framaxel bak
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 66
- Blev medlem: tis dec 16, 2008 19:10
- Ort: sverige, dalarna, falun, svärdsjö
framaxel bak
hej går det att använda en gm framaxel (typ 10 bultade) som bakaxel?
skulle vilja prova och bygga med styring bak oxå så ja fundera på att kapa rör och vända runt huset men drivningen kanske blir åt fel håll? har lite svårt å fundera ut de där...
skulle vilja prova och bygga med styring bak oxå så ja fundera på att kapa rör och vända runt huset men drivningen kanske blir åt fel håll? har lite svårt å fundera ut de där...
Re: framaxel bak
Du behöver inte vända på något, det blir rätt ändå.Mulenu skrev:hej går det att använda en gm framaxel (typ 10 bultade) som bakaxel?
skulle vilja prova och bygga med styring bak oxå så ja fundera på att kapa rör och vända runt huset men drivningen kanske blir åt fel håll? har lite svårt å fundera ut de där...
Såvida du inte har en ovanlig f-låda där kardanerna snurrar åt olika håll (G-wagen?)
Jag misstänker dock att man bör vrida axelrören så man får positiv caster när man kör framåt...?
Men det kanske inte gör så mycket på en skogsbil, iaf inte om man inte om man kan spärra styrningen när man kör på vägen...
Men det kanske någon spindelbyggare kan uttala sig mer om.
Beroende på f-lådan så kanske du behöver bygga om axeln så klumpen hamnar mer i mitten...
Men är inte bilen allt för kort så kanske det inte gör något om kardanen sitter lite vinklat.
Vad är det för bil?
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
-
- Användare
- Inlägg: 66
- Blev medlem: tis dec 16, 2008 19:10
- Ort: sverige, dalarna, falun, svärdsjö
Re: framaxel bak
Hej
Det är en blazer från 89
ja det är vinklarna ja tänker på oxå. har inte tittat hur kardan roterar nu. Kardanera kan nog vinklas lite. klumpen sitter ju förskjuten fram som det är nu. blir det lika bak så bör de gå. kanske får förlänga Kardanera.
hade ju varit lite fränt med krabbstyrning eller iallafall prova är ju bara att skaffa en axel å prova med ☺
Det är en blazer från 89
ja det är vinklarna ja tänker på oxå. har inte tittat hur kardan roterar nu. Kardanera kan nog vinklas lite. klumpen sitter ju förskjuten fram som det är nu. blir det lika bak så bör de gå. kanske får förlänga Kardanera.
hade ju varit lite fränt med krabbstyrning eller iallafall prova är ju bara att skaffa en axel å prova med ☺
Re: framaxel bak
Ok, då är inte rotationsriktningen något problem.
Men bakkardanen är rätt kort så det kan kanske bli problem med sidoförskjutningen.
Du kan inte jämföra med fram, för där sitter ju uttaget för främre kardanen förskjuten i sida på f-lådan.
Du kan nog få bygga om hjulupphängningen bak också om det inte ska ta i bladfjädrarna när du svänger.
Men är det en ren skogsbil förresten?
Enda rimliga alternativet är nog hydraulisk styrning, och det är ju inte lagligt på vägen.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Men bakkardanen är rätt kort så det kan kanske bli problem med sidoförskjutningen.
Du kan inte jämföra med fram, för där sitter ju uttaget för främre kardanen förskjuten i sida på f-lådan.
Du kan nog få bygga om hjulupphängningen bak också om det inte ska ta i bladfjädrarna när du svänger.
Men är det en ren skogsbil förresten?
Enda rimliga alternativet är nog hydraulisk styrning, och det är ju inte lagligt på vägen.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: framaxel bak
Är det samma regler bak?Grottulf skrev: Enda rimliga alternativet är nog hydraulisk styrning, och det är ju inte lagligt på vägen.
Tänker då med lastbilar med styrning på fler än en axel, kan väl inte vara mekanisk?
Fast är väl säkert skillnad på Pb & Lb.
Om hjulen kan låsas mekanisk vid drift på väg, funkar det?
-
- Användare
- Inlägg: 66
- Blev medlem: tis dec 16, 2008 19:10
- Ort: sverige, dalarna, falun, svärdsjö
Re: framaxel bak
Hej
kardaner är nog lugnt!
Jag har inte kollat så mycket på infästningar till fjädringen bak/fram hur de skilljer sig men man kanske kan begränsa styrningen bak med slag på cylinder?
Just nu är det en kör bil fast lite höjd men idéerna sprutar åt alla håll!
Man får ju mäta en massa när de är dags om de blir dags men de borde inte vara en omöjlighet iallafall.
Vore riktigt roligt!
Det ja tror kan bli det svåra är nog att få till styrningen. Om man ska försöka montera en till styrservo?Eller om man kan ta den som är? Skulle ju även vara bra att axeln ställer sig i noll om man släpper "spaken" även om det inte blir gatlegalt så vill man kanske förflytta sig en bit utan att bilen kör på tvären.
kardaner är nog lugnt!
Jag har inte kollat så mycket på infästningar till fjädringen bak/fram hur de skilljer sig men man kanske kan begränsa styrningen bak med slag på cylinder?
Just nu är det en kör bil fast lite höjd men idéerna sprutar åt alla håll!
Man får ju mäta en massa när de är dags om de blir dags men de borde inte vara en omöjlighet iallafall.
Vore riktigt roligt!
Det ja tror kan bli det svåra är nog att få till styrningen. Om man ska försöka montera en till styrservo?Eller om man kan ta den som är? Skulle ju även vara bra att axeln ställer sig i noll om man släpper "spaken" även om det inte blir gatlegalt så vill man kanske förflytta sig en bit utan att bilen kör på tvären.
Re: framaxel bak
Om du menar en original styrsnäcka, så blir det inte så praktiskt.Mulenu skrev:Hej
kardaner är nog lugnt!
Jag har inte kollat så mycket på infästningar till fjädringen bak/fram hur de skilljer sig men man kanske kan begränsa styrningen bak med slag på cylinder?
Just nu är det en kör bil fast lite höjd men idéerna sprutar åt alla håll!
Man får ju mäta en massa när de är dags om de blir dags men de borde inte vara en omöjlighet iallafall.
Vore riktigt roligt!
Det ja tror kan bli det svåra är nog att få till styrningen. Om man ska försöka montera en till styrservo?Eller om man kan ta den som är? Skulle ju även vara bra att axeln ställer sig i noll om man släpper "spaken" även om det inte blir gatlegalt så vill man kanske förflytta sig en bit utan att bilen kör på tvären.
Du måste ju ha en rattstång, och en ratt till den till att börja med...
Nej, helhydrauliskt är nog enda alternativet.
För att det ska funka med att hjulen återgår till rakt fram så måste du troligen vinkla om diffen på axeln så du får du får en rimlig pinjongvinkel samtidigt som du vrider axeln så du får positiv castervinkel.
Du behöver dessutom en orbitrol som tillåter hjulen att gå tillbaka (minns ej vad den typen heter).
Skulle jag göra detta (jag skulle dock bara göra det på en ren skogsbil), så skulle jag bara använda en hydraulventil med spak, för att styra bakaxeln.
Sen skulle jag montera någon givare som indikerar när hjulen står rakt.
Och en mekanisk låsning så man kan låsa det helt, vid transportsträckor.
En analog givare eller pulsgivare som visar exakt hur hjulen står vore fint, iaf om man inte kan se hjulen från förarplatsen, men jag vet inte hur man skulle lösa det så det blir stryktåligt...
Jag kanske är lite tråkig nu, men att göra det på en Blazer, som ska gå på vägen, tycker jag är lite overkill.
Det är ju ändå en ganska klen axel, så den håller ju inte för några stora däck.
Jag hade satsat på en grövre axel och större däck först

Men å andra sidan så kan jag förstå viljan att göra något som ingen annan har, men tänk bara på att det kommer att dra med sig en hel del jobb, och kanske inte blir så bra på vägen i slutänden...
-
- Användare
- Inlägg: 66
- Blev medlem: tis dec 16, 2008 19:10
- Ort: sverige, dalarna, falun, svärdsjö
Re: framaxel bak
Du har helt rätt att den borde göras på en ren skogsbil! men det är en rolig tanke tycker ja! Vi får se hur de spelar ut sig!