Problem köpa JEEP
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Problem köpa JEEP
Nu har jag hugg på en Wrangler TJ utrustad med en fin designad kofångare samt ett klumpigt grillskydd framför den 7 ribbade orgonalgrillen, Bilen är standardutrustad och den liknar i mitt tycke en variant av Manillabilar.
Är det någon skillnad på den här Wranglern mot de övriga som finns här i landet?
Hoppas på snabbt svar
Är det någon skillnad på den här Wranglern mot de övriga som finns här i landet?
Hoppas på snabbt svar
/Beaver3
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
Re: Problem köpa JEEP
...och vi som är noviser på biltypen blir därför gärna lurade...Wältmeister skrev:Min åsikt är att det för gamla trött-/skogskörda Wranglers begärs på tok för mycket.
Alldeles för många trissar priset på sina bilar med hänvisning till vad de har kostat på
Jag har kikat en del på JK Rubicon, men de är få som kommer ut... och precis som redan nämnts är det ofta svårt att få betalt för påmonterade tillbehör så därför kikar jag efter en som redan är höjd och har typ 37:or.
Minst sagt glest.
Det kom ut en 2007 i Nässjö för 179 på 9000 mil och 37:or... aja, tänkte jag... gammal bil, den får mogna lite.. till helgen iaf.
Pang, såld till utsatt pris.
En Unlimited i Göteborg på 35:or kom ut för 119 på 20 000 mil, såld nästan direkt till en bilfirma som nu har den ute för 139.

-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Problem köpa JEEP
Om du nu är rookie på Jeep men ändå bestämt dig för en tycker jag du ska sätt ut hemorten och fråga om någon är villig att bistå dig vid en "inspektion".Beaver3 skrev:Nu har jag hugg på en Wrangler TJ utrustad med en fin designad kofångare samt ett klumpigt grillskydd framför den 7 ribbade orgonalgrillen, Bilen är standardutrustad och den liknar i mitt tycke en variant av Manillabilar.
Är det någon skillnad på den här Wranglern mot de övriga som finns här i landet?
Hoppas på snabbt svar
Ett annat alternativ är att göra en konditionsbesiktning på någon bilprovning.
Då får du i alla fall veta skicket på ett ungefär(dom är inte heller specialister på Jeep).
På bilupplysningen.se får du en hel del uppgifter. Bl a antal ägare, som jag tycker säger en del.
Bilpriser.se underskattar värdet.
Men avgörande till syvende och sist är om det uppstår "klick" vid första kontakten.
Manillabilar har jag inte hört tals om. Dock lär det för länge sedan ha licenstillverkats bilar som utseendemässigt starkt på minde om CJ.
Jag har konsulterat alla Jeepintresserades bibel "The Jeep in Sweden/Jeepen i Sverige av Stig Edqvist".
Där kan jag inte finna "Manilla-Jeepar".

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Problem köpa JEEP
Värdet på Bilar styrs också av "tillgång och efterfrågan" och det finns inte så många Wranglers i Sverige. (Säljs ca 200 nya JKs/år).
Sen är det en bil som både fungerar som en bra vinterbil och så kan det bli en cool sommar cab. Priserna på TJs har mer eller mindre ståt still de senaste åren.
Sen är det en bil som både fungerar som en bra vinterbil och så kan det bli en cool sommar cab. Priserna på TJs har mer eller mindre ståt still de senaste åren.
/Oscar
JEEP YJ -89 33" m.m. "The General" Såld
JEEP TJ -97 33" o.s.v. Såld
JEEP TJ -06 33" o.s.v "Back In Black"
JEEP TJ -97 32" o.s.v. Såld
JEEP YJ -89 33" m.m. "The General" Såld
JEEP TJ -97 33" o.s.v. Såld
JEEP TJ -06 33" o.s.v "Back In Black"
JEEP TJ -97 32" o.s.v. Såld
Re: Problem köpa JEEP
Det blev en Jeep Wrangler Twister, ett Objekt som kräver en varm hand.
https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 8382013175" onclick="window.open(this.href);return false;
Maskinellt går den fint.
https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 8382013175" onclick="window.open(this.href);return false;
Maskinellt går den fint.
/Beaver3
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
Re: Problem köpa JEEP
Jeep, Jeep, Jeep, nu har jag börjat titta på den lite mer, en 2,5l fyra med manuell låda och lila till färgen.

