Suv med riktigt Fyrhjulsdrift!!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Suv med riktigt Fyrhjulsdrift!!
Inte tillåtet med korspostning, trådar sammanfogade.
/Mod
/Mod
-
- Användare
- Inlägg: 25
- Blev medlem: fre maj 15, 2015 18:43
Re: Suv med riktigt Fyrhjulsdrift!!
hej hopp har tittat en del på forester 06-07 med lågväxel hur är den fyrhjulsdriften? får jag dit några hyfsat vettiga däck? pajero ska jag hålls lite utkik på. sorento typ 04 hur vass är en sådan? bra fyrhjulsdrift? bara rost eller? tack som faan för alla svar. l200 är magisk men bara för jakten är den tyvärr lite för klumpig för allt annat ;P
-
- Användare
- Inlägg: 25
- Blev medlem: fre maj 15, 2015 18:43
Re: Suv med riktigt Fyrhjulsdrift!!
sorryMarcus skrev:Inte tillåtet med korspostning, trådar sammanfogade.
/Mod
Re: Suv med riktigt Fyrhjulsdrift!!
Kika i säljes här så finns det ju en Sorento färdig för skog och väg.
Behövde åtgärdas två enkla innan ombes..
Behövde åtgärdas två enkla innan ombes..
Re: Suv med riktigt Fyrhjulsdrift!!
Jag hade en V6 automat, den drog ganska exakt 1.1 under tiden jag hade den, jag körde typ 3000 mil på en vinter med dubbdäck, så jag tyckte den var riktigt snål med tanke på motorn. Jag kör förvisso ganska försiktigt men jag bor i en Stockholmsförort och arbetar i en annan så jag sitter en del i kö...Hill-Willy skrev:Pajero Wagon-modellerna har jag för mig är dyrare i skatt, mer elektronik samt lite törstigare. Pajero Sport har inte så mycket elektronik och ska vara pålitliga. Dyra kamremsbyten men lång emellan dem. 1,7 liter milen för bensinare om jag inte missminner mig.
Re: Suv med riktigt Fyrhjulsdrift!!
Min Gen 2 Pajero med 3.0 och automat drog som absolut minst 1,04, absolut mest 1,59 och medel 1,26 liter/mil.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Suv med riktigt Fyrhjulsdrift!!
Mitt ex hade en Sportage gen 1 och jag tror de besvärjelser hon rabblade upp över den bilen hade kunnat ge barn under 25 men för livet....
....vet inte om Sorrenton är bättre dock.

Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.

Willys MB - i småbitar

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.

-
- Användare
- Inlägg: 25
- Blev medlem: fre maj 15, 2015 18:43
Re: Suv med riktigt Fyrhjulsdrift!!
Tack för alla svar. Det blir mest troligt en Sorento 08 diesel. Skatten är rimlig mm
-
- Användare
- Inlägg: 25
- Blev medlem: fre maj 15, 2015 18:43
Re: Suv med riktigt Fyrhjulsdrift!!
Hur tar jag reda på om det är diffbroms i bakaxel på den jag tänkt köpa ? Vilket är ett måste. 6000lök i skatt kan jag komma över då l200 har 5500 .
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Suv med riktigt Fyrhjulsdrift!!
UAZ Patriot eller Hunter?
Finns en beg Patriot på Blocket i Gnesta.
Se även http://www.UAZ.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns en beg Patriot på Blocket i Gnesta.
Se även http://www.UAZ.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Suv med riktigt Fyrhjulsdrift!!
Hissa bakaxeln fri från underlaget.renbergante skrev:Hur tar jag reda på om det är diffbroms i bakaxel på den jag tänkt köpa ? Vilket är ett måste. 6000lök i skatt kan jag komma över då l200 har 5500 .
När du roterar ena bakhjulet så snurrar det andra med åt samma håll om det finns diffbroms.
Snurrar det andra bakhjulet åt motsatt håll har bilen öppen diff(erential).
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

