Tjena!
Kan nån berätta för mig hur man kan höja en bil med bladfjädrar samt berätta hur dom fungerar. Jag har kollat på min polares bil men fattar inte hur det kan hålla o hur den kan fjädra såpass bra som bladfjädringen gör. Har funderat på att skaffa en mazda b2600 så vill gärna veta lite hur man kan höja den för en billig peng:)
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Information om bladfjädring
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Re: Information om bladfjädring
För att förstå principen, ta en keps och sätt skärmen under en bordsskiva med ändarna uppåt. Tryck lite lätt med knät mot skärmen. Tänk dig då att knät är axeln, bordsskivan är ramen och skärmen är fjäderbladet. Förstår du nu?
Höjning kan göras på lite olika sätt, förlänga hänken, smida om fjädrar, byta sida på axeln (ifall den sitter ovanför fjäderpaketet så sätter man den under), klossa mellan axel och fjäder (om axeln redan sitter under) osv....allt beror på vilken bil man har och hur mycket man vill höja.

Höjning kan göras på lite olika sätt, förlänga hänken, smida om fjädrar, byta sida på axeln (ifall den sitter ovanför fjäderpaketet så sätter man den under), klossa mellan axel och fjäder (om axeln redan sitter under) osv....allt beror på vilken bil man har och hur mycket man vill höja.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.

Willys MB - i småbitar

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.

Re: Information om bladfjädring
Vill man bara höjja ett par tum så skulle jag köra med längre schackel, för gjorde det även stor skillnad på flexet men påverkade last kapiciteten negativt då fjädrarna planade ut lite gran men jag kör inte med särskilt mycket last så det är inga problem för mig.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı