Mitsubishi Pajero 04 med 3.5 GDI bränsleförbrukning?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kristoffer79
Nybörjare

Mitsubishi Pajero 04 med 3.5 GDI bränsleförbrukning?

Inlägg av Kristoffer79 » ons okt 05, 2016 17:32

Hej!
Vill bara kolla hur mycket era mitsubishi pajero med 3.5 GDI motor drar? Bilen har gått 18500 mil.

När jag kör motorväg så ligger min på runt stadiga 1.3 liter, i blandad körning runt 1.6.

När man läser broshyrer osv så ska den ligga på runt 1.05. vid landsväg och runt 1.3 blandad..

Kan nämna att jag har ventiltickande också i kanske 10-20 minuter som sen alltid försvinner, vet inte om sånt påverkar dock? Ska testa med lite annan olja osv sen vid oljebyte, och testa lite tillsatser, men annars går bilen bra.

Frågan är, är det normalt att ligga på runt 1.3 liter på landsväg/motorväg?

BKN
Användare

Re: Mitsubishi Pajero 04 med 3.5 GDI bränsleförbrukning?

Inlägg av BKN » tis okt 11, 2016 22:29

Verkar normalt. Med ett luftmotstånd likt en finlandsfärja spelar hastigheten stor roll. I 80-fart håller min sig på litern, men däröver ökar förbrukningen fort. Följer jag normal trafikrytm på 90-vägar vill den ha 1.1 - 1.2. Har man överdrivet bråttom på motorvägen vill den gärna ha upp mot 1.5.

Blandad körning är svårt att bedöma då "blandningen" säkerligen är olika för oss alla. Jag bor ett par kilometer från affärer och andra trivsamheter och kör därför mest korta svängar på några kilometer var och varannan dag. Lådan växlar mellan trean och fyran under större delen av körningen. Femman lyckas den ytterst sällan bruka. Sommartid med bakhjulsdrift vill den ha ca: 1.8 medans vinter, kallt och usligt med krav på fyrhjulsdrift innebär att förbrukningen ligger på 2.3 - 2.5.

Det går alltså att få hinken att dra nästan hur mycket som helst. Vill man klara sig med litern får man lusa på vägrenen och investera sparade bensinpengar i nervtabletter istället.

I och med att jag dessutom tycker att den är obekväm på långkörningar har jag istället en S60 som används till sådant. Stadskörning och/eller vinterkörning innebär dock att Volvon får stanna hemma. Där är Pajeron totalt överlägsen och väl värd de extra bensindropparna.

Ventiltickandet kan du kanske varva bort.

http://www.4x4wire.com/mitsubishi/tech/ ... ter_noise/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero Shogun - 00, 3.5 GDI Auto, SS4 II

JohnE
Beroende

Re: Mitsubishi Pajero 04 med 3.5 GDI bränsleförbrukning?

Inlägg av JohnE » ons okt 12, 2016 6:59

Tycker också det verkar hyfsat normalt. Stor bil, stor motor och automatlåda, då går det åt sås om man inte ska fisa omkring.
Min korta diesel '02 ligger på precis under litern vid långkörning och strax över vid stadskörning, men då är det än så länge väldigt snälla däck på den.

Skriv svar