Motorvärmare Pajero -01
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Motorvärmare Pajero -01
Tänkte montera slangvärmare på Pajeron, blockvärmare sägs vara väldigt bökiga att montera.
vart sätter man bäst slangvärmaren?
vad är de för kylarslangar som går in mot kupen och bak?
vart sätter man bäst slangvärmaren?
vad är de för kylarslangar som går in mot kupen och bak?
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: Motorvärmare Pajero -01
Blockvärmare är bäst och inte svårt alls om man är normalhändig.. Slangvärmare sätter man på undre kylarslangen mellan kylaren och motorn, slangarna som går in i kupén går till och från värmeelementet där får du absolut inte sätta den 

Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Re: Motorvärmare Pajero -01
Tack! har faktiskt inte kollat något själv, det är min far, han frågade en verkstad om pris på blockvärmare å de skulle va dyrt å fruktansvärt svårt å krångligt på pajeron.. så mycket för det svaret från dom..
sitter värmepaketet från dom slangarna i instrumentbrädan eller liknande? tyckte de lät lustigt med dom..
sitter värmepaketet från dom slangarna i instrumentbrädan eller liknande? tyckte de lät lustigt med dom..
Frasse i Lammhult skrev:Blockvärmare är bäst och inte svårt alls om man är normalhändig.. Slangvärmare sätter man på undre kylarslangen mellan kylaren och motorn, slangarna som går in i kupén går till och från värmeelementet där får du absolut inte sätta den
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: Motorvärmare Pajero -01
Vad menar du med att det lät lustigt? Alla bilar har ju ett värmepaketet nån stans, du behöver inte tänka på dom slangarna alls i detta sammanhanget, det är den grova undre kylslagen du ska fokusera på 

Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Motorvärmare Pajero -01
Jag funderar också på en motorvärmare till min 98:a.
Det finns ju även slangvärmare med inbyggd cirkulationspump som man sätter mellan motorn och värmepaketet.
Priserna på dessa är vesäntligt högre än Biltemas slangvärmare för nedre kylarslangen men det verkar vara en bättre lösning eller missar jag något vesäntligt?
http://www.anabint.se/Produkter_Bildela ... rmare.html
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Det finns ju även slangvärmare med inbyggd cirkulationspump som man sätter mellan motorn och värmepaketet.
Priserna på dessa är vesäntligt högre än Biltemas slangvärmare för nedre kylarslangen men det verkar vara en bättre lösning eller missar jag något vesäntligt?
http://www.anabint.se/Produkter_Bildela ... rmare.html
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
/Roy
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Re: Motorvärmare Pajero -01
Det fina med en slangvärmare är att de är väldigt lätt att montera.
Det tråkiga är att de värmer på helt fel ställe. Om det blir varmt i slangarna och du inte har nån cirkulation i motorn, vart tar värmen vägen när det är kallt ute? Jo, rakt ut i luften i motorrummet.
Isolerade slangar, värmare med cirkulation och en förbikoppling på termostaten, då kan jag köpa idén med en slangvärmare, annars är det ju enbart eldning för kråkorna. Låt gå för att det är lätt att montera, men det är ännu lättare att låta bli att montera något alls
Nej, en klassisk värmare i en frysplugg i blocket och gärna en blockvärmare på oljetråget, de två i samarbete ger en trevlig motor när det är dags att starta. Suger att montera? Ja, förvisso, men nyttan är desto större.
Edit: Det är faktiskt ganska exakt vad jag borde montera på min -02'a Pajero. Tack för påminnelsen, hösten kommer fort.
Det tråkiga är att de värmer på helt fel ställe. Om det blir varmt i slangarna och du inte har nån cirkulation i motorn, vart tar värmen vägen när det är kallt ute? Jo, rakt ut i luften i motorrummet.
Isolerade slangar, värmare med cirkulation och en förbikoppling på termostaten, då kan jag köpa idén med en slangvärmare, annars är det ju enbart eldning för kråkorna. Låt gå för att det är lätt att montera, men det är ännu lättare att låta bli att montera något alls


Nej, en klassisk värmare i en frysplugg i blocket och gärna en blockvärmare på oljetråget, de två i samarbete ger en trevlig motor när det är dags att starta. Suger att montera? Ja, förvisso, men nyttan är desto större.
Edit: Det är faktiskt ganska exakt vad jag borde montera på min -02'a Pajero. Tack för påminnelsen, hösten kommer fort.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Motorvärmare Pajero -01
Ja det var ju det med cirkulationspumpen som gjorde mig intresserad av dessa pumpar.
Eftersom de är monterade mellan värmepaketet och motorn så skall det väl inte spela någon roll att temostaten är stängd, kylvätskan cirkulerar ju genom motorn och värmepaketet, eller tänker jag fel här?
Enda risken jag kan se är att värmereglaget i kupen måste stå på full värme för att detta skall funka.
De bör ju också vara betydligt snabbare än en blockvärmare p.g.a högre effekt och tvångscirkulation och därmed också energieffektivare.
Eftersom de är monterade mellan värmepaketet och motorn så skall det väl inte spela någon roll att temostaten är stängd, kylvätskan cirkulerar ju genom motorn och värmepaketet, eller tänker jag fel här?
Enda risken jag kan se är att värmereglaget i kupen måste stå på full värme för att detta skall funka.
De bör ju också vara betydligt snabbare än en blockvärmare p.g.a högre effekt och tvångscirkulation och därmed också energieffektivare.
/Roy
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Re: Motorvärmare Pajero -01
StyrmanKarlsson skrev:Ja det var ju det med cirkulationspumpen som gjorde mig intresserad av dessa pumpar.
Eftersom de är monterade mellan värmepaketet och motorn så skall det väl inte spela någon roll att temostaten är stängd, kylvätskan cirkulerar ju genom motorn och värmepaketet, eller tänker jag fel här?
Enda risken jag kan se är att värmereglaget i kupen måste stå på full värme för att detta skall funka.
De bör ju också vara betydligt snabbare än en blockvärmare p.g.a högre effekt och tvångscirkulation och därmed också energieffektivare.
De länkarna du hade med i ditt förra inlägg var väldigt intressanta. Som du säger, värmereglaget i kupén borde behöva stå på full värme om jag tänker rätt.
På en -98 som du hade så är det en enkel biff (sånär som på ens egna minne), men hur funkar det på min -02a månntro, där det är elektriska ventiler på sånt skit?
Hmm, detta måste undersökas.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Motorvärmare Pajero -01
Jag funderar som jag tidigare nämnt på att montera en slangvärmare med cirkulationspump.
En sak som stör mig lite är att jag har noterat att jag inte får någon varmluft alls i kupén förrän tempmätaren har nått upp till normal arbetstemp på motorn. Normal arbetstemp borde vara samma sak som att termostaten öppnar, men termostaten borde väl inte ha något med detta att göra och inte sitter det väl någon termostat in till värmepaketet, eller?
En sak som stör mig lite är att jag har noterat att jag inte får någon varmluft alls i kupén förrän tempmätaren har nått upp till normal arbetstemp på motorn. Normal arbetstemp borde vara samma sak som att termostaten öppnar, men termostaten borde väl inte ha något med detta att göra och inte sitter det väl någon termostat in till värmepaketet, eller?
/Roy
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Re: Motorvärmare Pajero -01
Hur har det gått för er med värmare?
det blev en blockvärmare för oss, hittade en verkstad som kunde/ville jobba istället för den första vi pratade med
det blev en blockvärmare för oss, hittade en verkstad som kunde/ville jobba istället för den första vi pratade med

-
- Hemmastadd
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Motorvärmare Pajero -01
Jag är fortfarande inne på en värmare med cirkulationspump melllan motor och värmepaket men har inte fått tummen ur ännu. Återkommer med resultat när det finns något.
/Roy
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Re: Motorvärmare Pajero -01
Hej, både min bror o jag montera en sån där värmare med pump från http://www.anabint.se/Produkter_Bildela ... rmare.html" onclick="window.open(this.href);return false; på våra chevor, vi körde med 1000w modellen och det funkar klockrent. Jag behöver inte ha den på länge alls, har aldrig haft den i längre än 40min ungefär o motorn känns jättefint allmänvarm. Var lite orolig de skulle va dålig kvalla men den går nu andra säsongen utan problem omän de är nyss ja börjat köra den igen.
mvh
/Z
mvh
/Z
Chevrolet Silverado k2500 -91
Re: Motorvärmare Pajero -01
Hej, vid vilka slangar moterade bu värmaren?zvarovski skrev:Hej, både min bror o jag montera en sån där värmare med pump från http://www.anabint.se/Produkter_Bildela ... rmare.html" onclick="window.open(this.href);return false; på våra chevor, vi körde med 1000w modellen och det funkar klockrent. Jag behöver inte ha den på länge alls, har aldrig haft den i längre än 40min ungefär o motorn känns jättefint allmänvarm. Var lite orolig de skulle va dålig kvalla men den går nu andra säsongen utan problem omän de är nyss ja börjat köra den igen.
mvh
/Z
Mvh Patrik
Cherokee -97 2"höjd med 31" däck (såld)
Toyota Hi-lux -99 31" däck (såld)
Svart Pajero -95 2.8td lwb nu med 33" (såld)
Volvo 945ltt(såld)
Corvette c4(såld)
Pajero -07 orginal(skrotad)
Jaguar xj40 -92
Mercedes Viano -13
Toyota Hi-lux -99 31" däck (såld)
Svart Pajero -95 2.8td lwb nu med 33" (såld)
Volvo 945ltt(såld)
Corvette c4(såld)
Pajero -07 orginal(skrotad)
Jaguar xj40 -92
Mercedes Viano -13
Re: Motorvärmare Pajero -01
Hej!
jag koppla in den på den här slangen nära kylaren som går rätt in i värmepaketet


på den nedre bilden syns de lite dåligt, men där går den rätt in i torpedväggen.Använde aldrig T-korset som följde med och har den vänd så den pumpar in i kupén först.Funkar bättre än när jag hade doppvärmare tidigare, vintertid är alltid värmereglaget öppet men har för mig på vissa jänkare snurrar vätskan igenom värmepaketet jämt man saknar värmekran o har bara luftspjäll, har dock inte kollat de på min när den bara kör den här vintertid, men här på forumet vet säkert nån om de kan stämma.
mvh
/Z
jag koppla in den på den här slangen nära kylaren som går rätt in i värmepaketet
på den nedre bilden syns de lite dåligt, men där går den rätt in i torpedväggen.Använde aldrig T-korset som följde med och har den vänd så den pumpar in i kupén först.Funkar bättre än när jag hade doppvärmare tidigare, vintertid är alltid värmereglaget öppet men har för mig på vissa jänkare snurrar vätskan igenom värmepaketet jämt man saknar värmekran o har bara luftspjäll, har dock inte kollat de på min när den bara kör den här vintertid, men här på forumet vet säkert nån om de kan stämma.
mvh
/Z
Chevrolet Silverado k2500 -91
Re: Motorvärmare Pajero -01
JohnE skrev:StyrmanKarlsson skrev:Ja det var ju det med cirkulationspumpen som gjorde mig intresserad av dessa pumpar.
Eftersom de är monterade mellan värmepaketet och motorn så skall det väl inte spela någon roll att temostaten är stängd, kylvätskan cirkulerar ju genom motorn och värmepaketet, eller tänker jag fel här?
Enda risken jag kan se är att värmereglaget i kupen måste stå på full värme för att detta skall funka.
De bör ju också vara betydligt snabbare än en blockvärmare p.g.a högre effekt och tvångscirkulation och därmed också energieffektivare.
De länkarna du hade med i ditt förra inlägg var väldigt intressanta. Som du säger, värmereglaget i kupén borde behöva stå på full värme om jag tänker rätt.
På en -98 som du hade så är det en enkel biff (sånär som på ens egna minne), men hur funkar det på min -02a månntro, där det är elektriska ventiler på sånt skit?
Hmm, detta måste undersökas.
Hmmmmm, nja.
Det beror på hur distributionen av luften ser ut.
Är det enklaste möjliga modell där all luft passerar elementet och värms upp så är helöppet helt klart alternativet.
Emedan system där man blandar kall och varm luft så måste man undersöka vilken lösning som är bäst.
Jag har köpt två anabitvärmare och dessa har jag monterat så att dom trycker in varmvattnet i kupén först och sedan får motorn restvämen.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499