Ja jag har den som ett projekt.
Bakhjulslagret höger morrar en del, nytt är beställt från ja det blev Skruvat.
Och så har jag borstat rosten på rambalken framför bakhjulet, en 15 cm långt rosthål från kondenshålet och fram till karossfästet.
Så nu blir det kompisen som är bra på att hantera svetsen som får lägga på en plåt och få en hacka för besväret.
Jag har tittat under bilmattorna, det hanns inte med när jag köpte bilen:-(,
Dröm om min förvåning golvet såg ut att vara i nyskick med en härligt fin lila färg.
Så nu blir det till att underredsbehandla så att det håller sig fräscht.
Ratten ser bedrövlig ut, men den är klädd med en Jula rattmuff för att kännas OK.
Men under muffen är den fina rattytan rejält sliten, så den får bli muffad så länge.
Vad står då mätaren på, med den ratten skulle jag gissa på 50tusen mil, men helt fel, den står på 18700mil och jag har kollat den mot GPS, kan det vara sant?
Sätena är klädda med grått skinn och sidor av grå konstskinn. Tyvärr är förarsätet behäftad med en spricka i sömmen mitt på sätet och yttersidan är söndersprucken, men det är bara sittdynan som är skadad.
Soft-topen har jag lagt i garaget, den skall vara OK enligt säljaren, men det verkade vara ett mekano för att montera ihop det hela, kanske överflödigt med softtop i svenskt klimat.
När jag kliver ur bilen ser jag den vackra texten Sport bredvid dörren, och sedan ser jag de anfrätta fästet till backspeglarna som för länge sedan förlorat sin svarta färg och antagit det aluminiumoxiderade Ytskiktets silveraktiga färg.
På höger framskärms ovansida har den lila plåten ergat igenom mitt på ytan, ja ytterligare en detalj som plåtniklas skall få fixa till.
Men min slutsats är att maskinen går fint och tyst, Ja för att vara en Jeep Wrangler TJ -97, den lite obehagliga känslan på Highway var en något slingrig gång i baken.
Jag har bara erfarenhet av Jeep Cherokee -91 och den var stabil och skön, visserligen en sexa med automat och all utrustning som gick att få det året.
Jag får inspektera bakändan vid lagerbytet och förhoppningsvis är det någon bussning som är sliten, who knows.
Så till en liten fråga, Min TJ har två röda vippströmbrytare framför växelspaken frugan undrade vad dom var till för, hon gillade för övrigt bilen skarpt, ett lyft sa hon när jag sålde 4x4 ATV och bytte till Jeep Wrangler TJ -97. Ja det är ju nästan en ATV i Jumboformat.
Den annorlunda plastfronten sitter fortfarande kvar, ja extraljuset som sitter monterat i fronten gör faktiskt skillnad i mörker. men snart kommer Ebay med leverans av två fristående extraljus 6" för 126:- inkl. frakt om dom slinker igenom svenska tullen, med i paketet skall det även finnas ett halsband i silver till damen.
Ja jag har den som ett projekt.
Bakhjulslagret höger morrar en del, nytt är beställt från ja det blev Skruvat.
Och så har jag borstat rosten på rambalken framför bakhjulet, en 15 cm långt rosthål från kondenshålet och fram till karossfästet.
Så nu blir det kompisen som är bra på att hantera svetsen som får lägga på en plåt och få en hacka för besväret.
Jag har tittat under bilmattorna, det hanns inte med när jag köpte bilen:-(,
Dröm om min förvåning golvet såg ut att vara i nyskick med en härligt fin lila färg.

Så nu blir det till att underredsbehandla så att det håller sig fräscht.
Ratten ser bedrövlig ut, men den är klädd med en Jula rattmuff för att kännas OK.
Men under muffen är den fina rattytan rejält sliten, så den får bli muffad så länge.
Vad står då mätaren på, med den ratten skulle jag gissa på 50tusen mil, men helt fel, den står på 18700mil och jag har kollat den mot GPS, kan det vara sant?
Sätena är klädda med grått skinn och sidor av grå konstskinn. Tyvärr är förarsätet behäftad med en spricka i sömmen mitt på sätet och yttersidan är söndersprucken, men det är bara sittdynan som är skadad.
Soft-topen har jag lagt i garaget, den skall vara OK enligt säljaren, men det verkade vara ett mekano för att montera ihop det hela, kanske överflödigt med softtop i svenskt klimat.
När jag kliver ur bilen ser jag den vackra texten Sport bredvid dörren, och sedan ser jag de anfrätta fästet till backspeglarna som för länge sedan förlorat sin svarta färg och antagit det aluminiumoxiderade Ytskiktets silveraktiga färg.
På höger framskärms ovansida har den lila plåten ergat igenom mitt på ytan, ja ytterligare en detalj som plåtniklas skall få fixa till.
Men min slutsats är att maskinen går fint och tyst, Ja för att vara en Jeep Wrangler TJ -97, den lite obehagliga känslan på Highway var en något slingrig gång i baken.
Jag har bara erfarenhet av Jeep Cherokee -91 och den var stabil och skön, visserligen en sexa med automat och all utrustning som gick att få det året.
Jag får inspektera bakändan vid lagerbytet och förhoppningsvis är det någon bussning som är sliten, who knows.
Så till en liten fråga, Min TJ har två röda vippströmbrytare framför växelspaken frugan undrade vad dom var till för, hon gillade för övrigt bilen skarpt, ett lyft sa hon när jag sålde 4x4 ATV och bytte till Jeep Wrangler TJ -97. Ja det är ju nästan en ATV i Jumboformat.

Den annorlunda plastfronten sitter fortfarande kvar, ja extraljuset som sitter monterat i fronten gör faktiskt skillnad i mörker. men snart kommer Ebay med leverans av två fristående extraljus 6" för 126:- inkl. frakt om dom slinker igenom svenska tullen, med i paketet skall det även finnas ett halsband i silver till damen.
/Beaver3
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld