River fortfarande
långtids projekt
Kyl funderingar
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Kyl funderingar
Kör vidare i gammal tråd
Någon som har några nya idéer om kylet på flaket lösningen
ni som byggt om hur grova slangar, har ni till kylvattnet *??

Någon som har några nya idéer om kylet på flaket lösningen
ni som byggt om hur grova slangar, har ni till kylvattnet *??
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Kyl funderingar
Kan berätta att den nu enda svenska biltillverkaren använder 34mm aluminiumrör till kylaren...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Kyl funderingar
tack för svaret lasse
då har jag något att gå på
då har jag något att gå på

Re: Kyl funderingar
Jag har kört min bil med kylaren bak utan några problem alls.
Först med Range rover v8an original vattenpump, Volvo 850kyl med elfläkt samt expansionskärl bak ca 20cm högre än kylaren.
Fram har jag monterat en avluftning/ vattenpåfyllning.
Nu kör jag min T5a med samma setup och 400hk.
Original pump.
Håller alltid mellan 85-95grader oavsett hur man kör. Väldigt sällan jag använder fläkten.
Jag får i nästan 20liter glykol i mitt system.
För att lufta så brukar jag först köra upp med fronten i en slänt och fylla framifrån med motorn igång sedan brukar jag vända och backa upp i samma slänt så bilen lutar framåt och fylla i expansionskärlet fortfarande med motorn igång, medan man fyller så ser man bubblorna komma ut.
Jag brukar ha den stående i slänten med expansionskärlet öppet tills motorn uppnått arbetstemp sedan slänga på locket igen.
Vid nått enstaka fall har jag fått upprepa proceduren.
Jag har armerad gummislang hela vägen, dyr som skam var den men har varit tät i fem år nu och ser fortfarande ny ut. Tror den är ca 45mm invändigt.
Till motorn har jag även frontmonterad intercooler med elfläkt. Jag inbillar mej att det gör skillnad med intercooler även att den inter får nån jätte luftgenomströmning. Jag skulle satsa på det!
Lycka till!
Först med Range rover v8an original vattenpump, Volvo 850kyl med elfläkt samt expansionskärl bak ca 20cm högre än kylaren.
Fram har jag monterat en avluftning/ vattenpåfyllning.
Nu kör jag min T5a med samma setup och 400hk.
Original pump.
Håller alltid mellan 85-95grader oavsett hur man kör. Väldigt sällan jag använder fläkten.
Jag får i nästan 20liter glykol i mitt system.
För att lufta så brukar jag först köra upp med fronten i en slänt och fylla framifrån med motorn igång sedan brukar jag vända och backa upp i samma slänt så bilen lutar framåt och fylla i expansionskärlet fortfarande med motorn igång, medan man fyller så ser man bubblorna komma ut.
Jag brukar ha den stående i slänten med expansionskärlet öppet tills motorn uppnått arbetstemp sedan slänga på locket igen.
Vid nått enstaka fall har jag fått upprepa proceduren.
Jag har armerad gummislang hela vägen, dyr som skam var den men har varit tät i fem år nu och ser fortfarande ny ut. Tror den är ca 45mm invändigt.
Till motorn har jag även frontmonterad intercooler med elfläkt. Jag inbillar mej att det gör skillnad med intercooler även att den inter får nån jätte luftgenomströmning. Jag skulle satsa på det!
Lycka till!
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat