All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
JohnE
- Beroende
- Inlägg: 1069
- Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
- Ort: Västerås
Inlägg
av JohnE » mån apr 17, 2017 9:56
Fisketorp skrev:Väcker tråden lite.
Ska på tur i sommar och skulle behöva något för att hålla liv i matvarorna.
Intressant tråd! Bra att du väckte den, då jag också går i investeringstankar!
Jag siktar på kompressor-kyl, men är dock väldigt intresserad av ett annat slags val. Då jag har haft husvagn mer eller mindre "hela livet" så förstår inte jag riktigt varför vi i offroad-branschen väljer toppmatade kylboxar.
Jag tittar på ett kylskåp (Isotherm CR65) med en "vanlig dörr" och tycker det vore väldigt smidigt att komma åt bakifrån skuffen istället för att gräva ovanifrån.
Finns det någon riktigt bra anledning till att vi inte väljer "husvagns-kylskåp" med dörr? Nånting måste jag ha missat, vad är det jag inte tänker på?
-
Danne
- OffroadGeek
- Inlägg: 4758
- Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
- Ort: Arboga/Västmanland
-
Kontakt:
Inlägg
av Danne » mån apr 17, 2017 10:18
Du spar kyla om du öppnar uppifrån eftersom kyla sjunker men det är väl den enda fördelen med toppmatad som jag kan komma på.
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
TerranoJohan
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Inlägg
av TerranoJohan » mån apr 17, 2017 23:15
JohnE skrev:Fisketorp skrev:Väcker tråden lite.
Ska på tur i sommar och skulle behöva något för att hålla liv i matvarorna.
Intressant tråd! Bra att du väckte den, då jag också går i investeringstankar!
Jag siktar på kompressor-kyl, men är dock väldigt intresserad av ett annat slags val. Då jag har haft husvagn mer eller mindre "hela livet" så förstår inte jag riktigt varför vi i offroad-branschen väljer toppmatade kylboxar.
Jag tittar på ett kylskåp (Isotherm CR65) med en "vanlig dörr" och tycker det vore väldigt smidigt att komma åt bakifrån skuffen istället för att gräva ovanifrån.
Finns det någon riktigt bra anledning till att vi inte väljer "husvagns-kylskåp" med dörr? Nånting måste jag ha missat, vad är det jag inte tänker på?
Kan nog vara fördel med lock istället för dörr när man har skumpat runt i naturen några timmar...det är ju lite skillnad mot att åka på väg, vilket jag antar att du gjort med husvagnen
Jag är iaf MYCKET nöjd med den boxen jag köpte....den är ständigt i bilen...bara att plugga in. Perfekt när man behöver kall öl på stranden, bara stanna till vid Systemet, plugga in boxen så har man kalla öl när man kommer fram

*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Fisketorp
- Guru
- Inlägg: 2597
- Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
- Ort: Fisketorp
Inlägg
av Fisketorp » ons apr 19, 2017 22:09
Ingen som vet någon kinesisk billighets kylbox med kompressor teknik?
Tycker ju man kan hitta mycket vrålbilligt även om kvaliten inte alltid är toppen
-
JohnE
- Beroende
- Inlägg: 1069
- Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
- Ort: Västerås
Inlägg
av JohnE » mån maj 01, 2017 10:32
TerranoJohan skrev:
Kan nog vara fördel med lock istället för dörr när man har skumpat runt i naturen några timmar...det är ju lite skillnad mot att åka på väg, vilket jag antar att du gjort med husvagnen
Jag är iaf MYCKET nöjd med den boxen jag köpte....den är ständigt i bilen...bara att plugga in. Perfekt när man behöver kall öl på stranden, bara stanna till vid Systemet, plugga in boxen så har man kalla öl när man kommer fram

