att göra.
Remhjul bytt på verkstad 2016 som sagt, så vad ska man göra? Spänna remmen eller bara låta det vara? Läste lite engelska forum (bigjimny.com bla), vissa där har samma problem. Nån hade överspänt generatorn genom att bända ut den med ett järn och spänna fast, då försvinner ljudet när remmen sträcks, men då hade de fått rembrott istället.
Remhjul bytt på verkstad 2016 som sagt, så vad ska man göra? Spänna remmen eller bara låta det vara? Läste lite engelska forum (bigjimny.com bla), vissa där har samma problem. Nån hade överspänt generatorn genom att bända ut den med ett järn och spänna fast, då försvinner ljudet när remmen sträcks, men då hade de fått rembrott istället.
Ford Explorer '98