USA-drag!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
USA-drag!
Jag har råkat köpa mig en bil med USA-drag! Det där fyrkantiga röret vari man kan montera allehanda fordonsdrag, bogseröglor, winschfästen mm.
Fråga till er andra som kör med denna konstruktion.
Hur mycket glapp kan man godta innan besiktningen slår ned på det! (det känns lite väl larkigt som det är nu)
I papprena står det inte heller att det är demonterbart drag?? Hur ser det ut I era registreringsbevis?
Slutligen är det någon som har de exakta måtten på vad draget (insticksdelen) ska vara utvändigt och den fasta delen invändigt?
Fråga till er andra som kör med denna konstruktion.
Hur mycket glapp kan man godta innan besiktningen slår ned på det! (det känns lite väl larkigt som det är nu)
I papprena står det inte heller att det är demonterbart drag?? Hur ser det ut I era registreringsbevis?
Slutligen är det någon som har de exakta måtten på vad draget (insticksdelen) ska vara utvändigt och den fasta delen invändigt?
Re: USA-drag!
Rätt säker på att sbp inte godkänner den typen,men bilen kan ju varit reggad med en annan krok från början
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: USA-drag!
De kan bli godkända om man använder en bult istället för en sprint, men jag tror aldrig man får bra mer än 1500kg med dem.
Glappar det mycket så försök att shimsa in den.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Glappar det mycket så försök att shimsa in den.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: USA-drag!
Om draget är originalmonterat och delen med kulan man sätter dit är godkänd så går det att få mer än 1500 kg på ett sånt. Jag vet en som reggat upp sin duramax till 3500 kg och min brors duramax har med fått 3500 kg på ett sånt.
Jag är på gång att regga upp vikten på min suburban, men måste köpa intyget från gm på hur hög vikt den är godkänd för först. Sen ska det enligt bilprovningen inte vara några problem.
Jag är på gång att regga upp vikten på min suburban, men måste köpa intyget från gm på hur hög vikt den är godkänd för först. Sen ska det enligt bilprovningen inte vara några problem.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: USA-drag!
Min silverado fick dra 3500 med sånt drag, de va en 02a importerad 06, och ja de ska glappa och rackla, de gör de original!
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Re: USA-drag!
Tack för alla svar!
Verkar som om det blir ett go på detta alltså!
Bilen är en Toyota 4 Runner importerad från USA, så draget är nog med största sannolikhet orginal. Det fina är ju att det är inreggat i papprena till bilens maximala dragvikt 2000kg. (trodde också först att dessa drag bara kunde godkännas till max 1500kg eller inte alls!)
Är det någon som har lust att mäta på sitt drag vilka mått de har på både invändigt hål och utvändigt insticksdelen. (helst ett ganska nytt med minimalt slitage)
Ska ju vara 2" men lite ge och ta brukar det ju alltid finnas på jänkeprylar..
Verkar som om det blir ett go på detta alltså!
Bilen är en Toyota 4 Runner importerad från USA, så draget är nog med största sannolikhet orginal. Det fina är ju att det är inreggat i papprena till bilens maximala dragvikt 2000kg. (trodde också först att dessa drag bara kunde godkännas till max 1500kg eller inte alls!)
Är det någon som har lust att mäta på sitt drag vilka mått de har på både invändigt hål och utvändigt insticksdelen. (helst ett ganska nytt med minimalt slitage)
Ska ju vara 2" men lite ge och ta brukar det ju alltid finnas på jänkeprylar..
Re: USA-drag!
Det stämmer, 1500kg är om intyg saknas kom jag på nu.henke_99 skrev:Om draget är originalmonterat och delen med kulan man sätter dit är godkänd så går det att få mer än 1500 kg på ett sånt. Jag vet en som reggat upp sin duramax till 3500 kg och min brors duramax har med fått 3500 kg på ett sånt.
Jag är på gång att regga upp vikten på min suburban, men måste köpa intyget från gm på hur hög vikt den är godkänd för först. Sen ska det enligt bilprovningen inte vara några problem.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: USA-drag!
JAG BESIKTIGADE MIN CHEVA 2500 TURBODIESEL 1992 . JAG BÖR INSTICKET PLATTA O KROK FÖR 3500KG . DET VAR INGA PROBLEM . DET E JU BULTEN IGENOM SEN VAR DET EN LITEN INSEXSKRUV FRÅN ÄNDEN SOM MAN SKULLE DRA ÅT SÅ BLEV DEN GLAPP FRI! EN KLACK INNE I DRAGER SOM E SOM EN FAS - SÅ DEN PRESSAS INNI FRÅN NÄR MAN DRA ÅT . TITTA PÅ MIN BIL OM DU VILL RKU568 . DEN E HEVY DUTY 8 BULTSHJULEN . MAX DRAG VIKT PÅ DEN E 3600KG FRÅN GM .JAG HAR ETT MONOFLEXDRAGBALK MED BRICKAN PÅ . TROR DET VA 3000KG PÅ DET . KOMPLETT O SKRUVA DIT . / CHEVYV8
Re: USA-drag!
Ett sådant med med en kil som dras åt med insexskruv, vet jag en som har liggande
Pm:a vid intresse
Pm:a vid intresse