Wrangler TJ -97-06

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Beaver3
Användare

Wrangler TJ -97-06

Inlägg av Beaver3 » tor okt 13, 2016 13:43

Klippt från ett Amerikanskt Jeep-forum
Spacers till TJ, 1 - 3" spacers.

http://www.jeepforum.com/forum/f9/3-coi ... rs-780299/" onclick="window.open(this.href);return false;

Look here for a little more info on the Daystar spacer lift kit.
http://www.jeepforum.com/forum/f9/3-inc ... ft-680049/" onclick="window.open(this.href);return false;

I know many members on here will argue that I am wrong, but we all have are own opinions.

Is it the best setup? No not at all. However it is a good starting point for a low budget build. I installed this kit on my 97 and on my wife's 02 TJ. I haven't had a single problem with either kit. One thing I like about the kit is that it does include the front and rear track bar relocation brackets. Basically the only thing you have to buy besides the kit is your shocks. Like I said its a great low cost place to start. You could always replace the spacers with a set of 3" springs later on.

On my 97 TJ I paired the 3" spacer lift with the 3" Body lift. And run 35x13.5 Toyo's on a d30 front and d35 rear.
I added the 3" BL because I got it for dirt cheap, however I will also be cutting down that lift to 1.5" BL in the very near future. As it sits right now yes it does look funny, but it has nothing to do with the spacer lift, it is all in the body lift. That is really the main reason I am cutting the body lift height in half.
I also installed the D35 C-Clip eliminator and threw an Aussie locker in the D35.
LOL I guess I'm the black sheep of the jeep world.

All in all just on money spent to lift the jeep I have spent less then $300.00 including shocks.
Now keep in mind I did do other upgrades also, steering, swaybar disconnects, some brake upgrades ect.

One question that has not been asked yet is what size tires do you plan on running? Also fill in your profile so readers know the specs of your jeep.

http://www.jeepforum.com/forum/f9/3-inc ... ft-680049/" onclick="window.open(this.href);return false;
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Beaver3
Användare

Re: Wrangler TJ -97-06

Inlägg av Beaver3 » lör okt 15, 2016 19:04

Jag väntar på input om 3" höjning men ännu har ingen kastat in något inlägg
så jag ger ett svar själv som jag hittat på ett Amerikanskt Jeep forum.

I did the Skyjacker 2.25" BBL with the Hydro shocks and replaced the stock rubber Isolator pads with new .75" Isolator pads that are made of the same material as the spacers. So in essence I put in a 3" bbl in front, the Hydro shocks tht came with my kit are designed to work with a 3" lift kit. Mine works fine, rides good, I didn't get any vibes with that set-up.

TJNewbie
Jeeper

TJNewbie's Avatar

http://www.wranglerforum.com/f282/3-inc ... 30343.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Min egen tanke är såhär, TJ årsmodell -97, 20 år gammal, 20 år på fjädrarna, borde inte fjädrarna ha tappat lite av sin spänst och sjunkit ihop lite grann?
Med 3" höjningspuckar borde väl resultatet bli åtminstone 2-2,5" jämfört med ursprungshöjden.

Några har väl satt på 3" fjädrar, hur gick det då med bromsslang och originaldämparen mm.?
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

oscar 4x4
Användare

Inlägg av oscar 4x4 » mån okt 17, 2016 22:20

Som du själv skev så början TJn bli gammal så då kan den behöva nya stötdämpare ändå, så varför inte byta dem när man ändå har tänkt och höja. Original dämpare räcker till Max 2".
Bromsslangar räcker till ca 3" beror också på hur långa dämpare man köper.
Axel flyttar sig lite i sidled när man höjer men det är inte mer än ca 1cm vid 3" höjning.
Ska man köra mer i terrängen skulle jag rekomendera swaybar disconents.

Här är ett "kit":
https://www.ebay.com/itm/291040141115
Transfercase doppet är inte säkert att du behöver använda alla jeepar är lite "unika"
/Oscar
JEEP YJ -89 33" m.m. "The General" Såld
JEEP TJ -97 33" o.s.v. Såld
JEEP TJ -06 33" o.s.v "Back In Black"
JEEP TJ -97 32" o.s.v. Såld

Beaver3
Användare

Inlägg av Beaver3 » mån okt 17, 2016 23:17

Ja, som du säger så skall man väl byta stötdämparna.
Det blir ju lite kostsamt så man får ta det pö om pö.

Jag hittade den här filmen på 2"+0,75"pads, höjning fram och 2 tum bak.
https://www.youtube.com/watch?v=42b_q6U2tuA" onclick="window.open(this.href);return false;

Så du tror det går med 3" höjning, kan man se/mäta om det går bra utan lådsänkning eller hur testar man?
Kan man använda originalarmarna för normal skogsvägsåkning. utan stenklättring
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

oscar 4x4
Användare

Inlägg av oscar 4x4 » tis okt 18, 2016 11:43

det går alltid att testa. Jag har också sätt trådar där folk har flyttat fästena till stötdämparna och på så sätt få de att "räcka".
/Oscar

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis okt 18, 2016 11:50

oscar 4x4 skrev:det går alltid att testa. Jag har också sett trådar där folk har flyttat fästena till stötdämparna och på så sätt få dem att "räcka".
Frågan som då uppstår är: Kommer de då att fungera som infjädringsstopp, och klarar dom det? :roll:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

6300
Rutinerad

Inlägg av 6300 » tis okt 18, 2016 13:27

Det är klart det går att flytta fästena men kolla så stötdämparna inte bottnar :) samt att du tar det lite lugnt tills du märker hur bilen reagerar (kan bli bättre eller sämre)även lutningar på stötdämpare ändrar dess karaktär och hur bilen reagerar det som funkar bra på ett bilmärke behöver inte funka på ett annat ps det är skillnad på höjningssatserna med en del är bättre en del är sämre på olika bilar samt att alla har lite olika ändamål typ för att klara mer vikt eller olika typer av bilsporter (eller bara se balla ut) Men det är klart du ska höja :D tänk på tyngdpunkten bara :wink:

oscar 4x4
Användare

Inlägg av oscar 4x4 » tis okt 18, 2016 17:14

Wältmeister skrev:
oscar 4x4 skrev:det går alltid att testa. Jag har också sett trådar där folk har flyttat fästena till stötdämparna och på så sätt få dem att "räcka".
Frågan som då uppstår är: Kommer de då att fungera som infjädringsstopp, och klarar dom det? :roll:
Du måste ju ändå förlänga infjädringsstoppen vid montering av större däck.
t.ex har jag förlängt infjädringsstoppen fram på min med 2" och dämparna (med måtten max: 26.5" min:15.5") går fritt (har testat) men däcken (33") tar fortfarande i skärmkanten vid max inflex.
Denna bilden är tagen från förra träffen jag var på av Micke Admin på jeepsweden.net, efter träffen märkte jag att däcken hade gått emot skärmarna fram.
Bild
/Oscar

Beaver3
Användare

Inlägg av Beaver3 » tis okt 18, 2016 23:09

Jätteschyssta inlägg, bra med lite erfarenheter, Och härliga leksaker för fritid och nöje.

Som sagt jag sålde fyrhjulingen och köpte en Wrangler TJ det känns bra mycket bättre i stjälen.
Jag tänker inte flytta stötdämparfästena, jag tror att JEEP har valt ett optimalt ställe för fästena.
Däremot tänkte jag så här, 3 tums puckhöjning, om dom sitter som originaldämpare så borde flexen uppåt vara säkrad, medans flexen nedåt när hjulet går ner i ett potthål vara begränsad, så därför tänkte jag att ett par rörbitar på 2 tum mellan nedre länkarm och stötdämparen kunde fungera som extender.
Har ni någon idé om hur kraftigt tryck dämparen ger mot nedre länkarmen, om rörbitar bör hålla eller om det blir för vekt, det är ju en tillfällig lösning.

Det som oroar mig mest är den ändrade vinkeln på kardanaxeln, eller går bilen redan så pass högt vid standardfjädrar när man kör i terräng att det inte är någon fara med den högre ramhöjden. vid 3 tums puckar. Har JEEP redan räknat hem en enormt stor flex i standardbilen.

Bromsslangar och ABS kablar kan man ju se med blotta ögat om dom räcker till.

Det blir lite spännande att få plocka med bilen, för jag har tittat efter en TJ länge mer än 10 år tror jag, men tyckt att prislappen varit långt över vad min budget tål. Jag tänkte hitta en Sahara men det blev en importerad Sport med Skinnklädsel. Den är körklar men lite fix med rost och hjullager bak som skall bytas.
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » ons okt 19, 2016 8:23

Alla bilar ändrar karaktär/egenskaper vid höjning samt vid montering av hjul med ändrat inpressningsdjup.
Bilarna är från fabrik optimerade i Stock Car-utförande.

De flesta bilar går att höja 2"/5cm utan allt för stora olägenheter.
Vid 2"/5cm behöver du, på en TJ, inte förlänga bromsslangar, förlänga panhardstag, montera infjädringsbegränsare

Vid 2"/cm brukar man "pucka" upp.
Från och med 3"/7½ cm är det längre skruvfjädrar som gäller.

Kardanaxelvinklarna ändras oförmånligt vid höjning.
På TJ brukar man sänka fördelningslådan 1" i bakkant för att "nååågot" förbättra/minska vinkeländringen.

Finns bilar med kardanaxlar med konstant vinkelhastighet. De påverkas inte av höjningar. Ett exempel är Lada Niva efter 2009.

Har du varit inne på Mooser Metall och kollat vad som erbjuds för Jeep Wrangler.
Han har mycket godis, och lär enligt uppgift även erbjuda monteringar till facilt pris.

Något som nämnts tidigare, och som erbjuder bättre kontakt med underlaget är snabblossningsbara krängningshämmarlänkar fram.

Själv har jag på mina TJ härutöver helt demontera krängningshämmarna bak.

För övrigt har jag helt demonterat krängningshämmarna såväl fram som bak på mina Defenders samt på några andra bilar.
Skillnad blir det, speciellt vid 3/4 varv i rondeller. Men är man medveten så.............

Om det är för att kunna montera större däck kanske du ska fundera på att "pucka upp" karossen 1 - 2" och "pucka upp" axlarna 2"?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Beaver3
Användare

Inlägg av Beaver3 » tor okt 20, 2016 22:23

Fint inlägg med beskrivning av möjligheter och upplevelser vid höjning. :woot:

Jag hämtade hem min nyinköpta TJ Twister -97 igår, maskinen går fint och
även transmissionen är relativt tyst och fin, höger bakhjulslager morrar något,
så det måste jag byta. 30min arbete, eller?

Jag tittade på den annorlunda frontkofångaren (Twister) och den var monterad/skruvad direkt på
den ordinarie stötfångarbalken, med två extraljus och två dimljus monterade i kofångaren av plast.
Den tänker jag demontera så att det syns att bilen är en äkta JEEP med 7 delad grill.

En spännande sak är att gissa hur många mil en begagnad jeep Wrangler har i maskinen.
Min kalla erfarenhet är att importbilar, bland annat från Tyskland har rullat ordentligt långa sträckor på den fina Autobhan, därtil har oblyga verkstäder skruvat tillbaka mätarna ordentligt för att göra fordonet mer attraktivt, nya pedalgummin kan göra susen.
Mina två importbilar är nog nedskruvade med bortåt 10 tusen mil om man bedömer slitaget på vissa vitala detaljer.
Så exportsäljarna har gjort ett gott jobb. Men alla bilar är fårstås inte skruvade!
Och spelar det någon roll på Wrangler och Miltalet.........
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Beaver3
Användare

Inlägg av Beaver3 » fre okt 21, 2016 17:50

Jag hittade en anvisning på installation av 2 och 3 tums coil-spacers.
I texten står det att när man monterar 2" coil-spacers skall övre fjäderskyddet sitta kar, det skyddet verkar vara 0,75".
När man monterar 3" coil-spacers skall man avlägsna Fjäder skyddet innan montering.
Om jag förstått det hela rätt så blir höjningen 0,25" högre med 3" coilspacers.

Alltså kan man lika gärna stoppa dit 2" coilspacers och få i princip samma höjning.

Ni som satt dit coilspacers, hur har ni gjort med det befintliga fjäder/coilskyddet på 0,75"?

Instruktionsbladet
http://www.fatbobsgarage.com/instructions/TJXJZJ.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Skriv svar