Robes Wrangler "Recon"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Robes Wrangler "Recon"
Haha ja! Man önskar att man kunde lägga lika mycket tid i garaget som förr men det går inte. Men nu har jag kört 6h kvällspass/nattpass hela veckan och fått det mest gjort som behövs för att kunna provköra. Så efter helgen kommer det vara längre intervall mellan uppdateringarna.
/Robin
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
I helgen provkörde vi bilen. Jag provade olika inställningar på dämparna (komp/retur/högfart/lågfart) och just nu håller jag på och analyserar filmsekvenser i slow motion för att se hur dämparna beter sig och vad som bör justeras. Det var dock svårt att hitta en bra provsträcka på området. Till slut hittade vi en 40m lång någorlunda rak sträcka i skogen med stora bergsknölar. Inte alls optimalt men det fick duga i brist på annat. Det räckte till för att ha 3 hjul i luften iaf
Så här snabbt har jag aldrig kört förut i sån här terräng och det gick bitvis hårt åt. Men hasplåtar och diverse skydd gjorde sitt jobb så allt är helt. Dock fick jag en rejäl smäll insida framfälg så luften gick ur. Det får bli att svetsa i rock rings på insidorna av fälgarna så de inte bulas mot stenar.
Lite bilder:















Så här snabbt har jag aldrig kört förut i sån här terräng och det gick bitvis hårt åt. Men hasplåtar och diverse skydd gjorde sitt jobb så allt är helt. Dock fick jag en rejäl smäll insida framfälg så luften gick ur. Det får bli att svetsa i rock rings på insidorna av fälgarna så de inte bulas mot stenar.
Lite bilder:














-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Robes Wrangler "Recon"
Ser bra ut! Men vad är det för tyskt skit ni har som suport bil? Måste ju ha nått som det står JEEP på!
Varför har man den där stora aluminium anslutningen mellan schaklet och linan? Borde det inte vara bättre att bara ha Kauset än det klumpiga blocket?
Varför har man den där stora aluminium anslutningen mellan schaklet och linan? Borde det inte vara bättre att bara ha Kauset än det klumpiga blocket?
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Supportblien är ju Jeepen till vänster i bild.
Patrik är ju skogens svar på verktygsboden
Patrik är ju skogens svar på verktygsboden

Jeep Wrangler -87
Re: Robes Wrangler "Recon"
Fränt! Men vart i detta land finns skog att utnyttja dessa dämpare/fjädrar fullt ut?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Robes Wrangler
Fullt ut? All terrängkörning funkar bättre med rätt inställd bil och "riktiga" dämpare. Så alla träffområden.kenny_69 skrev:Fränt! Men vart i detta land finns skog att utnyttja dessa dämpare/fjädrar fullt ut?
Skickat från min iPhone med Tapatalk


Att just Robin pratar fart innebär inte att bilen inte kommer bli avsevärt mycket bättre på allt i terräng som motsvarade modifierad bil med "mexicodämpare".
Har man en gång kört med "rätt" dämpare så vill man aldrig åka med annat. Sen att bilen funkar även i högre farter på landvägen OCH guppiga spåret är ju ett oerhört plus.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Robes Wrangler "Recon"
Precis som Marcus skriver så kommer en bil med vältunade dämpare att fungera bättre överallt. Till/under/från träffen eller tävlingen. Men framförallt gör jag det för att jag tycker det är kul och intressant att testa olika settingar och olika layout på shimsstackarna samt att jag har nytta av det i mitt jobb. Praktisk erfarenhet varvad med teoretisk är i min värld en vinnande kombination
I helgen fixade jag till skadan på höger bromsok som uppstod när jag bulade till fälgen. Den djupa bulan på fälgen tog i bromsoket och slet av ett öra på det och fästet till oket fick sig en törn så hålen för glidpinnarna inte linjerade längre. Det var såpass mycket att det inte gick att massera med slägga. Så jag fick lägga ett snitt i okhållaren, rikta och svetsa igen. Så nu är oket utbytt och på plats.


Sen dubbade jag däcken för att testa lite iskörning kommande helg. 3.5mm utstick, best grip dubb. Men nu är det ju töväder så vi får se hur skicket på isen är nästa helg.



I veckan så ska dämparna shimsas om med en ny setting. Så de kommer monteras till helgen.
/Robin

I helgen fixade jag till skadan på höger bromsok som uppstod när jag bulade till fälgen. Den djupa bulan på fälgen tog i bromsoket och slet av ett öra på det och fästet till oket fick sig en törn så hålen för glidpinnarna inte linjerade längre. Det var såpass mycket att det inte gick att massera med slägga. Så jag fick lägga ett snitt i okhållaren, rikta och svetsa igen. Så nu är oket utbytt och på plats.


Sen dubbade jag däcken för att testa lite iskörning kommande helg. 3.5mm utstick, best grip dubb. Men nu är det ju töväder så vi får se hur skicket på isen är nästa helg.



I veckan så ska dämparna shimsas om med en ny setting. Så de kommer monteras till helgen.
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Det går stadigt framåt, härligt!
Trist med merjobbet pga fälghaveriet.
Hur ser planen ut för bakvinschen?
Skall den hamna helt under golvet framför tanken eller blir det nersänkt halvvägs genom golvet?
Edit: kom på att du flyttade tanken 2015 så du har lite mer plats under golvet än vanligt.
Trist med merjobbet pga fälghaveriet.
Hur ser planen ut för bakvinschen?
Skall den hamna helt under golvet framför tanken eller blir det nersänkt halvvägs genom golvet?
Edit: kom på att du flyttade tanken 2015 så du har lite mer plats under golvet än vanligt.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Robes Wrangler "Recon"
Jo det blev ju lite merjobb än att bara rikta insidan av fälgen. Men nu är man en erfarenhet rikare
Bakwinchen sitter monterad och inkopplad. Precis somdu säger så har jag flyttat upp hela golvet i skuffen så det är en plan yta mellan hjulhusen. Därefter flyttade jag upp och framåt tanken. Så det är helt fritt mellan rambalkarna bak och en halvmeter framåt. Där sitter winchen. Kan knipa några bilder så du ser hur jag gjort

Bakwinchen sitter monterad och inkopplad. Precis somdu säger så har jag flyttat upp hela golvet i skuffen så det är en plan yta mellan hjulhusen. Därefter flyttade jag upp och framåt tanken. Så det är helt fritt mellan rambalkarna bak och en halvmeter framåt. Där sitter winchen. Kan knipa några bilder så du ser hur jag gjort

Re: Robes Wrangler "Recon"
Jag tror du får bättre nytta av dubben om du sprider ut dem lite i sidled.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: Robes Wrangler "Recon"
Det är mycket möjligt. De här däcken blir lite högre på mitten så det var därför jag satte dom där. Inbillar mig att den ytan trycks mest mot marken. Men den lilla fyran orkar inte med för bra fäste 

Re: Robes Wrangler "Recon"
Det får du gärna göra, vi skall montera på kompisens Wrangler framöver så det vore braRobe skrev:Jo det blev ju lite merjobb än att bara rikta insidan av fälgen. Men nu är man en erfarenhet rikare![]()
Bakwinchen sitter monterad och inkopplad. Precis somdu säger så har jag flyttat upp hela golvet i skuffen så det är en plan yta mellan hjulhusen. Därefter flyttade jag upp och framåt tanken. Så det är helt fritt mellan rambalkarna bak och en halvmeter framåt. Där sitter winchen. Kan knipa några bilder så du ser hur jag gjort
med tips!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Robes Wrangler "Recon"
Så här sitter bakwinchen. Finns bilder längre tillbaka i tråden när jag höll på med installationen av hjulupphängningen bak hur fästet ser ut. Om du orkar bläddra 



Senast redigerad av Robe den mån feb 20, 2017 21:53, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Jag bläddrar, tittade innan om du skrivit ngt om just bakvinsh men hittade inget. Jag letar en runda igen 

—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Robes Wrangler "Recon"
Det är nog rätt tänkt att koncentrera dem till mittenklackarna då, men jag tror att man kan tjäna på att fördela dem längs de klackarnas bredd.Robe skrev:Det är mycket möjligt. De här däcken blir lite högre på mitten så det var därför jag satte dom där. Inbillar mig att den ytan trycks mest mot marken. Men den lilla fyran orkar inte med för bra fäste
Men det blir nog bra ändå [emoji106]
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk