Motorolja
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Motorolja
Hej alla glada motorälskare.
Nu ska vi se om det finns någon som är duktig på oljor här.
Jag har just köpt en Jeep Grand Cherokee SRT från en bilhandlare.
Handlaren servade bilen innan leverans och hällde i en 5W-30 olja.
I manualen står det att man ska använda en 0W-40 olja.
Så, är det ok att köra på en 5W-30 olja istället för 0W-40 i en sådan
kraftfull bil? (det är straw under 500HP under huven)
Tacksam för svar och motiveringar!
Ha det gott!
Nu ska vi se om det finns någon som är duktig på oljor här.
Jag har just köpt en Jeep Grand Cherokee SRT från en bilhandlare.
Handlaren servade bilen innan leverans och hällde i en 5W-30 olja.
I manualen står det att man ska använda en 0W-40 olja.
Så, är det ok att köra på en 5W-30 olja istället för 0W-40 i en sådan
kraftfull bil? (det är straw under 500HP under huven)
Tacksam för svar och motiveringar!
Ha det gott!
-
- Användare
- Inlägg: 20
- Blev medlem: sön maj 31, 2015 12:12
- Ort: Bollnäs
Re: Motorolja
Skulle inte våga köra på det då -30 och -40 oljor är av helt olika sort/typ. I min Cheva-manual så är alla -40 oljor tillåtna men -30 oljorna är absolut inte tillåtna så något borde skilja dom åt. Sedan så antar jag att en Chrystler SRT-motor är rätt kinkig med att det är rätt olja.
Nybörjare på bilar, med en Chevrolet 2500K 94- 6,5td (Rindab kraftbolagsbil) önska mig lycka till....
Re: Motorolja
Att det skulle vara helt olika oljor kan jag inte hålla med om.
Det är bara en viskositetsangivelse, och bestämmer inom vilket temperaturområde man kan använda den i.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Det är bara en viskositetsangivelse, och bestämmer inom vilket temperaturområde man kan använda den i.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Motorolja
Det där med helt olika oljor får du förklara närmare.skogsvilden skrev:Skulle inte våga köra på det då -30 och -40 oljor är av helt olika sort/typ.
Som Grottulf skriver så har viscositeten inte det minsta med bas för oljan eller tillsatser att göra.
De allra flesta oljor, men inte alla, är samma vare sig det står Biltema eller Edge på förpackningen.
Många tappas upp på samma ställe men med olika dunkar och ettiketter.
Bl a i Linköping finns/fanns en "tappstation" för de flesta motoroljor som säljs i Sverige.
Den stora skiljelinjen går mellan vegetabiliska/mineraloljor och syntetiska.
Nog bara syntetiska motoroljor som kan erhålla så stort viscositetsområde som 0W-50.
O t. På "den gamla goda tiden" när jag körde grupp II trimmad 1275 Cooper SS var det bara Catrol R som dög.
All annan olja "skummade" ut från motorn.
Och så luktade ju Castrol R så gott.

Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Re: Motorolja
Står det inget i manualen om klassning på oljan förresten?
Det är mer relevant än viskositeten.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Det är mer relevant än viskositeten.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Motorolja
Håller med Grottulf i allt han sagt...
Gällande viskositet generellt så kan en motor som körs lugnt och mjuk ha en olja med lägre viskositet, och tvärtom, en motor som körs hårt/mycket hårt/tävlingskörs bör/ska ha en olja med högre viskositet än vad som rekommenderas, förutsatt att klassningen är rätt...
Gällande viskositet generellt så kan en motor som körs lugnt och mjuk ha en olja med lägre viskositet, och tvärtom, en motor som körs hårt/mycket hårt/tävlingskörs bör/ska ha en olja med högre viskositet än vad som rekommenderas, förutsatt att klassningen är rätt...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!