Tips och hjälp utväxling till TD 413
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån dec 05, 2016 9:15
- Ort: Falun
Tips och hjälp utväxling till TD 413
Hej
Håller på att hjälpa grabben att besikta en TD-SJ413 till A-traktor. Så jag är helt ny i denna värld.
Nu till problemet.. den går för fort på 1an 2an och lågväxel. Motorvarv enligt Peugeot är 4600rpm.
Skulle behöva ändra utväxling i fördelningslådan (låg är 2.268) alternativt i axlarna . Då det är en diesel så är utväxlingen i axlarna 3.416.
Det är inte mycket som fattas men tyvärr går den lite för fort även med lågprofildäck.
Intresserad av alla tips som kan hjälpa att få denna bil att gå igenom besiktningen. Utväxlingar, hela lådor eller axlar. Hur gör man på bästa sätt?
Håller på att hjälpa grabben att besikta en TD-SJ413 till A-traktor. Så jag är helt ny i denna värld.
Nu till problemet.. den går för fort på 1an 2an och lågväxel. Motorvarv enligt Peugeot är 4600rpm.
Skulle behöva ändra utväxling i fördelningslådan (låg är 2.268) alternativt i axlarna . Då det är en diesel så är utväxlingen i axlarna 3.416.
Det är inte mycket som fattas men tyvärr går den lite för fort även med lågprofildäck.
Intresserad av alla tips som kan hjälpa att få denna bil att gå igenom besiktningen. Utväxlingar, hela lådor eller axlar. Hur gör man på bästa sätt?
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Tips och hjälp utväxling till TD 413
Hej!
Först å främst: kolla upp så den går att regga. Är det inte original plåttak så SKA det inte gå men en del lyckas fula igennom detta.
Men det valigaste alternativet är att bygga en 6,5:1 stenkryp fördelningslåda å låsa den på lågen. Då kan man använda alla 5 växlar.
Vill du bara ha ner utväxlingen för att kunna köra på 1an å tvån så kan man trycka i framdiffen från vitara från början av 90talet då bilr det runt 5,13:1 i axlarna.
Mvh//Klirre
Först å främst: kolla upp så den går att regga. Är det inte original plåttak så SKA det inte gå men en del lyckas fula igennom detta.
Men det valigaste alternativet är att bygga en 6,5:1 stenkryp fördelningslåda å låsa den på lågen. Då kan man använda alla 5 växlar.
Vill du bara ha ner utväxlingen för att kunna köra på 1an å tvån så kan man trycka i framdiffen från vitara från början av 90talet då bilr det runt 5,13:1 i axlarna.
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån dec 05, 2016 9:15
- Ort: Falun
Re: Tips och hjälp utväxling till TD 413
Tack för tipsen.
Jo jag vet att det kan vara svårt, men vi gör ett försök
.
Är det olika utväxling på vitarans axlar fram och bak. Var finner man sådana till rimlig peng?
Stenkryparlåda är kanske bäst, men kostar skjortan.
Jo jag vet att det kan vara svårt, men vi gör ett försök

Är det olika utväxling på vitarans axlar fram och bak. Var finner man sådana till rimlig peng?
Stenkryparlåda är kanske bäst, men kostar skjortan.
Re: Tips och hjälp utväxling till TD 413
Jag bygger på samma motor men i en Jimny. Kommer beställa en drevsats 4:9-1 och sen byta däck till det passar. Jag kan inte byta till vitarautv för det är tio bultar i kronhjulet och 8 i jimnys
Skickat från min SM-G870F via Tapatalk
Skickat från min SM-G870F via Tapatalk
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Tips och hjälp utväxling till TD 413
Samma utv fram å bak men annat diffhus bak. Om man är meksugen och har tid över så kan man göra en "hybridbakaxel" genom att svetsa dit axelrören från sammyn på vitarans bakre diffklump. Blir en starkare diff då oxå.Felgkorset skrev:Tack för tipsen.
Jo jag vet att det kan vara svårt, men vi gör ett försök.
Är det olika utväxling på vitarans axlar fram och bak. Var finner man sådana till rimlig peng?
Stenkryparlåda är kanske bäst, men kostar skjortan.
Mvh
If in doubt, Flat out!
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån dec 05, 2016 9:15
- Ort: Falun
Re: Tips och hjälp utväxling till TD 413
Återkoppling: Det blev en stenkryparlåda 4.16 och spärrad 4 & 5a.
Det gick vägen för mig att regga om till A-traktor men det var en djävla resa och det har nu kommit nya tolkningar från trafikverket som gör det ännu svårare framöver att få igenom dessa modeller. Så mitt tips är: GÖR INGET UTAN ATT KOLLA MED BESIKTNINGSINGENJÖR
Det gick vägen för mig att regga om till A-traktor men det var en djävla resa och det har nu kommit nya tolkningar från trafikverket som gör det ännu svårare framöver att få igenom dessa modeller. Så mitt tips är: GÖR INGET UTAN ATT KOLLA MED BESIKTNINGSINGENJÖR