-
- Användare
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön jun 17, 2012 9:44
Re: Suv med riktigt Fyrhjulsdrift!!
Vill ju absolut slå ett slag för Pajero Sport, underskattad bil...
Visst den har inte spärr i bakaxeln utan en broms bara och den gör inte mycket nytta tycker jag.
Men bilen är "rough" på alla sätt. Jag har haft min sen den var ny år 2000 så den går snart in på sitt 18e år i min ägo. Har kört drygt 26.000 mil med den.
Den har ju som alla andra PS i sverige i stort sett en bensin V6a som e seg o knepig karaktäristik på, men ack så pålitlig. Kan pressas ner mot 1 liter/mil om man kör med ett "ägg på gasen" Stadskörning etc på vintern kräver sin tribut på förbrukningen.....
Har inga landsvägsdäck på den utan lite halvgrovmönstrade M+S som jag kör med året runt.
Jag gillar skarpt bilen på långturer....går tyst och man sitter gudomligt i skinnsätena.
Har inte haft nån rost i karossen, men en massa annat skit har rostat sönder genom åren. Största problemet var tanken, men även styrservorör, rör till värmebatteriet bak, bensinpåfyllningsröret and U name it. Kamremmen kostar 6500 att byta och skall bytas efter 9000 mil. Min första körde jag 12 tusen, den andra 14 tusen. Den andra remmen såg ut precis som ny när jag bytte den, även spännrullar och vattenpump var helt som nytt. Tydligen bra kvalitet.
Sista året har även inkoppling av fyrhjulsdriften strulat en del. Vet vad problemet är men det är svårt att komma åt att byta ett par switchar som sitter på fördelningslådan. Får se om jag orkar att sänka ner bakre motorfästet så man kommer åt nån gång.
Skall försöka att ha kvar den ett eller två år till. om nu inte miljöpartiet hittar på nåt nytt med bilskatten för den typen av bilar....
Ja, som sagt, den bästa bilen jag haft någonsin.....
Visst den har inte spärr i bakaxeln utan en broms bara och den gör inte mycket nytta tycker jag.
Men bilen är "rough" på alla sätt. Jag har haft min sen den var ny år 2000 så den går snart in på sitt 18e år i min ägo. Har kört drygt 26.000 mil med den.
Den har ju som alla andra PS i sverige i stort sett en bensin V6a som e seg o knepig karaktäristik på, men ack så pålitlig. Kan pressas ner mot 1 liter/mil om man kör med ett "ägg på gasen" Stadskörning etc på vintern kräver sin tribut på förbrukningen.....

Har inga landsvägsdäck på den utan lite halvgrovmönstrade M+S som jag kör med året runt.
Jag gillar skarpt bilen på långturer....går tyst och man sitter gudomligt i skinnsätena.
Har inte haft nån rost i karossen, men en massa annat skit har rostat sönder genom åren. Största problemet var tanken, men även styrservorör, rör till värmebatteriet bak, bensinpåfyllningsröret and U name it. Kamremmen kostar 6500 att byta och skall bytas efter 9000 mil. Min första körde jag 12 tusen, den andra 14 tusen. Den andra remmen såg ut precis som ny när jag bytte den, även spännrullar och vattenpump var helt som nytt. Tydligen bra kvalitet.
Sista året har även inkoppling av fyrhjulsdriften strulat en del. Vet vad problemet är men det är svårt att komma åt att byta ett par switchar som sitter på fördelningslådan. Får se om jag orkar att sänka ner bakre motorfästet så man kommer åt nån gång.
Skall försöka att ha kvar den ett eller två år till. om nu inte miljöpartiet hittar på nåt nytt med bilskatten för den typen av bilar....
Ja, som sagt, den bästa bilen jag haft någonsin.....
Mitsibishi Pajero Sport, 3,0. 2000-2017
IZUSU Trooper 1984-1994
IZUSU Trooper 1984-1994