tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Samuraien » mån jul 17, 2017 20:04

Tja! inte 4x4 men ändå jänke bakaxel..
Har upptäckt att min (troligen) bakaxel knakar å låter lite då och då.. ibland om man startar med ett litet ryck vid grönt efter att ha kört ett tag, inte hjulspinn alls utan bara lite hårdare acc än vanligt..

Hade kört hem ca 4mil felfritt å stannade utanför huset på tomgång, fixade en grej å hoppa in å körde fram (högerhjul på gräs) iof å nedrans va det började knaka å braka. Allt normalt dagen efter igen..
Sista turen hem nu så började den knaka å leva när jag börja backa i vinkel in på uppfarten, inte ett pip innan...


Bakaxeln sitter på en g20 van -88 med 10 skruv till kåpan som är klotrund. vet inte exakt vilken det är eller om diff finns.. inga kännbara glapp i kardan och olja är det fullt av i klumpen.


Det enda sammanhängande är att det börjar knaka å greja när bilen gått ett tag typ 3-5 mil, så när den är varm verkar knakandet komma. när den är kall så funkar det fin-fint?!

tycker att ljudet borde vara mer konstant eller typ vinande eller så om några drev är trasiga?
Någon kunnig om trasiga axlar? någon här borde ju ha haft lite otur med sin axel oxå :mrgreen:
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Grottulf » mån jul 17, 2017 21:23

Du har säkert en gov-loc slungdiff i bakaxeln, det kan nog vara den som spökar...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Samuraien » mån jul 17, 2017 21:42

är det vanligt att den dummar sig så? och om jag har en bör jag göra något snarast pga ev ras eller så? Kan den skada såpass att man blir stående? tänkte åka en bit nu till semestern, men vet inte om jag törs..
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Grottulf » tis jul 18, 2017 10:41

Ja, de brukar kunna haverera, speciellt i en 10-bultad axel.
Men å andra sidan lär du inte ha så stora däck, och då brukar de hålla bättre.
Men jag hade inte vågat åka någon längre tur innan jag kollat upp det.
Havererar den helt så tar det oftast med sig hela diffen och utväxlingen.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Samuraien » tis jul 18, 2017 12:24

okej, är väl bäst att lösa det så fort som möjligt. kan man låsa eller plocka bort spärren utan att ta isär allt? alltså genom att bara ta bort stora kåpan? eller är det till att lossa hela rasket och byta?

Tänker just att någon diff har jag ju inget behov av egentligen.. bilen är ju mest för sommar aktiviteter.
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Grottulf » tis jul 18, 2017 13:32

Man borde kunna spärra slungan så den inte löser ut genom att dra en najtråd eller liknande runt den.
Alternativt spärra mothållet till den i utfällbar läge...

Men det knakar även när du inte slirar va?
I så fall hjälper det inte att avaktivera den.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Samuraien » tis jul 18, 2017 14:09

När bilen är varm så knakar det vid vissa tillfällen utan spinn osv, kanske någon fjäder som är av så att den hoppar in i tid och otid? Kan få tag i en beg komplett axel, men 4k är lite väl saftigt för plånboken.

Får väl iaf testa och naja, har jag tur så kanske det räcker. Hade själva kronhjulet och dreven varit trasiga så skulle det låta konstant väl?

Kan vara värt lite olja för att se.
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Grottulf » tis jul 18, 2017 15:35

Inspektera diff-dreven också när du har av kåpan.

Men det låter inte helt orimligt med en kass fjäder till slungan...

För det kan inte vara så enkelt som att den ligger an lite, och knakningarna är vanliga ljud som blir när man kör diffat...?

Gov-locarna som sitter i "truckar"
Ska släppa helt när de inte är aktiverade, medans de som sitter i personbilar, kan ligga an lite även då, om jag inte är helt ute o cyklar.
Men jag vet inte till vilken kategori en van-diff hör?

De som ligger an hela tiden kan skapa en del ljud när man svänger, och en del häller i en LS-tillsats, sk. knäppolja på raggarspråk ;)
Som minskar friktionen mellan lamellerna.





Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Samuraien » tis jul 18, 2017 20:04

Ska pröva få in en bild.. Har tagit isär och sett slungdiffen nu, alla drev ser jätte fina ut- inget synligt slitage/trasiga kuggar eller metallspån i oljan. :tumbup: såg 2 små axlar där den övre är en fjäderbelastad 2-delad cylinder som snurrar runt som sjutton. låser man den så går båda hjulen runt åt samma håll. den verkar haka i den nedre axeln med..vikten/spärren!? vid utfällt läge.

satte 2 najtrådar runt den övre som bilden (om den funkar) visar. då borde den inte kunna aktivera diffen om jag förstår det rätt? Något annat/mer jag måste göra? eller kan man sätta ihop den och testa?


Bild
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

stenemo
Användare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons sep 16, 2009 18:02
Ort: stenslanda

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av stenemo » tis jul 18, 2017 20:18

ta och släng en titt på knutkorsen med, kan vara så enkelt

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Spiken » tis jul 18, 2017 21:18

Kan det inte vara knäppolja som saknas, om du inte hittat något annat fel menar jag.
Den fick man hälla i lite då och då, vet inte om effekten avtog eller diffen blev mer och mer sliten.

Jag fyllde olja och sedan körde jag i en 8 tills axeln blev tyst.
Axeln var en 10b.

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Samuraien » tis jul 18, 2017 21:41

Knäppoljan är till limited slip axlar, alltså lamelldiffade typ frikton. Detta är en slungdiff utan lameller med någon mekanisk låsning så jag tror inte oljan gör någon nytta då. Men allt kollas upp :tumbup:
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Ruxus
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tis jul 18, 2017 22:56

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Ruxus » tis jul 18, 2017 23:01

Är du helt säker på att det är axeln som knakar?
Har en Comanche-88, där det knakade vid lätt gaspådrag mestadels då den var kall. Efter mycket kliande i huvudet och grundlig koll av både diff och fördelning visade det sig vara ett fäste till katten som satt nitat som släppt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Grottulf » ons jul 19, 2017 12:30

Samuraien skrev:Knäppoljan är till limited slip axlar, alltså lamelldiffade typ frikton. Detta är en slungdiff utan lameller med någon mekanisk låsning så jag tror inte oljan gör någon nytta då. Men allt kollas upp :tumbup:
Även din har lameller.
Här har du en filmsnutt som visar hur den funkar:
https://youtu.be/tTGZOJQQBeE" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolla bara så inte najtråden bygger nåt utåt så den riskerar att hugga tag i vippan, när vippen är i viloläge.

Att vippan kan fjädra ut är för att deaktivera bromsfunktionen i högre hastigheter.
Då ska inte slungan nå den.

Det är ju ett bra sätt att utesluta om det är diffbromsen som spökar iaf.

För det kan ju som sagt vara något annat som spökar också.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: tillfälliga knakanden i "varm" bakaxel chevy?

Inlägg av Samuraien » ons jul 19, 2017 13:37

Ja där ser man, fast jag utesluter nog knäppoljan nu, har inga huggande bekymmer som en lamelldiff, här pratar vi typ grus i maskineriet då och då. Som om en lös bit hoppar in bland dreven och maler en kort stund, för att sedan vara ljudlös igen.. men allt ser jättefint ut inuti. Sedan verkar det som om det är vid svängning med kall olja som knäppoljan e bra emot. Min knakar framåt bakåt och vid sväng om den är varm. Utan att ens försöka gasa hårt. Sen kan den tystna å gå några mil till vare sig jag kör rakt fram eller i åttor eller så..

Har haft och rasat vissa både slung å lamell, även haft diff som har en klonkande spärr när man svänger, men aldrig hört detta malande ljudet innan.. oftast är det ju konstant när något är trasigt..

Ska skvätta i lite olja nu å testa iaf, annars kanske det är i lamellerna det sitter på ngt sätt. Där ser man inget.
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Skriv svar