Jo, det förstås. Men har du prövat att sitta i en husvagn utmed dåliga norska vägar i 80kmh så ser du att skillnaden kanske inte är så stor ändå
Det argument jag kommer på som talar för boxarnas fördel är att kylan behålls bättre när de är toppmatade. Men sen tycker jag inte det verkar vara så många fler fördelar, så jag lutar fortfarande mot ett skåp med dörr.
-
heurlin
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
- Ort: Västerås
Inlägg
av heurlin » tis maj 02, 2017 7:22
Citerar mig själv här...
heurlin skrev:Var och köpte den på swedol... Rejäl pjäs så kommer behöva bygga om lite i "baksätet" på bilen så allt får plats. Dock inte kört den mer än 10 min eller så och den är tyst iallafall.. Tackar för tipset iaf och om du vill johan återkommer jag med liten snabb recension av den sen om du vill?
Haft den till/från i bilen nu under resor och på 230v funkar den klockrent. Fryser is och håller saker kallt utan konstigheter. Däremot på 12v, oj oj oj, inte ens kylskåpskallt om vi säger så. Har inför varje resa ställt in den 24 tim (-ish) inomhus på 230v innan jag åkt och trots det så tar det inte överdrivet många timmar på 12v innan den är pissljummen.
Mest positiva är att den alstrar värme uppåt så på kvällarna bjuder den på lite extra värme men utöver det så, nja, jag säger att dom 3500:- eller vad den kostade hade kunnat lagts på betydligt bättre kyl känns det som, men men, en modell större kylväska i bilen är ju alltid skoj att ha

Här skulle det kunna stå något vettigt..
-
Lars 9k
- Forumräv
- Inlägg: 807
- Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
- Ort: Eslöv
Inlägg
av Lars 9k » tis maj 02, 2017 15:50
Den hade jag åkt och bytt! Jag har hafr en kompressorkyl nu i ett år. Ställer jag den på -10 är den kall på mindre än 30min. Kör bara på 12V!
-
svana
- Forumräv
- Inlägg: 933
- Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
- Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Inlägg
av svana » tis maj 02, 2017 16:29
heurlin skrev:Citerar mig själv här...
heurlin skrev:Var och köpte den på swedol... Rejäl pjäs så kommer behöva bygga om lite i "baksätet" på bilen så allt får plats. Dock inte kört den mer än 10 min eller så och den är tyst iallafall.. Tackar för tipset iaf och om du vill johan återkommer jag med liten snabb recension av den sen om du vill?
Haft den till/från i bilen nu under resor och på 230v funkar den klockrent. Fryser is och håller saker kallt utan konstigheter. Däremot på 12v, oj oj oj, inte ens kylskåpskallt om vi säger så. Har inför varje resa ställt in den 24 tim (-ish) inomhus på 230v innan jag åkt och trots det så tar det inte överdrivet många timmar på 12v innan den är pissljummen.
Mest positiva är att den alstrar värme uppåt så på kvällarna bjuder den på lite extra värme men utöver det så, nja, jag säger att dom 3500:- eller vad den kostade hade kunnat lagts på betydligt bättre kyl känns det som, men men, en modell större kylväska i bilen är ju alltid skoj att ha

Den där är det fel på!!
-
heurlin
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
- Ort: Västerås
Inlägg
av heurlin » lör maj 06, 2017 22:48
Haft den så länge nu så tror det blir svårt att byta men den står i garaget med 230 inkopplat så den fyller ju litet syfte iaf..
Här skulle det kunna stå något vettigt..
-
Patroll
- Hemmastadd
- Inlägg: 107
- Blev medlem: fre feb 22, 2013 9:42
- Ort: Laxå
Inlägg
av Patroll » sön maj 07, 2017 6:10
Hej jag kan får tag på waeco greijor från Tyskland (fabriksförsäljning) säg till vad ni vill har ! Jag köpte en CDf 18 för ca 3000sek men det har massa olika waeco fabriksverkauf .de
Patrol Y61 2006 3,0 dci
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!